Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Efter- og videreuddannelse
  • Forskning
  • Om UC SYD
  • Uddannelser og kurser For dig, der leder efter et kursus, et modul eller en uddannelse på diplom-, akademi- eller masterniveau
  • Skræddersyede forløb For kommuner og organisationer, der ønsker skræddersyede videreuddannelsesforløb til medarbejdere og ledere

Ved du, hvad du leder efter, kan du søge direkte i vores database

  • Om UC SYD Hvem er vi? Læs alt om UC SYD her.
  • Find os Adresser og kontaktoplysninger - du finder det hele her.
  • Job ved UC SYD Find ledige stillinger, og hør hvordan det er at arbejde på UC SYD.
  • Presse Vi giver dig oversigten over alle vores pressehistorier.

Thomas Bak (TBAK)

Thomas Bak

Adjunkt - Pædagoguddannelsen

Thomas Bak har en ph.d. i filosofi og forsker i værdier for at undersøge, hvorfor nogle værdier bliver til etiske værdier samt, hvordan værdier gør en forskel i praksis.   

Han underviser også på Pædagoguddannelsen, hvor han især underviser i etik og kulturmøde.   

Telefon: 7266 5670
E-mail: TBAK@ucsyd.dk
By: Aabenraa
UC Viden: Se profil

Værdier skaber praksis 

For Thomas Bak er værdier grundlaget for pædagogisk praksis og barndomspædagogikken. Værdier er med til at definere måden at være sammen med hinanden på – både børnene imellem og for relationen mellem pædagog og barn. Værdier er også bestemmende for, hvordan etiske dilemmaer håndteres i praksis.  

Respekt for andre og sig selv 

Thomas Bak er optaget af respekt som begreb og styrende værdi for pædagogisk praksis. Respekt handler både om at respektere andre personer og sig selv.

Børn skal behandle andre med respekt, og pædagogen skal respektere barnet. Men, hvad betyder respekt faktisk, og hvordan gør man respekt?  

Selvforståelse og forståelse af andre 

I sit ph.d. projekt undersøgte Thomas Bak de metodiske forudsætninger for en fænomenologisk analyse af selvforståelse med udgangspunkt i Heidegger og Bakhtin.

Thomas argumenterede for et dialogisk begreb om selvforståelse i modsætning til for eksempel et narrativt begreb.  

Udgivelser 

’Kan du ikke give os feedback i stedet for?’ Underviserefaringer med peerfeedback under en pandemi. Bak, T. et al. (I forberedelse). I: Feedback i pædagoguddannelsen. UCN 

Selfhood in Heidegger and Bakhtin. Bak, T. (2016) . University of East Anglia (Ph.d.)