Ny undersøgelse om specialpædagogik

19.06.17

Af  Niels Rysz

Relationer kommer i første række i specialpædagogisk arbejde. Det viser en ny rapport, som også giver et signalement af, hvad specialpædagogisk arbejde er.

-Vi er nødt til at lære noget om børn og unges liv, for at vi kan lære dem noget.

Sådan siger en pædagog i en ny undersøgelse om specialpædagogik, som professionshøjskolen UC SYD i samarbejde med Inklusionsakademiet har produceret for pædagogernes fagforening, BUPL.

Undersøgelsen afdækker, hvad specialpædagogisk faglighed blandt pædagoger egentlig er, og hvordan den udøves i dagtilbud, SFO, klubområdet med mere.

Relationen er vigtigst

Gennem bl.a. interviews med pædagoger og kommunale ledere sætter de seks forskere bag rapporten ord på, hvad der kendetegner specialpædagogisk arbejde i forskellige institutionelle tilbud, men de identificerer også tværgående kendetegn.

-For alle pædagogerne fylder arbejdet med den enkelte relation overordentlig meget. Det menneskesyn, der ligger i udtrykket ’at ville barnet/familien’, er udtryk for så stærk en værdi hos pædagogerne på området, at de ikke starter med at tage udgangspunkt i diagnoser. De har derimod en stor og stærk vilje til at se det konkrete barns behov, og hvordan de kan støtte det til fx at indgå i fællesskaberne, siger Ole Steen Nielsen, Senior Adviser ved UC SYD og medforfatter til rapporten.

Ureguleret samarbejde med forældre

Undersøgelsen, som bærer titlen Signalement af specialpædagogisk faglighed viser også, at samarbejdet med forældrene ofte går videre, end loven foreskriver. Pædagogerne reagerer i forhold til et oplevet behov og tager derfor selv initiativ til ydelser og tilbud rettet mod familien.

Pædagogerne tager eksempelvis på lægebesøg med børnene eller på hjemmebesøg hos enlige forældre, der i perioder har vanskeligt ved at få hverdagen i hjemmet til at fungere Den type indsatser er ifølge rapporten ofte upåagtede og ikke synlige for myndigheder og offentligheden. Ikke desto mindre er de væsentlige i den forebyggende og støttende indsats.

- Pædagogerne oplever, at de bevæger sig ind på et fagligt felt i familiearbejdet, som forekommer temmelig ureguleret. Derfor efterspørger de også, at forvaltningerne afklarer kompetenceområderne og koordinerer mere, end de gør i dag, siger Ole Steen Nielsen.

Tre tilgange til specialpædagogik

Forskerne beskriver tre forskellige tilgange til specialpædagogisk arbejde. Den første fokuserer på at kompensere for de mangler, som barnet har. Den anden lægger vægt på det omgivende samfunds rolle i at kategorisere og nedvurdere afvigende adfærdsformer. Den tredje tilgang kombinerer de to andre og bygger på, at man løbende må håndtere de dilemmaer, der opstår mellem tilgangene.

Rapporten undersøger også, hvordan det specialpædagogiske arbejde finder sted i praksis i forskellige miljøer og viser, hvordan tilgangene varierer alt efter, om man arbejder i en SFO eller på familieområdet i en kommune. For eksempel er man på familieområdet mere tilbøjelig til at reflektere over de anvendte metoder end på andre områder.

-Det handler ikke om at have en enkeltstående metode, der kan bruges til det hele (...) Vi kan lave terapi, aktiviteter, samtaler – den brede tilgang er vores force, som en familiekonsulent udtaler i undersøgelsen.

Signalement af specialpædagogisk faglighed er udkommet 16. juni 2017 og kan downloades gratis via BUPL’s hjemmeside, bupl.dk.

Download pixi-udgave af rapporten som PDF.

Kontakt

Ole Steen Nielsen, Senior Adviser

NVIE, UC SYD

7266 2513 | osni@ucsyd.dk

Se Ole Steen Nielsens CV og publikationer på ucviden.dk.

Rapportens forfattere

Forskerteam fra UC SYD: Doris Overgaard Larsen, Christian Quvang og Ole Steen Nielsen.

Fra Inklusionsakademiet: Bent Madsen og Charlotte Brønsted.

Kommentarer

Sig din mening


CAPTCHA image for SPAM prevention Hvis du ikke kan læse teksten, klik her.
Har du læst Retningslinjerne for brug af bloggen?
Cxense Display

Accepter cookies

På ucsyd.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra ucsyd.dk.

Læs mere om cookies her

Accepter cookies