Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

Efter- og videreuddannelse

Diplom- og akademiuddannelser, fagmoduler, kurser og temadage

Kommunikation og samarbejde i vejlednings- og beskæftigelsesindsatsen

Lær at facilitere den professionelle samtale med udgangspunkt i kommunikationsteorier, relationsteorier og konfliktteorier

  • Bliv bedre til at arbejde fagligt og tværfagligt med beskæftigelsesindsatsen. 

Hvordan møder du bedst borgeren? Som myndighedsperson skal du både skabe den professionelle

relation, som er vigtig for at lave realistiske handlingsplaner, og samtidig have forståelse for borgerens forløb og ressourcer. Dette modul giver dig den indsigt og de bedste forudsætninger for at skabe positive resultater med borgeren. 

På modulet bliver du introduceret til både metoder og teorier, som kan styrke dit beskæftigelsesorienterede arbejde med borgeren. Derudover får du også en dybere forståelse for din rolle og faglighed i det tværfaglige arbejde med borgere, samt de etiske og faglige problemstillinger, som kan opstå.  

Det får du indsigt i på dette modul:

  • Den professionelle samtale og dens organisatoriske rammer. 
  • Kommunikationsteori, relationsteori og konfliktteori. 
  • Metoder og teknikker i beskæftigelsesorienteret vejledning og jobsamtaler, herunder borgerens ledigheds- eller sygefraværsforløb samt myndighedsrollen. 
  • Kommunikation og samarbejde mellem professionelle både skriftlig og mundtlig samt etik i samarbejdet på tværs af fag og sektorer. 

Modulet er et valgmodul på Akademiuddannelsen i beskæftigelse, men kan også tages selvstændigt. 

Hvem henvender modulet sig til?

Målgruppen for modulet er dig, der ønsker en nøglerolle i organiseringen af beskæftigelsesindsatsen med blandt andet borgerrettede samtaler, udviklingsplaner og virksomhedssamarbejde.

Adgangskrav

For at blive optaget på modulet skal du have gennemført en studie- eller erhvervsforberedende uddannelse, som for eksempel en gymnasial uddannelse eller en erhvervsuddannelse (EUD).
Derudover skal du have mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.

Har du andre eller tilsvarende forudsætninger, kan du optages på baggrund af en individuel kompetencevurdering. Læs mere om individuel kompetencevurdering.

Det står der i studieordningen

Læringsmål: 

Ved modulets afslutning er det målet, at den studerende: 

Viden: 

  • har indsigt i og forståelse for centrale kommunikationsteorier og metoder, herunder viden om central udviklings- og læringsteori. 
  • har viden om forskellige vejledningsmetoder. 
  • har viden om og forståelse for forskellige teorier og metoders praktiske konsekvenser for relationen i vejledningen. 
  • har viden om og forståelse for de organisatoriske rammer for afholdelse af samtaler og processer i borgerens ledighedsforløb. 

Færdigheder: 

  • kan anvende sin viden om professionelle samtaler til at arbejde målrettet og systematisk med borgeren. 
  • kan indgå i afklaringen af den lediges ressourcer, kompetencer, lærings- og karrieremål. 
  • kan udarbejde realistiske handlingsplaner i samarbejde med borgeren. 
  • kan reflektere over de faglige og etiske problemstillinger, der knytter sig til samtalen med den ledige/borgeren. 

Kompetencer: 

  • kan omsætte forskellige vejledningsmetoder til forskellige målgrupper. 
  • har indsigt i og kan reflektere over egen rolle i forhold til borgeren og systemet. 
  • kan indgå i tværfagligt samarbejde med andre aktører i forhold til vejledningsopgaver. 

De vigtige detaljer

På nedenstående side finder du alt, hvad du skal vide om til- og afmelding til vores efter- og videreuddannelsesmoduler, samt eksamener og udgifter. 

Er du interesseret i at få op til 10.000 kr. årligt til videreuddannelse? Så læs mere her.

Tilmeld dig her

Kommunikation og samarbejde i vejlednings- og beskæftigelsesindsatsen

Nedenfor kan du se hvor og hvornår, vi udbyder modulet. Tryk på + for mere information