Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Efter- og videreuddannelse
  • Forskning

Kompetenceudviklingsforløb i tysk rettet mod overbygning. APM-projekt om videreudvikling af tidlig tysk, Aabenraa, Tønder og Sønderborg Kommune

UC SYD Efter og -videreuddannelse

Udbyder: Modul

Tilmeld

Kompetenceudvikling af lærere i faget tysk

Der laves kompetenceudviklingsforløb for lærere på mellemtrinnet. I forløbene er der fokus på praksisudvikling.
Undervisningen afvikles med 5 undervisningsgange á 3 timers varighed pr. hold. Undervisningen placeres lokalt kl. 14.00 – 17.00.

Deltagerne får mellem hver undervisningsgang stillet en konkret refleksionsopgave ud fra undervisningens emne, som skal sættes i forhold til deres egen praksis. Det forventes at tidsforbruget for praksisopgaven vil være ca. 3-5 timer.

Om refleksionsopgaverne

Ideen og inspirationen til de tre typer spørgsmål stammer fra Handbuch zur Durchführung einer Fort- und Weiterbildung mit Deutsch lehren Lernen, S. 68-69, Goethe Institut 2014

Refleksionsopgaverne stilles ud fra disse tre typer spørgsmål:

  • Observation af egen undervisning, egen elevgruppe. Gøre status. Hvordan er min undervisning i forhold til X? Hvad siger mine elever? Hvilke rutiner bruger jeg i min undervisning og med hvilket formål? Hvad mener mine elever om disse? I hvor stor udstrækning bruger jeg målsproget tysk i min undervisning – og med hvilket formål? Hvad mener mine elever om dette? Hvordan får jeg eleverne til at deltage aktivt i undervisningen?
  • Forandrings-spørgsmål: Hvad forandres i min undervisning, hvis jeg prøver X? Hvad sker der, hvis jeg i arbejdet med ordforråd og chunks inddrager flersprogethedsdimensionen og sammenligninger?
  • Anvendelse: Det undersøges hvordan en undervisningsaktivitet fra det faglige indhold, et hidtil ukendt instrument/redskab (evt. et didaktisk, semantisk eller funktionelt læremiddel) fungerer i den daglige undervisning. Hvordan ser det ud med den sproglige mangfoldighed i klassen? (Der bruges et sprogportræt til at undersøge dette.)

Sparringen omkring refleksionsopgaverne varetages af sprogvejlederne på skolerne i PLF eller enkeltvis (på små skoler).

Målsætninger og forventede resultater for lærere og vejledere

Lærerne i 7. – 9. kl.:

  • Skal give kompetencer til at undervise og udfordre elever, der har haft tysk før 5. klasse
  • Kan implementere viden om læringsmålsbevidst undervisning i egen undervisningsplanlægning
  • Kan planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle differentieret undervisning 
  • Kan anvende relevante læremidler
  • Kan anvende forskningsresultater samt observationer til analyse og udvikling af egen undervisning.

Mål for vejledere: 

  • Gennem et dialogmøde med UC SYD klædes vejlederne på til at give feedback på lærernes refleksionsopgaver mellem de enkelte undervisningsgange
  • Feedbackopgaven medfører en styrkelse af vejledernes kompetencer til at vejlede kollegaer samt sikrer en højere grad af konsolidering af vejledernes rolle på skolerne 
  • Endvidere styrkes vejledernes kompetencer til at kontinuerligt at facilitere faglige sparringssamtaler med kolleger gennem åbne og nysgerrige spørgsmål, og derigennem styr-kes deres bidrag til udviklingen af tyskfaget fremadrettet.

Indhold i undervisningen

1. undervisningsgang: Interkulturel kommunikation

Det kan f.eks. være:

  • Arbejde med diverse emner fra tysktalende kulturer, der interesserer unge, f.eks.  ’Landeskunde,’ musik, film, skole, at være ung, at være anderledes, ekstremsport m.m.
  • Arbejde med digitale medier blog, digitale mødefora m.m.
     
2. undervisningsgang: Læremidler (didaktiske, semantiske og funktionelle)

Det kan f.eks. være:

  • Projektorienteret arbejde med mulighed for fordybelse
  • Blended learning 
  • Inddragelse af filmklip og digitale medier
3. undervisningsgang: Mundtlig kommunikation

Det kan f.eks. være:

  • Brug af målsproget
  • Tilegnelse af chunks og ordforråd
  • Lytteforståelse, herunder lyttestrategier
  • Samtale (f.eks. dialog og interviews) og sammenhængende tale (præsentationer - også via digitale værktøjer)
  • Præsentationsstrategier, også målrettet prøverne
  • Kommunikationsstrategier
  • Udvalgte sproglige områder
  • Deltage i autentiske kulturmøder
4. undervisningsgang: Skriftlig kommunikation

Det kan f.eks. være:

  • Litteraturundervisning herunder receptionsæstetik
  • Læseforståelse, herunder læsestrategier (skimming, scanning og totalfor-ståelse)
  • Genreforståelse
  • Stilladsering af forskellige teksttyper
  • Integreret grammatikformidling
  • Skrivning af e-mail og blogbidrag
5. undervisningsgang: Undervisningsforløb

Det kan f.eks. være:

  • Projekter, også tværfaglige
  • Arbejde med musik, litteratur, film og multimodale tekster
  • Progression
  • Præsentationer, også ved hjælp af digitale medier

Undervisningsdatoer i de tre kommuner

Aabenraa - Udskoling 1

Ugedag:
Mandag

Datoer:

  • 17. august 2020
  • 28. september 2020
  • 2. november 2020
  • 14. december 2020
  • 1. februar 2021

Sted:
VUC Aabenraa

Aabenraa - Udskoling 2

Ugedag:
Torsdag

Datoer:

  • 24. september 2020
  • 29. oktober 2020
  • 10. december 2020
  • 4. februar 2021
  • 4. marts 2021

Sted:
VUC Aabenraa

Tønder

Ugedag:
Tirsdag

Datoer:

  • 18. august 2020
  • 22. september 2020
  • 3. november 2020
  • 1. december 2020
  • 26. januar 2021

Sted:
Lokation i Tønder Kommune (nærmere besked herom senere)

Sønderborg

Ugedag:
Mandag

Datoer:

  • 7. september 2020
  • 19. oktober 2020
  • 9. november 2020
  • 7. december 2020
  • 11. januar 2021

Sted:
Jyllandsgade 26, Sønderborg