Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Efter- og videreuddannelse
  • Forskning
  • Om UC SYD
  • Uddannelser og kurser For dig, der leder efter et kursus, et modul eller en uddannelse på diplom- eller akademiniveau
  • Korte forløb og konsulentydelser For kommuner og organisationer, der ønsker skræddersyede videreuddannelsesforløb til medarbejdere og ledere eller konsulentydelser

Ved du, hvad du leder efter, kan du søge direkte i vores database

  • Videnstemaer UC SYD Forskning sætter fokus på særlige videnstemaer. Mød vores eksperter. Læs om vores forskning og hvordan du kan bruge den i praksis.
  • Om UC SYD Hvem er vi? Læs alt om UC SYD her.
  • Job ved UC SYD Find ledige stillinger, og hør hvordan det er at arbejde på UC SYD.
  • Presse Vi giver dig oversigten over alle vores pressehistorier.

Filosofi med børn og unge - undersøgende og dialogisk undervisning

Tilbage til kursusoversigten

BEMÆRK

Tilmeldingen er bindende, når vi har modtaget den. Det er derfor nødvendigt, at du har din betalers accept, inden du tilmelder dig.

Bliver du forhindret, skal vi bede dig melde afbud. Vi refunderer ikke kursusudgiften ved afbud/fravær, men skolen har mulighed for at give pladsen til en anden.

Filosofi med børn og unge - undersøgende og dialogisk undervisning

Louise Nabe-Nielsen
Lærer, cand.pæd.fil, ph.d.-studerende

Kurset veksler mellem oplæg og hands-on øvelser. I oplæggene inddrages både teoretiske og praktiske perspektiver herunder spørgsmål om, hvordan filosofi hører hjemme i skolens fag, hvad der karakteriserer et filosofisk spørgsmål samt hvad en åben dialog egentlig er.

Der gives eksempler på, hvordan man i praksis kan arbejde med filosofi ved at bruge forskellige øvelser og materialer. Her inddrages eksempelvis kategoriseringsøvelser, tankelege, samtalekort, tankekort mv., som inviterer eleverne til at undersøge og fordybe sig i forskellige fænomener.

Kursusdeltagerne får også selv mulighed for at afprøve en række øvelser og materialer, der lægger op til filosofisk refleksion og samtale. Her lægges der vægt på analoge materialer som fx TÆNK, samtalesaloner, tankekort mm. Se disse på Rum for Undren’s hjemmeside: www.rumforundren.dk

I løbet af kurset inddrages en række temaer (fx identitet, lykke, mod, venskab og ondskab), som på forskellige måder er relevante i flere af skolens fag.

Endelig præsenteres også, hvordan æstetiske læringsprocesser (fx tegneøvelser) kan inddrages, når man filosoferer med børn og unge.

De fleste af materialerne kan tilgås på mitCFU.

Målgruppe: Lærere i kristendomskundskab, dansk, samfundsfag, historie

Sted: Campus Haderslev
Dato: 30-01-2024 kl. 13.00-16.00
Tilmeldingsfrist: 03-01-2024

[ TILMELD / ANSØG ]

Pris: 1575,-

Tilmelding via nemStudie

Vi håndterer nu tilmeldinger via nemStudie.dk. Når du tilmelder dig - [ TILMELD / ANSØG ] - føres du derfor til nemStudie, hvor du skal logge ind og "ansøge" om optagelse på kurset.

Se hvordan i denne videovejledning (åbner på ny side)

Spørgsmål?

Kontakt kursussekretariatet

Kursussekretær
Pernille Viuff

psvi@ucsyd.dk I 7266 3312