Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Efter- og videreuddannelse
  • Forskning
  • Om UC SYD
  • Uddannelser og kurser For dig, der leder efter et kursus, et modul eller en uddannelse på diplom-, akademi- eller masterniveau
  • Skræddersyede forløb For kommuner og organisationer, der ønsker skræddersyede videreuddannelsesforløb til medarbejdere og ledere

Ved du, hvad du leder efter, kan du søge direkte i vores database

  • Om UC SYD Hvem er vi? Læs alt om UC SYD her.
  • Find os Adresser og kontaktoplysninger - du finder det hele her.
  • Job ved UC SYD Find ledige stillinger, og hør hvordan det er at arbejde på UC SYD.
  • Presse Vi giver dig oversigten over alle vores pressehistorier.

1.000-dages-programmet: Læringsforløb for dagplejere

Kompetenceforløb, der skal styrke indsatsen for børn i udsatte positioner i de første 1.000 dage

Dét lærer dagplejerne på forløbet:

Læringsdagene kvalificerer dagplejerne til at fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i udviklingen af læringsmiljøer af høj kvalitet i eget hjem med henblik på tidligt forebyggende indsats i barnets første 1000 dage.

Når dagplejerne har afsluttet forløbet er målet, at de:

  • har viden om læringsmiljøets betydning for børns tidlige sociale, personlige og kognitive udvikling i barnets første 1000 dage
  • kan skabe forebyggende og inkluderende pædagogiske læringsmiljøer af høj kvalitet i eget hjem, der fremmer børn i udsatte positioners trivsel, læring, udvikling og dannelse
  • har viden om resiliensfremmende faktorer, der gør dagplejeren i stand til at skabe et resiliensfremmende læringsmiljø i eget hjem.  
  • kan anvende et eller flere værktøjer til faglige vurderinger i tidlig indsats 
  • kan identificere og håndtere dilemmaer, der kan opstå i samarbejdet om børn i udsatte positioner, når det pædagogiske arbejde udføres i eget hjem og nærmiljø
  • opnår viden om betydningen af samarbejde med og inddragelse af forældre og kan i den sammenhæng skelne mellem faglige, personlige og private sfærer
  • kan identificere tværprofessionelle potentialer og har kompetencer til at afdække hvilke tværprofessionelle samarbejdspartnere, der i den konkrete kommune er mulighed for at inddrage.

Mere om læringsforløbet:

Indhold i temaer

Læringsforløb for dagplejere vil ud fra den pædagogiske læreplan have fokus på: 

  • barnets tidlige udvikling, relationer, samspil og grundlæggende behov 
  • betydningen af tidlig indsats
  • familier og børn i udsatte positioner 
  • risikofaktorer og dagplejerens arbejde med at fremme resiliens 
  • betydningen af samspillet mellem dagplejeren og børnene i forhold til børn i udsatte positioners trivsel, læring, udvikling og dannelse
  • værktøjer til faglige vurderinger ved tidlig indsats 
  • identificering og håndtering af dilemmaer, der kan opstå i samarbejdet om børn i udsatte positioner, når det pædagogiske arbejde udføres i eget hjem og i nærmiljø
  • samarbejde med forældre, herunder at styrke det tidlige og forebyggende arbejde i tæt samarbejde med barnets familie, netværk og nærmiljø 
  • tværprofessionelt samarbejde mellem dagplejeren og øvrige relevante samarbejdspartnere  
Målgruppe

Målgruppen for dette læringsforløb er dagplejere.

Omfang

Dagplejerne skal i læringsforløbet deltage i undervisning i 5 dage á 7,4 timer.

Det forventes, at de læser ca. 100 siders relevant faglitteratur (heraf ca. halvdelen fælles beskrevet og vedlagt nedenfor), og at de i forløbet løbende afprøver faglige værktøjer i praksis mellem og efter de enkelte læringsdage.

Det vil endvidere være relevant, at faglige ledere og dagplejepædagoger understøtter forløbet før, under og efter undervisningen. 

Tilrettelæggelse af forløbet

Læringsforløbet som et splitforløb

Læringsforløbet tilrettelægges som et splitforløb, hvor dagplejerne mellem læringsdagene får lejlighed til at afprøve værktøjer til faglige vurderinger og ny pædagogisk praksis. 

Kommunale aktiviteter der understøtter forankring

Forløbet tilrettelægges ud fra strukturen 20-30-50.

I de 20% ligger fokus på forberedelsen før opstart af undervisningen.

De 30% består i de fem læringsdage samt opgaver mellem dagene, hvor dagplejerne skal have mulighed for faglig sparring med faglige ledere og dagplejepædagoger.

I de 50% anbefales det, at der sker en afprøvning af ny viden samt faglig sparring med henblik på, at ny viden og kompetencer videreudvikles og forankres gennem lokale understøttende strukturer i f.eks. læringsfællesskaber og netværk. Det anbefales, at disse faciliteres af faglige ledere og dagplejepædagoger. UC’erne tilbyder at understøtte med lokale initiativer og sparring, der kan fremme processen med forankring og implementering.

Litteratur
  • Børne- og Socialministeriet (2018): Den styrkede pædagogiske læreplan. Rammer og indhold. (58 sider)
  • Danmarks Evalueringsinstitut og Børne- og Socialministeriet (2018). I dybden med: Samspil og relationer i det pædagogiske læringsmiljø. (24 sider).
  • Danmarks Evalueringsinstitut og Børne- og Socialministeriet (2018). Kort om forældresamarbejde (20 sider)
  • Jakobsen, I. S. (2017). Resiliensperspektiver: hvad har vi tilfælles? Kognition & Pædagogik, Årg. 27, nr. 103 (2017), 26-37 (10 sider)