Gå til hovedindhold

Dansk sprog og sprogdidaktik

UC SYD Videreuddannelse

Type: Modul

Uddannelse: Pædagogisk Diplomuddannelse

ECTS: 10

Fagområde: Danskvejleder

Tilmeld

Lær at håndtere sprogpædagogiske problemstillinger og udvikl din egen praksis inden for undervisning i sprog 

  • Få ny viden og metoder til undervisningen i dansk sprog og sprogbrug i skolen. 
  • Lær teorier om tilegnelse af sproglige kompetencer og om sprogets betydning for børns udvikling og læring. 

Vil du hjælpe børn og unge med at udvikle deres sprog og sprogbrug i skolen? Så får du her et grundigt teoretisk og metodisk fundament til at udvikle din egen praksis med sproglig vejledning og undervisning i dansk som andetsprog. 

Sproget har stor betydning for børns udvikling og læring. Du får på modulet teoretisk forståelse for børn og unges tilegnelse af sproglige kompetencer, og du lærer at foretage en systematisk sproglig analyse, som kan bruges til at tilrettelægge og udvikle undervisningen i sprog. Den udvikling sker ofte i samarbejde med kolleger, og derfor lærer du også at indgå i dialog med kolleger med viden om sproget som system, sproget i brug samt sprogets funktioner og betydningspotentiale. 

Det får du indsigt i på dette modul:  

  • Hvordan du vurderer og begrunder didaktiske valg og sprogpædagogiske metoder i undervisningen i dansk sprog.  
  • Lær teorierne bag tilegnelsen af sproglige kompetencer, sproget som system og sproget i brug for at bruge det i relation til børns udvikling og læring.  
  • Hvordan du analyserer og vurderer elevproducerede tekster med viden om pragmatik, tekstlingvistik, semantik, syntaks, ordklasselære, morfologi og fonologi.  

Modulet er et valgmodul på Pædagogisk diplom, men kan også tages selvstændigt.

Hvem henvender modulet sig til? 

Modulet er for dig, der arbejder som danskvejleder eller som drømmer om at gøre det. Med dette modul får du de teoretiske og metodiske forudsætninger for at hjælpe børn og unge med at udvikle og nuancere det danske sprog. 

Adgangskrav 

For at følge dette modul skal du mindst have en relevant uddannelse på niveau med en akademiuddannelse (KVU) eller en relevant videregående voksenuddannelse (VVU) samt mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført uddannelse.  

Det står der i studieordningen 

Læringsmål 

Den studerende  

  • kan vurdere og begrunde didaktiske valg og sprogpædagogiske metoder i undervisningen i dansk sprog og sprogbrug i skolen. 
  • kan håndtere sprogpædagogiske problemstillinger, vurdering af læremidler herunder særlige forhold, som knytter sig til dansk som andetsprog og lærerens opgave som sproglig vejleder.  
  • kan udvikle egen praksis inden for modulets område og indgå i dialog med kolleger om udvikling af undervisningen i sprog.  
  • har viden om sproget som system og sproget i brug.  
  • har viden om sprogets funktioner og betydningspotentiale.  
  • har indsigt i forskellige teorier om tilegnelse af sproglige kompetencer og om sprogets betydning for børns udvikling og læring.  
  • kan foretage en systematisk sproglig analyse og vurdering af moderne skrift- og talesprog med relevans for undervisning i skolen.  
  • kan foretage en sprogbeskrivelse af tekster, som spænder fra hele tekster til sprogets mindste dele ved brug af pragmatik, tekstlingvistik, semantik, syntaks, ordklasselære, morfologi og fonologi.  
  • kan analysere og vurdere elevproducerede tekster - såvel mundtlige som skriftlige.  
Hvilken bedømmelsesform benyttes på modulet? 

På modulet bliver du bedømt ved en prøve med ekstern censor.