Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Efter- og videreuddannelse
  • Forskning
  • Om UC SYD
  • Uddannelser og kurser For dig, der leder efter et kursus, et modul eller en uddannelse på diplom-, akademi- eller masterniveau
  • Skræddersyede forløb For kommuner og organisationer, der ønsker skræddersyede videreuddannelsesforløb til medarbejdere og ledere

Ved du, hvad du leder efter, kan du søge direkte i vores database

  • Om UC SYD Hvem er vi? Læs alt om UC SYD her.
  • Find os Adresser og kontaktoplysninger - du finder det hele her.
  • Job ved UC SYD Find ledige stillinger, og hør hvordan det er at arbejde på UC SYD.
  • Presse Vi giver dig oversigten over alle vores pressehistorier.

Heidi Klakk Egebæk (HKEG)

Heidi Klakk

Heidi Klakk Egebæk

Docent - Forskning

Ekspert i børn og sundhed, epidemiologi og folkesundhed.

Heidi er docent for Forskningsprogrammet sundhedsfaglig praksis, der går på tværs af alle sundhedsuddannelserne på UC SYD.

Telefon: 7266 2047
E-mail: HKEG@ucsyd.dk
By: Haderslev
LinkedIn: heidi-klakk-60196725
UC Viden: Se profil

Kvantitative interventions- og kohorte studier om børns sundhed

Heidi har mange års forskningserfaring med kvantitative interventions- og kohorte studier. Hendes forskning har tidligere været tilknyttet Institut for Idræt på SDU, sundhedsforskningen ved UC Lillebælt og nu som docent i UC SYD Forskning for Forskningsprogrammet sundhedsfaglig praksis.  

Heidi har tidligere deltaget i og været projektleder for interventions- og observationsstudier om børn og sundhed. Bl.a Svendborg projektet, hvor hun lavede sin Ph.d. om effekten af seks timers idrætsundervisning i folkeskolen på børnenes fysiske helbred

Kvalificering af målemetoder til vurdering af motorisk udvikling hos børn og kommunale indsatser for at opspore børn med motoriske udfordringer er et forskningsområde, Heidi har beskæftiget sig med.   

Skærmtid i forhold til børns motorik og fysiske form

Børns sundhed – fysisk og mentalt – er Heidis faglige fokus. Børns mængde af skærmtid er hovedfokus for hendes aktuelle forskningsprojekt SCREENS, der bl.a. undersøger skærmtid i forhold til børns motorik og fysiske form

SCREENS er forankret i Center for Research in Childhood Health (RICH) og forskningsenheden Exercise Epidemiology (EXE), SDU og Odense Børnekohorte

Nationale og internationale netværk, udvalg og journals

Heidi har udgivet adskillige peer reviewed artikler, deltaget i danske og internationale konferencer og forskningsnetværk. Hun er også ansvarshavende redaktør for Dansk Sportsmedicin  og har været med til at arrangere flere nationale og internationale konferencer. 

BMC Public Health og Scandinavian Journal of Medicine & Science In Sports er to ud af flere journals, hvor Heidi er reviewer. Hun sidder også i det sagkyndige udvalg under Komitéen for Sundhedsoplysning.

Heidi har både personlig og forskningsmæssig interesse i formidling af viden – fra viden til praksis og vidensomsætning i organisationer. Hun har taget efteruddannelse via Masterclass in Implementation Science og vejledt Ph.d. studerende indenfor procesevaluering og implementerings forskning.

Fokus på fremtidens krav til sundhedsvæsnet

Som docent og faglig leder af Forskningsprogrammet sundhedsfaglig praksis er Heidis fokus på fremtidens sundhedsvæsen og de krav, det stiller til sundhedsprofessionerne mht. til foranderlighed, teknologi , forståelse og håndtering af sygdomme hos kronikere, ældre og andre sårbare befolkningsgrupper. 

Vil du vide mere?

Se Heidi Klakk Egebæks forskerprofil

Læs mere om Forskningsprogrammet sundhedsfaglig praksis

Udvalgte udgivelser

Symptoms of depression in young adulthood is associated with unfavorable clinical- and behavioral cardiovascular disease risk factors. Prev Med Rep. 2018;11:209-15. Klakk H, Kristensen PL, Andersen LB, Froberg K, Moller NC, Grontved A.

Using the RE-AIM framework to evaluate a school-based municipal programme tripling time spent on PE. Evaluation and program planning 2018; 70: 1-11. 2018/06/12. DOI: 10.1016/j.evalprogplan.2018.05.005. Nielsen JV, Skovgaard T, Bredahl TVG,Klakk H.

Effect of four additional physical education lessons on body composition in children aged 8-13 years - a prospective study during two school years. B M C Pediatrics. 2013;13. 170. Klakk H, Chinapaw M, Heidemann M, Andersen LB, Wedderkopp N

Prospective association of adiposity and cardiorespiratory fitness with cardiovascular risk factors in healthy children. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports. 2014 aug;24(4). Klakk H, Grøntved A, Møller NC, Heidemann M, Wedderkopp N, Andersen LB.

Six physical education lessons a week can reduce cardiovascular risk in school children aged 6-13 years: A longitudinal study. Scandinavian Journal of Public Health. 2014;42(2):128-136. Klakk H, Andersen LB, Heidemann MS, Møller NC, Wedderkopp N.

Influence of a 2- to 6-year physical education intervention on scholastic performance: The CHAMPS study-DK. Scand J Med Sci Sports 2018; 28: 228-236. 2017/04/28. DOI: 10.1111/sms.12902. Bugge A, Moller S, Tarp J, Klakk H et al.