Her får du et godt tip til hvordan du finder litteratur, der ”taler” til drengene, og som kan være med til at motivere dem mere til deltagelse i læsningen og arbejdet med fællesværker på klassen.
Den norske forfatter Arne Svingen har sammen med en række 10. klasses drenge lavet 10 bud til, hvad der vil få drenge til at læse mere. Vi kan forestille os, at de også er gældende for danske drenge.
Det kan være svært at leve op til alle budene, men hvis du kan opfylde 3 – 4 af dem, har du helt sikkert større chance for at få drengene med.
Det kræver en smule research på de bøger du vælger til værklæsningen, men med flere af punkterne, er det let at se om de enkelte bud er opfyldt.
De 10 bud
-
Flere bøger med handlingsdrevne historier, som ikke er for lange
-
Bogen må fange læseren fra første kapitel
-
Hovedpersonen skal være en dreng
-
Hovedpersonen skal have en spændende hemmelighed
-
Omslaget skal stemme med indholdet
-
Der skal være en cliffhanger i bagsideteksten
-
Anbefalinger af bøger skal være rettet mod den enkeltes interesser og personlighed
-
På skolen skal vi have mere frivillig læsning uden opgaver knyttet til
-
Skriftlige skoleopgaver om bøgerne er ødelæggende for litteraturen
-
Skolen skal havet et bedre skolebibliotek.
Punkterne 8 og 9 er ret interessante og udfordrer os som undervisere til at prøve at tænke anderledes i forhold til arbejdet med værkerne, vi læser i skolen. Kan vi lave værklæsning uden opgaver? Eller kan vi tænke opgaverne ind på en ny måde, så de ikke ødelægger læseoplevelsen?
En ny tilgang til litteraturarbejdet
Hvis du gerne vil dykke ned i en ny tilgang til litteraturarbejdet, anbefaler vi, at du kigger på materialer som f.eks. ”Grib litteraturen” eller ”Sand mellem tænderne”, som begge tilbyder alternative tilgange til litteraturopgaverne.
Du kan også undersøge den undersøgende litteraturundervisning som bl.a. Thomas Illum Hansen beskriver i artiklen ”Lad litteraturen virke!”, og i sin bog ”Kunsten at læse”.
Eller du kan orientere dig i folderen ”Undersøgende litteraturundervisning - En ny tilgang til at støtte elevers undersøgelse af æstetiske tekster”, som du kan hente på læremiddel.dk
Lån bøger til drengene på mitCFU
Vi har samlet tre huskelister på mitCFU over litteratur, der har drenge som hovedpersoner eller som har temaer og handlinger, der kan være med til at motivere drengene. Huskelisterne kan bruges som inspiration til jeres kommende værklæsninger. Bogen ”Hjalte Donut” til mellemtrinnet har en pædagogisk vejledning med udgangspunkt i Undersøgende litteraturundervisning.
- Drengebøger til indskolingen
- Drengebøger til mellemtrinnet
- Drengebøger til udskolingen