Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Efter- og videreuddannelse
  • Forskning
  • Om UC SYD
  • Uddannelser og kurser For dig, der leder efter et kursus, et modul eller en uddannelse på diplom- eller akademiniveau

Ved du, hvad du leder efter, kan du søge direkte i vores database

  • Om UC SYD Hvem er vi? Læs alt om UC SYD her.
  • Job ved UC SYD Find ledige stillinger, og hør hvordan det er at arbejde på UC SYD.
  • Presse Vi giver dig oversigten over alle vores pressehistorier.

Klassetrin: 5. til 9. klasse

Emneord:  for tyskundervisning

Panzerknacker

Escape Room i tyskundervisningen. Indhold, planlægning og gennemførelse af et forløb

Lån på mitCFU

Panzerknacker - Escape Room i tyskundervisningen

Vil du bringe mere spænding i din tyskundervisning, så er dette materialesæt lige det rigtige for dig. Lad dine elever gå på opdagelse i sproget og løse både sjove, udfordrende og lærerige opgaver, som er en del af en motiverende værkstedsundervisning.

”Panzerknacker” er en nervepirrende sprogkonkurrence, som opfordrer alle elever til at involvere sig i en handlingsorienteret og kommunikativ tyskundervisning. Målet er at åbne en boks, som er låst med op til 10 hængelåse. For hver rigtig besvarede opgave får eleverne en nøgle til at låse en lås op. Den gruppe, der først har løst alle opgaver og åbnet boksen, er vinder af konkurrencen og får måske en lille gave.

Indhold

Materialekassen består af 2 Safety Redbox, 2 låsehaspe, 20 hængelåse, 4 forskellige slags grammatikskiver og 2 tyske fagbøger. Til materialekassen hører en padlet, som ligger under supplerende materialer. På padletten ligger der 10 eksempelopgaver til 5./6. klasse og 10 opgaver til 8./9. klasse samt en vejledning til materialet. 

CFU-materialekassen Panzerknacker

Planlægning af forløbet:

Før du tager kassen i brug, er det vigtigt, at du gør dig nogle tanker om forløbets tidmæssige ramme og gruppedannelsen. Hvis du kun har en undervisningslektion à 60 min eller et modul à 2x 45 min, er det en god idé at dele din klasse i to hold og at bruge alle låse, dvs. 10 opgaver. Hvis du har mere tid, fx en emnedag på 4 timer, kan du lave mindre hold. Det kræver dog, at du booker begge materialekasser.

I kassen er der 2 ’Safety Redbox’, med plads til 10 hængelåse. Derudover ligger der 2 låsehaspe i kassen, som man kan hænge på en kasse og låse med op til 6 hængelåse. Låsene samt nøglerne er nummererede, så man hurtigt kan finde nøglen til den tilsvarende lås. Hvis du beslutter dig for at dele din klasse op i to store hold, får hvert hold en Safety Redbox med en lille overraskelse i, som er låst med 10 låse af den samme farve.

Deutsch lernen mit Spielen und Rätseln

Til låsene/nøglerne ligger der 10 eksempelopgaver på padletten. Eksempelopgaverne indeholder både lytte-, læse-, tale- og skriveaktiviteter og sigter dermed mod alle fire sprogfærdigheder. Du kan selvfølgelig også vælge dine egne opgaver, men husk at nummerere dem og lav evt. en facitliste til dig selv.

Hvis du vil lave 4 hold og kun har booket en materialekasse, kan du tage de 2 låsehaspe i brug. Men så skal du fordele låsene på følgende måde: hold 1 får de røde/lilla låse 1-5, hold 2 får de røde/lilla låse 6-10, hold 3 får de blå/sorte låse 1-5 og hold 4 får de blå/sorte låse 6-10.  

Print alle opgaver, facitlisten og evt. tilhørende materialer ud. Forbered de enkelte ’stationer’, så grupperne direkte efter din indledende forklaring kan gå i gang. Gør også boksene klar. Overvej, hvad du vil putte i dem og pak gaven ind, så dine elever ikke kan se, hvad det er. Lås derefter boksene med samme antal låse som opgaver.

Til sidst skal du dele listen med de tilhørende links med dine elever. Linkene til eksempelopgaverne ligger på padletten. Del ikke selve padletten med dine elever, da der også ligger facitlisten.  

Gennemførsel af forløbet:

Fortæl dine elever, at du har en lille overraskelse med til dem, men at den desværre er låst inde i en boks. Du kan også vælge at fortælle dem en sjov eller spændende indledende historie, som forklarer, hvorfor overraskelsen er låst inde.

Redbox, nøgler, hængelås

Boksene står på bordet, så alle elever kan se både overraskelsen, men også de mange låse, der hænger på boksene.

Del derefter klassen ind i grupper og forklar dem, at de nu skal løse et antal opgaver for at få nøglerne til låsene. Det gælder om at gruppen samarbejder, for at kunne løse opgaverne så hurtigt som muligt.

Gør eleverne opmærksomme på, at de efter hver løst opgave skal komme til dig, så du kan kontrollere deres opgave og vurdere, om de får en nøgle. (Det anbefales, at du beholder nøgleringene med nøglerne og låser op for dine elever.)

Opgaverne behøver ikke at blive løst i en bestemt rækkefølge. Grupperne skal bare gå til den næste frie opgave. Den gruppe, der først har løst alle opgaver og dermed fået låst alle låsene op, har vundet og kan glæder sig over deres præmie. Lad de andre grupper evt. også løse de sidste opgaver, så alle i klassen får en god oplevelse af forløbet.

Viel Vergnügen!


 

Susanne Ries (srie)

Susanne Ries

Pædagogisk konsulent