Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Efter- og videreuddannelse
  • Forskning
  • Om UC SYD
  • Uddannelser og kurser For dig, der leder efter et kursus, et modul eller en uddannelse på diplom-, akademi- eller masterniveau
  • Skræddersyede forløb For kommuner og organisationer, der ønsker skræddersyede videreuddannelsesforløb til medarbejdere og ledere

Ved du, hvad du leder efter, kan du søge direkte i vores database

  • Om UC SYD Hvem er vi? Læs alt om UC SYD her.
  • Find os Adresser og kontaktoplysninger - du finder det hele her.
  • Job ved UC SYD Find ledige stillinger, og hør hvordan det er at arbejde på UC SYD.
  • Presse Vi giver dig oversigten over alle vores pressehistorier.

Gode råd fra psykologen: Få kvalitet og struktur i din hverdag

Vores psykolog, Kirsten Opsal Bertelsen, minder os om, at vi skal fylde vores hverdag med forskellige aktiviteter for at skabe livskvalitet.

Vores hverdag er blevet forandret. For nogle er det mindre forandringer, mens hverdagen for andre er vendt helt på hovedet. Og så kan det være svært at finde en ny struktur. Men ifølge vores psykolog, Kirsten Opsal Bertelsen, er struktur ikke nok - hun husker os på, at der også skal være livskvalitet. Og derfor er det vigtigt at være bevidst om, hvilke aktiviteter man strukuterer sin hverdag omkring. 

Vi ved, at det er meget afgørende for livskvaliteten, at vi gør noget godt for andre og også er venlige overfor os selv. Lystbetonede aktiviteter er vigtigt for at få overskud på 'energikontoen'.

Kirsten Opsal Bertelsen

Psykolog ved UC SYD

Det er ikke nok med struktur i hverdagene, der skal også være livskvalitet!

Det er vigtigt at være bevist om, hvilken type aktivitet man fylder sin dag med. Vi ved, at det er meget afgørende for livskvaliteten, at vi gør noget godt for andre og også er venlige overfor os selv. Desuden er det meget vigtigt at samle energi til at klare pligterne og vanskelighederne. Derfor er lystbetonede aktiviteter så vigtige for at få lidt overskud sat ind på ”energikontoen”.

For at få livskvalitet ind i hverdagen ved vi, at vi skal have aktiviteter fra hver af de fire kasser: Omsorg for mig selv, omsorg for andre, pligt-aktivitet og lyst-aktivitet.

Det kan variere, hvor store kasserne er, men det er vigtigt, at der er mindst én aktivitet fra hver kasse dagligt. Nogle aktiviteter kan kategoriseres til flere af kasserne – det er meget individuelt.

Lav mindst én aktivitet fra hver kasse dagligt:

Omsorg for mig selv
  • Sove nok
  • Spise sundt og noget du kan lide
  • Personlig hygiejne
  • Fodbad
  • Massage
  • Afspænding
  • Giv mig selv en gave
  • Få hjælp fra andre
  • Gå til læge, hvis der er noget galt
  • Gå til psykolog
  • Gøre sig pæn
  • Anerkend dig selv
  • Vær venlig overfor dig selv – livet er svært nok
  • Mindfulness 
  • Afspænding
Omsorg for andre
  • Ring eller skriv til nogen og spørg til, hvordan de har det
  • Lyt til andre
  • Send blomster til nogen
  • Gør nogen en tjeneste
  • Giv til godgørende formål
  • Lav noget mad til andre
  • Bage en kage til andre
  • Vær forstående overfor andre
  • Vær venlig i stedet for irriteret
  • Giv ros 
  • Giv komplimenter
  • Smil til nogen, du ikke kender
  • Gøre noget ekstra, som du ikke behøvede
Pligt-aktivitet
  • Gøre rent
  • Vaske tøj
  • Vaske hænder
  • Styre økonomi
  • Betale regninger
  • Købe ind
  • Lave mad
  • Studere
  • Lave opgaver
  • Studiejob
Lyst-aktivitet
  • Gå ture
  • Ud til stranden
  • Ud i skoven
  • Ud i solen
  • Løbe
  • Cykle
  • Kajak
  • Fiske
  • Så køkkenhave
  • Plante forårsblomster
  • Picknic-ture
  • Yoga
  • Mindfulness
  • Håndværk
  • Håndarbejde
  • Puslespil
  • Spille spil
  • Læse bøger
  • Planlægge en fest
  • Tegn dit drømmehus
  • Spil musik
  • Syng/lyt til musik
  • Syng sammen
  • Se serier
  • Lave mad
  • Bage
  • Gå ud og brug sanserne
  • Mal stuen
  • Køb noget på nettet
  • Sæt blomster ind
  • Dans
  • Styrketræning derhjemme eller udendørs
  • Osv.

Corona-hverdagen på UC SYD

Når vi ikke kan mødes på campus, så lad os mødes online. Få inspiration, opdateringer og nyheder fra medarbejdere og studerendes corona-hverdag.

Følg også seneste nyt om coronasituationen lige her.