Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Efter- og videreuddannelse
  • Forskning
  • Om UC SYD
  • Uddannelser og kurser For dig, der leder efter et kursus, et modul eller en uddannelse på diplom- eller akademiniveau

Ved du, hvad du leder efter, kan du søge direkte i vores database

  • Videnstemaer UC SYD Forskning sætter fokus på særlige videnstemaer. Mød vores eksperter. Læs om vores forskning og hvordan du kan bruge den i praksis.
  • Om UC SYD Hvem er vi? Læs alt om UC SYD her.
  • Job ved UC SYD Find ledige stillinger, og hør hvordan det er at arbejde på UC SYD.
  • Presse Vi giver dig oversigten over alle vores pressehistorier.

Holocaust og andre folkedrab

Tilbage til kursusoversigten

BEMÆRK

Tilmeldingen er bindende, når vi har modtaget den. Det er derfor nødvendigt, at du har din betalers accept, inden du tilmelder dig.

Bliver du forhindret, skal vi bede dig melde afbud. Vi refunderer ikke kursusudgiften ved afbud/fravær, men skolen har mulighed for at give pladsen til en anden.

Holocaust og andre folkedrab

Lasse Hollbaum Vinther, CFU-konsulent - UC SYD
Astrid Danielsen, CFU-konsulent - UCL

Holocaust og andre folkedrab har fået ny aktualitet - hvad er det nye?  Holocaust er på historiekanon og er stadig oplagt at inddrage i andre fag. Få den nyeste viden og inspiration til konkret undervisningspraksis. Få en særlig gave med hjem.

Målgruppe: Lærere, der underviser i historie, men også kristendomskundskab og samfundsfag i grundskolen og andre interesserede.

Program

Kl. 09.00-09.20: Fælles opstart

Kl. 09.20-10.20: 
Holocaust-forskning – før, nu og i fremtiden v/ Therkel Stræde
Therkel Stræde er lektor ved SDU og en af landets fremmeste forsker vedrørende Holocaust. I oplægget giver han et overblik over hovedtendenserne i Holocaust-forskningen fra 1945 til i dag og give sit bud på, hvad vej forskningen i og samfundsdebatten om Holocaust vil gå fremover.

Kl. 10.20-10.40: Pause

Kl. 10.40-11.40
Undervisning i Holocaust og andre folkedrab - hvad med eleverne? v/ Hildegunn Johannesen
Formålet med faget historie i folkeskolen er, at eleverne skal arbejde med menneskers liv og vilkår gennem tiderne. Det betyder, at eleverne også møder vold og krænkelser mod menneskeheden såsom Holocaust og andre folkedrab. I oplægget påvises det, at både empati og antipati er vigtige faktorer i elevernes forståelse og meningsskabelse, i mødet med det gruopvækkende. Dette rejser en række etiske og didaktiske dilemmaer. Ikke blot i forhold til det eleverne skal lære om og af. Men også hvad indholdet gør ved eleverne og i den sammenhæng, hvad der kan være frugtbare veje didaktisk og pædagogisk at gå. 

Kl. 11.40-12.30 Workshops runde 1 
(du skal vælge workshop via dette link - https://ucsyd.nemtilmeld.dk/1633/)

Workshop 1: Historiske Scenarier som dilemmaspil v/ Jens Aage Poulsen
Workshoppen præsenterer to dilemmaspil, der kan anvendes i udskolingen, og som handler om henholdsvis tyske jøders situation efter Krystalnatten og om folkedrabet i Rwanda. Som historiske scenarier faciliterer spillene indlevelse i og indsigt i aktørernes dilemmaer og valg af handlinger i den givne kontekst. På workshoppen bliver du introduceret til didaktikken og hvordan du kan anvende scenarierne i din undervisning.

Workshop 2: Læremiddel fokus v/ Lasse Hollbaum Vinther
Hvad findes der allerede af læremidler på CFU om Holocaust og andre folkedrab? Vi ser på deres anvendelighed og relevans og arbejder sammen om bud på brug i undervisningen. Vi dykker ned i vores fælles erfaringer og andre platforme, hvor vi kan hente inspiration til vores undervisning.

Workshop 3: De lokale i den store fortælling v/ Dennis Hornhave, Kolding Stadsarkiv
Hvordan får du en lokal vinkel på den store historie og kan man arbejde med mindekultur på en involverende måde? Med udgangspunkt i et undervisningsforløb om Stolpersteine/Snublesten, som er udviklet ved Kolding Stadsarkiv/Skoletjenesten Kolding, får du konkrete forslag og værktøjer til, hvordan den store fortælling om 2. Verdenskrig og ofrene for den kan gøres nærværende for eleverne gennem konkrete spor og lokale personer. Hvad er snublesten? https://www.snublesten.org/  

Workshop 4: Hvordan kan man undervise i grusomme emner? v/ Historiker og lærer Astrid Danielsen
Kan man undervise i Holocaust ud fra en børnebilledbog? Hvorfor skal ikoniske Anne Frank ikke stå alene – og hvad har børnetegninger og interneringen af de danske politifolk med Holocaust at gøre? Kom og bliv introduceret til pædagogisk og fagligt tilrettelagte forløb til folkeskolens historieundervisning om Holocaust og andre folkedrab.

Kl. 12.30-13.15: Spisepause

Kl. 13.15-14.05: Workshops runde 2 - Samme workshop som i runde 1
(du skal vælge workshop via dette link - https://ucsyd.nemtilmeld.dk/1633/)

Kl. 14.05-14.50
Folkedrab i Bosnien-Herzegovina – vidnesbyrd som kilder v/ Tea Sindbæk Andersen, Københavns Universitet
Folkedrab har fundet sted en række steder på kloden i det seneste århundrede, men det må altid forstås i en specifik historisk sammenhæng og inden for givne politiske og sociale rammer. Dette foredrag introducerer til Bosnien-Herzegovinas nyeste historie og folkedrabet under krigen 1992-1995. Der lægges vægt på, hvordan vidnesbyrd kan bruges til at formidle den vanskelige historie for de ældste klasser i folkeskolen.

Kl. 14.50-15.00: Farvel og tak for i dag


 

Sted: Campus Kolding
Dato: 06-03-2024 kl. 09.00-15.00
Tilmeldingsfrist: 07-02-2024

[ TILMELD / ANSØG ]

Pris: Gratis

Tilmelding via nemStudie

Vi håndterer nu tilmeldinger via nemStudie.dk. Når du tilmelder dig - [ TILMELD / ANSØG ] - føres du derfor til nemStudie, hvor du skal logge ind og "ansøge" om optagelse på kurset.

Se hvordan i denne videovejledning (åbner på ny side)

Spørgsmål?

Kontakt kursussekretariatet

Kursussekretær
Pernille Viuff

psvi@ucsyd.dk I 7266 3312