Få undervisningskompetence i dansk, og styrk dit didaktiske arbejde med læsning, skriftlighed og mundtlighed
Vil du give dine elever en flyvende start i dit fag? Så er du godt på vej med det tilrettelagte forløb i undervisningsfaget dansk, hvor du samtidig selv får øjnene op for danskfagets mangfoldighed og de nye muligheder i dansk.
Din undervisning vil have fokus på fagdidaktik og praksistilknytning. På den måde bliver din nye viden praktisk orienteret, og du vil opleve, at dine kompetencer bliver styrket allerede fra første dag.
Undervisningsfaget dansk er et særligt tilrettelagt studieforløb for dig, som gerne vil kombinere læring og praksis i dit undervisningsfag. De 80 undervisningstimer er fordelt over hele skoleåret og er en oplagt mulighed for at arbejde med egne aktiviteter såsom afprøvning i egen praksis og arbejde i studiegrupper.
Forløbet er rettet både mod dansk 1.-6. klasse og dansk 4.-10. klasse, og det er derfor vigtigt, at du ved tilmelding tilkendegiver hvilken aldersspecialisering, du ønsker. Nogle fag går nemlig igen, imens andre er specifikke for bestemte aldersgrupper.
Her kan du se de forskellige forløb og deres indhold på de forskellige aldersspecialiseringer:
Dansk 1.-6. klassetrin
Undervisningen dækker elementer fra de fire kompetenceområder:
- Kompetenceområde 1: Sprog og kommunikationsundervisning
- Kompetenceområde 2: Læsning og læseundervisning
- Kompetenceområde 3: Skrivning og skriveundervisning.
- Kompetenceområde 4: Tekster og tekstundervisning
Dansk 4.-10. klassetrin
Undervisningen dækker elementer fra de fire kompetenceområder:
- Kompetenceområde 1: Sprog og kommunikationsundervisning
- Kompetenceområde 2: Fortsat læsning og skrivning
- Kompetenceområde 3: Danskdidaktik
- Kompetenceområde 4: Tekster og tekstundervisning
Det får du indsigt i på dette modul:
- Lær om skriftsprogstilegnelse samt skriftlig fremstilling og vejledning.
- Bliv bedre til at forstå og formidle sprog, genrer, kommunikation og mundtlige genrer.
- Lær at arbejde med literacy og inddrag arbejde med multimodale tekster.
- Få en bred og brugbar forståelse for fiktionstekster og deres anvendelse i undervisningsfaget dansk.
- Lær at undervise i og anvende mundtlighed i dit fag.
Tilmeld dig her
Dansk 1.-6. klasse og 4.–10. klasse, Specielt tilrettelagt forløb
Nedenfor kan du se hvor og hvornår, vi udbyder modulet. Tryk på + for mere information
- Tidspunkt: Tirsdage kl. 12-16
- Slutdato: 05.04.2022
- Pris: kr. 13.500
- Kursusnummer: EH16-21011
Beskrivelse
Dansk som specialtilrettelagt forløb er til dig som arbejder på en skole, har en læreruddannelse, men mangler formelle kompetencer i faget. Målgruppe: Lærere som underviser i faget, men mangler formel undervisningskompetence. Dansk: Undervisningsfaget dansk udbydes som et særligt tilrettelagt studieforløb med en halv studiedag om ugen hele skoleåret. Forløbet udbydes med 80 undervisningstimer, fordelt på i alt 20 gange i skoleåret 2021/22. Forløbet er rettet både mod dansk 1. – 6 kl. og dansk 4. – 10. kl. Nogle timer samlæses og andre timer er retningsbestemt. Man skal ved tilmelding tilkendegive, hvilken aldersspecialisering man ønsker. Hvis man ønsker at gå til kompetencemålsprøve, fortsættes der med forberedelse til prøven. Studiedagen placeres om: tirsdag kl. 12.00 – 16.00. Undervisningssted: Campus Haderslev. Studiestart: tirsdag den 31. august. Kursusforløbet forventes afsluttet den 5. april 2022. Undervisningen er placeret på følgende måde: Efterår 2021: 10 undervisningsgange i perioden 31. august – 14. december. Forår 2022: 10 undervisningsgange i perioden 11. januar – 5. april. Kursusgange til dem, der ønsker at gå til kompetencemålsprøve: tirsdag den 19. april og tirsdag den 17. maj. Prøven afholdes i juni. Datoer følger. Struktur: Forløbet vil være en kombination af dage med undervisning med undervisere fra læreruddannelse og studiedage uden undervisning, hvor der arbejdes med egne aktiviteter såsom afprøvning i egen praksis og evt. arbejde i studiegrupper. Imellem de enkelte kursusgange lægges der op til forløb, som afprøves i praksis. Der udstedes et bevis for deltagelse i undervisningsforløbet. Fremmødeprotokol føres og der stilles i løbet af kurset krav til deltagerne om opgaveaflevering. Opgaverne bliver vurderet og der gives feedback til deltagerne. Der forventes og kræves således et studiearbejde ud over de egentlige undervisningstimer. Bemærk: det er en forudsætning for at blive optaget at man er uddannet lærer og har undervisningserfaring i faget. Indholdet i undervisningen vil have fokus på fagdidaktik og praksistilknytning. Der vil indgå emner fra de fire kompetenceområder i dansk 1. – 6. klasse og dansk 4. – 10 klasse. Tilknytningen til lærernes egen praksis, sikres gennem de forløb som skal afprøves mellem undervisningsgangene. Forløbets indhold: Dansk 1. – 6. klassetrin Undervisningen dækker elementer fra de fire kompetenceområder: Kompetenceområde 1: Sprog og kommunikationsundervisning Kompetenceområde 2: Læsning og læseundervisning Kompetenceområde 3: Skrivning og skriveundervisning. Kompetenceområde 4: Tekster og tekstundervisning Dansk 4. – 10. kl. Undervisningen dækker elementer fra de fire kompetenceområder: Kompetenceområde 1: Sprog og kommunikationsundervisning Kompetenceområde 2: Fortsat læsning og skrivning Kompetenceområde 3: Danskdidaktik Kompetenceområde 4: Tekster og tekstundervisning I forløbet bliver der arbejdet med følgende faglige og fagdidaktiske temaer rettet mod dansk-faget med fokus på henholdsvis dansk yngste og dansk ældste. Indhold på fælles forløb for dansk: Forløbet kvalificerer dig til at planlægge, gennemføre og evaluere en varieret og fagligt udbytterig undervisning i faget på folkeskoleniveau, hvor der er fokus på udvikling af elevens kompetencer inden for læsning, fremstilling, fortolkning og kommunikation. I undervisningsfaget dansk beskæftiger vi os med områder som læse- og skriveudvikling, tekst-, medie- og genrekendskab, faktatekster, medietekster og fiktive tekster, sprog og grammatik samt mundtlig og skriftlig kommunikation. Der arbejdes blandt andet med: ' skriftsprogstilegnelse ' sprog og genrer ' kommunikation og mundtlige genrer ' skriftlig fremstilling og vejledning ' literacy, ' multimodale tekster ' fiktionstekster ' mundtlighed.
