Læsning og tekster i engelsk
Lise Fenger Poulsen
CFU-konsulent – UC SYD
Sprogforskning viser, at litteraturens rolle i engelskundervisningen skal revurderes, at læsning af litterære tekster giver rigt sprogligt input for sprogindlæringen og stimulerer effektivt eleverne til at udtrykke sig på engelsk. Med andre ord forøger tekstlæsning det mundtlige ordforråd, booster fluency, præcision og sproglig kompleksitet. Så foruden at dine elever forbedrer deres skriftlige kompetence, skærper deres læsning også deres grammatiske forståelse.
Den fælles bog på klassen kan være en udfordring i klasser med stor faglig spredning, men forskellige former for stilladsering af læsning kan gøre en stor forskel.
På dette kursus skal vi arbejde med udvalgte ideer, aktiviteter og ressourcer, som kan klæde dig på til at arbejde med tekstlæsning inden for:
- Den fælles læsning
- Læsning i grupper og par
- Stilladsering af tekster
- Læsning med ørerne
- Arbejd med bog og film
- Udvalgte værktøjer til snak om bøger og tekstforståelse
- Kreative og praksisorienterede ideer til book reviews og litterære elevprodukter
Mange aktiviteter og ressourcer, som vi afprøver, vil være en del af forløb, der kan bruges direkte i din årsplan.
Pris: Gratis
Målgruppe: Engelsklærere, der underviser på mellemtrinnet og i udskolingen
Varighed: 2 timer (Kan rekvireres til afholdelse vinter 2024-2025)
Bemærk: Medbring pc eller tablet
Kontakt
Lise Fenger Poulsen
Pædagogisk konsulent
- Engelsk, internationalisering
- Telefon: +45 7266 3325
- E-mail: lfpo@ucsyd.dk