Skab forståelse for alt fra universets mindste byggeklodser til de største strukturer, og få formel undervisningskompetence i fysik/kemi
Vil du åbne dine elevers øjne for de fantastiske lovmæssigheder, der konstant finder sted i hverdagen? På dette kursus kvalificerer du dig ikke blot til at planlægge, gennemføre og evaluere en varieret og fagligt udbytterig undervisning i fysik/kemi på folkeskoleniveau. Du lærer også at udvikle elevernes egne kompetencer inden for fysik/kemi og fremelske en hverdagsforståelse af naturvidenskabelige fænomener.
Forløbet har fokus på fagdidaktik og praksistilknytning. På den måde bliver din nye viden praktisk orienteret og styrker dine kompetencer i takt med, at du gennemfører de forskellige forløb.
Indholdet på de fire forskellige kompetencerområder er:
- Kompetenceområde 1: Naturfagsdidaktik med henblik på elevernes læring i fysik/kemi
- Kompetenceområde 2: Naturfaglige kompetencer i relation til fysik/kemi-undervisning
- Kompetenceområde 3: Fysik/kemi i tværfagligt samarbejde
- Kompetenceområde 4: Undervisning i fysikkens og kemiens kerneområder
Undervisningsfaget fysik/kemi er et særligt tilrettelagt studieforløb for dig, som gerne vil kombinere læring og praksis i dit undervisningsfag. De 80 undervisningstimer er fordelt over hele skoleåret og er en oplagt mulighed for at arbejde med egne aktiviteter såsom afprøvning i egen praksis og arbejde i studiegrupper.
Det får du indsigt i på dette modul:
- Lær at undervise i partiklers opbygning, egenskaber og vekselvirkninger samt lys, lyd og andre bølgefænomener.
- Få både viden og praktiske forsøg i astronomi og astrofysik.
- Lær om energi, energiomsætninger og energistrømme samt elektriske og magnetiske fænomener, som du kan bruge i din undervisning.
- Hvordan produktions- og forædlingsprocesser kan foregå samt teknologisk udvikling herunder digital styring.
- Lær at formidle stof- og stofkredsløb.
- Bliv bevidst om produktion og teknologi, og lær at inddrage dem i faget.
Tilmeld dig her
Fysik/kemi, Specielt tilrettelagt forløb
Nedenfor kan du se hvor og hvornår, vi udbyder modulet. Tryk på + for mere information
- Tidspunkt: Onsdage kl. 12-16
- Slutdato: 06.04.2022
- Pris: kr. 13.500
- Kursusnummer: EH16-21009
Beskrivelse
Fysik/kemi som specialtilrettelagt forløb er til dig som arbejder på en skole, har en læreruddannelse, men mangler formelle kompetencer i faget. Målgruppe: Lærere som underviser i faget, men mangler formel undervisningskompetence. Fysik/kemi: Undervisningsfaget fysik/kemi udbydes som et særligt tilrettelagt studieforløb med en halv studiedag om ugen hele skoleåret. Forløbet udbydes med 80 undervisningstimer, fordelt på i alt 20 gange i skoleåret 2021/22. Hvis man ønsker at gå til kompetencemålsprøve, fortsættes der med forberedelse til prøven. Studiedagen placeres om: Onsdagen kl. 12.00 – 16.00 Undervisningssted: campus Haderslev Studiestart: onsdag den 1. september 2021 Kursusforløbet forventes afsluttet den 6. april 2022 Undervisningen er placeret på følgende måde: Efterår 2021: 10 undervisningsgange i perioden 1. september – 15. december. Forår 2022: 10 undervisningsgange i perioden 12. januar – 6. april Kursusgange til dem, der ønsker at gå til kompetencemålsprøve: Onsdag den 20. april og onsdag den 18. maj. Prøven afholdes i juni. Datoer følger Struktur: Forløbet vil være en kombination af dage med undervisning med undervisere fra lærerud-dannelse og studiedage uden undervisning, hvor der arbejdes med egne aktiviteter såsom afprøvning i egen praksis og evt. arbejde i studiegrupper. Der udstedes et bevis for deltagelse i undervisningsforløbet. Fremmødeprotokol føres og der stilles i løbet af kurset krav til deltagerne om opgaveaflevering. Opgaverne bliver vurderet og der gives feedback til deltagerne. Der forventes og kræves således et studiearbejde ud over de egentlige undervisningstimer. Bemærk: det er en forudsætning for at blive optaget at man er uddannet lærer og har undervisningserfaring i faget. Indholdet i undervisningen vil have fokus på fagdidaktik og praksistilknytning. Der vil indgå emner fra de fire kompetenceområder i fysik/kemi Tilknytningen til lærernes egen praksis, sikres gennem de forløb som skal afprøves mellem undervisningsgangene. Forløbets indhold: Undervisningen dækker elementer fra de fire kompetenceområder: Kompetenceområde 1: Naturfagsdidaktik med henblik på elevernes læring i fysik/kemi Kompetenceområde 2: Naturfaglige kompetencer i relation til fysik/kemi-undervisning Kompetenceområde 3: Fysik/kemi i tværfagligt samarbejde Kompetenceområde 4: Undervisning i fysikkens og kemiens kerneområder I forløbet bliver der arbejdet med følgende faglige og fagdidaktiske temaer rettet mod fysik/kemifaget. Indhold på forløbet fysik/kemi: Forløbet kvalificerer dig til at planlægge, gennemføre og evaluere en varieret og fagligt udbytterig undervisning i faget på folkeskoleniveau, hvor der er fokus på udvikling af elevens kompetencer inden for elevers læring i fysik/kemi, herunder læring gennem praktisk arbejde, elevers udvikling af naturfaglige kompetencer, handlekompetence og elevers hverdagsforståelser af naturvidenskabelige fænomener. Der arbejdes blandt andet med: ' Elevers læring om Universet fra atom til kosmos, herunder: ' partiklers opbygning, egenskaber og vekselvirkninger samt lys, lyd og andre bølgefænomener ' astronomi og astrofysik ' Elevers læring om energi, teknologi og innovation, herunder: ' energi, energiomsætninger og energistrømme samt elektriske og magnetiske fænomener ' produktions- og forædlingsprocesser samt teknologisk udvikling, herunder digital styring ' Elevers læring om stofkredsløb og produktion ' stof- og stofkredsløb ' produktion og teknologi
