Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Efter- og videreuddannelse
  • Forskning
  • Om UC SYD
  • Uddannelser og kurser For dig, der leder efter et kursus, et modul eller en uddannelse på diplom-, akademi- eller masterniveau
  • Skræddersyede forløb For kommuner og organisationer, der ønsker skræddersyede videreuddannelsesforløb til medarbejdere og ledere

Ved du, hvad du leder efter, kan du søge direkte i vores database

  • Om UC SYD Hvem er vi? Læs alt om UC SYD her.
  • Find os Adresser og kontaktoplysninger - du finder det hele her.
  • Job ved UC SYD Find ledige stillinger, og hør hvordan det er at arbejde på UC SYD.
  • Presse Vi giver dig oversigten over alle vores pressehistorier.

Efter- og videreuddannelse

Master-, diplom- og akademiuddannelser, fagmoduler, kurser og temadage

Teorier i socialt arbejde med udsatte børn og unge

Udbyder: Modul

Uddannelse: Den sociale diplomuddannelse

ECTS: 10

Fagområde: Børn og unge

Tilmeld

Corona-info om undervisning på campus

Vi har igen åbnet dørene for undervisning på campus. Tilmelder du dig et modul med undervisning på campus, sørger vi selvfølgelig for at følge sundhedsmyndighedernes gældende retningslinjer.

Lær at håndtere komplekse problemstillinger i socialt arbejde med udsatte børn og unge

  • Få en indføring i udvalgte teorier og forskning samt anvendelse af disse i din daglige praksis.
  • Lær at håndtere komplekse problemstillinger med afsæt i udvalgte teorier, forskning og erfaringsbaseret viden i arbejdet med udsatte børn, unge og familier

Modulet "Teorier i socialt arbejde med udsatte børn og unge", kvalificerer din forståelse af de komplekse problemstillinger der omgiver udsatte børn og unge.

Du bliver undervist i udvalgte teorier og forskning om socialt arbejde med udsatte børn og unge, som du kan bruge til at skærpe din forståelse for de situationer du oplever i din daglige praksis.

Med den nyeste viden inden for socialt arbejde med udsatte børn og unge, kan du både udvikle din egen daglige praksis, og samtidig blive en bedre sparringspartner for kolleger og eksterne samarbejdspartnere, når du arbejder med udsatte børn og unge.

Dette får du indsigt i på dette modul: 

  • Teoriforståelse i socialt arbejde med udsatte børn, unge og familier.
  • Indføring i udvalgte teorier og forskning, samt anvendelse af disse i arbejdet med udsatte børn, unge og familier samt deres netværk

Modulet er et valgmodul på Den sociale diplomuddannelse men kan også tages selvstændigt. 

Hvem henvender modulet sig til?

Målgruppen for modulet er dig, der til daglig arbejder med udsatte børn og unge, eller som gerne vil arbejde med den målgruppe. Hvis du er klar til at få flere teoretiske og praktiske tilgange til det sociale arbejde med børn og unge, så skal du vælge dette modul.

Adgangskrav

For at blive optaget på modulet skal du som minimum have afsluttet en kort videregående uddannelse på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en akademiuddannelse, som f.eks. administrationsøkonom, miljøteknolog eller akademiuddannelse i beskæftigelse.
En professionsbacheloruddannelse eller universitetsbachelor giver dig derfor også adgang til modulerne på diplomniveau.

Derudover forudsætter optagelse på diplomuddannelserne mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.

Har du andre eller tilsvarende forudsætninger, kan du optages på baggrund af en individuel kompetencevurdering. Læs mere om individuel kompetencevurdering.

Det står der i studieordningen

Formål:

Det er formålet, at den studerende tilegner sig viden, færdigheder og kompetencer til at arbejde teoribaseret og reflekteret med udsatte børn, unge og familier .

Indhold:

  • Teoriforståelse i socialt arbejde med udsatte børn, unge og familier.
  • Indføring i udvalgte teorier og forskning, samt anvendelse af disse i arbejdet med udsatte børn, unge og familier samt deres netværk .

Læringsmål:

Viden

Det er målet, at den studerende har  viden om og forståelse af:

  • Teorier, forskning og erfaringsbaseret viden om udsatte børn, unge og familier samt kan reflektere over anvendelse af disse i praksis.

Færdigheder

Det er målet, at den studerende har færdigheder til at:

  • Vurdere komplekse problemstillinger omkring udsatte børn, unge og familier ved hjælp af relevant teori, forskning og erfaringsbaseret viden, samt begrunde disse valg.

Kompetencer

Det er målet, at den studerende kan:

  • Håndtere komplekse problemstillinger med afsæt i udvalgte teorier, forskning og erfaringsbaseret viden i arbejdet med udsatte børn, unge og familier.
  • Udvikle egen praksis på et teoretisk grundlag.