Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Efter- og videreuddannelse
  • Forskning
  • Om UC SYD
  • Uddannelser og kurser For dig, der leder efter et kursus, et modul eller en uddannelse på diplom-, akademi- eller masterniveau
  • Skræddersyede forløb For kommuner og organisationer, der ønsker skræddersyede videreuddannelsesforløb til medarbejdere og ledere

Ved du, hvad du leder efter, kan du søge direkte i vores database

  • Om UC SYD Hvem er vi? Læs alt om UC SYD her.
  • Find os Adresser og kontaktoplysninger - du finder det hele her.
  • Job ved UC SYD Find ledige stillinger, og hør hvordan det er at arbejde på UC SYD.
  • Presse Vi giver dig oversigten over alle vores pressehistorier.

Kompetenceudviklingsforløb i tysk rettet mod mellemtrin. APM-projekt om videreudvikling af tidlig tysk, Aabenraa, Tønder og Sønderborg Kommune

UC SYD Efter- og videreuddannelse

Udbyder: Modul

Tilmeld

Kompetenceudvikling af lærere i faget tysk

Der laves kompetenceudviklingsforløb for lærere på mellemtrinnet. I forløbene er der fokus på praksisudvikling.
Undervisningen afvikles med 5 undervisningsgange á 3 timers varighed pr. hold. Undervisningen placeres lokalt kl. 14.00 – 17.00.

Deltagerne får mellem hver undervisningsgang stillet en konkret refleksionsopgave ud fra under-visningens emne, som skal sættes i forhold til deres egen praksis. Det forventes at tidsforbruget for praksisopgaven vil være ca. 3-5 timer.

Om refleksionsopgaverne

Ideen og inspirationen til de tre typer spørgsmål stammer fra Handbuch zur Durchführung einer Fort- und Weiterbildung mit Deutsch lehren Lernen, S. 68-69, Goethe Institut 2014

Refleksionsopgaverne stilles ud fra disse tre typer spørgsmål:

  • Observation af egen undervisning, egen elevgruppe. Gøre status. Hvordan er min undervisning i forhold til X? Hvad siger mine elever? Hvilke rutiner bruger jeg i min undervisning og med hvilket formål? Hvad mener mine elever om disse? I hvor stor udstrækning bruger jeg målsproget tysk i min undervisning – og med hvilket formål? Hvad mener mine elever om dette? Hvordan får jeg eleverne til at deltage aktivt i undervisningen?
  • Forandrings-spørgsmål: Hvad forandres i min undervisning, hvis jeg prøver X? Hvad sker der, hvis jeg i arbejdet med ordforråd og chunks inddrager flersprogethedsdimensionen og sammenligninger?
  • Anvendelse: Det undersøges hvordan en undervisningsaktivitet fra det faglige indhold, et hidtil ukendt instrument/redskab (evt. et didaktisk, semantisk eller funktionelt læremiddel) fungerer i den daglige undervisning. Hvordan ser det ud med den sproglige mangfoldighed i klassen? (Der bruges et sprogportræt til at undersøge dette.)

Sparringen omkring refleksionsopgaverne varetages af sprogvejlederne på skolerne i PLF eller enkeltvis (på små skoler).

Målsætninger og forventede resultater for lærere og vejledere

Lærerne i 4. – 6. kl.:

  • Får redskaber til at konkretisere og udmønte kompetence-, videns-, og færdighedsmål for tysk 4. – 6. kl.
  • Kan forholde sig til begynderdidaktiske problemstillinger
  • Har indsigt i relevante læremidler
  • Har viden om metoder til begynderundervisning, udvikling af receptive og produktive fær-digheder
  • Bliver bevidste om, at eleverne har stiftet bekendtskab med forskellige strategier for sprogtilegnelse
  • Kan bygge ovenpå på færdigheder, som eleverne har tilegnet sig i indskolingen
  • Tænker progression i tilrettelæggelse af undervisningen for at fastholde elevernes motivation for tysk
  • Kan anvise læringsstrategier for elever med forskellige læringsforudsætninger.

Mål for vejledere: 

  • Gennem et dialogmøde med UC SYD klædes vejlederne på til at give feedback på lærernes refleksionsopgaver mellem de enkelte undervisningsgange
  • Feedbackopgaven medfører en styrkelse af vejledernes kompetencer til at vejlede kollegaer samt sikrer en højere grad af konsolidering af vejledernes rolle på skolerne 
  • Endvidere styrkes vejledernes kompetencer til at kontinuerligt at facilitere faglige sparringssamtaler med kolleger gennem åbne og nysgerrige spørgsmål, og derigennem styrkes deres bidrag til udviklingen af tyskfaget fremadrettet.

Indhold i undervisningen

1. undervisningsgang: Flersprogsdidaktik

Det kan f.eks. være:

  • Sproglig opmærksomhed (bygge bro til andre sprog, inddrage alle barnets ressourcer)
  • Chunks og kulturbundne udtryk
  • Interkulturel forståelse, f.eks. geografi i tysktalende lande 
2. undervisningsgang: Læremidler

Det kan f.eks. være:

  • Indhold vedr. elevens verden gående fra ”min verden”, ”nærområdet”, ”skolen” og ”verden.” Progressionen er vigtig.
  • Filmklip
  • Tværfaglige projekter
  • Præsentationer og collaborative værktøjer som f.eks. Padlet 
     
3. undervisningsgang: Mundtlig kommunikation

Det kan f.eks. være:

  • Lytteforståelse, herunder lyttestrategier
  • Brug af målsproget – så meget som muligt 
  • Tilegnelse af chunks og ordforråd
  • Deltage i samtaler, herunder f.eks. rollespil
  • Sammenhængende tale i præsentationer
  • Kommunikationsstrategier
  • Udvalgte sproglige områder
4. undervisningsgang: Skriftlig kommunikation

Det kan f.eks. være:

  • Litteraturundervisning, herunder receptionsæstetik
  • Læseforståelse, herunder læsestrategier (skimming og scanning)
  • Genreforståelse
  • Stilladsering af udvalgte teksttyper
  • Integreret grammatikformidling
5. undervisningsgang: Undervisningsforløb

Det kan f.eks. være:

  • Dialoger og rollespil
  • Temaarbejde
  • Arbejde med multimodale tekster
  • Progression
  • Præsentationer, også ved hjælp af digitale medier
  • Tværfaglige projekter

Undervisningsdatoer i de tre kommuner

Aabenraa

Ugedag:
Mandag

Datoer:

  • 7. september 2020
  • 26. oktober 2020
  • 30. november 2020
  • 18. januar 2021
  • 8. marts 2021

Sted:
VUC Aabenraa

Tønder

Ugedag:
Tirsdag

Datoer:

  • 25. august 2020
  • 29. september 2020
  • 10. november 2020
  • 19. januar 2021
  • 2. marts 2021

Sted:
Lokation i Tønder Kommune (nærmere besked herom senere)

Sønderborg

Ugedag:
Mandag

Datoer:

  • 1. februar 2021
  • 1. marts 2021
  • 12 april 2021
  • 3. maj 2021
  • 31. maj 2021

Sted:
Jyllandsgade 26, Sønderborg