Lær at skabe et rum for fysisk udfoldelse og kropslig trivsel, og få formel undervisningskompetence i undervisningsfaget idræt
Skab kropslig forståelse og ind-i-kroppen-oplevelser for dine elever. For mange børn er skoleidræt det første møde med træning og fysisk udfoldelse som en måde at skabe sundhed og velvære. Og med de rette forudsætninger kan du lægge grundstenene til et sundt liv for dine elever.
Forløbet har fokus på både fagdidaktik og tilknytning til din praksis. På den måde bliver din nye viden praktisk orienteret og styrker dine kompetencer i takt med, at du gennemfører de forskellige forløb.
Undervisningsfaget idræt er et særligt tilrettelagt studieforløb for dig, som gerne vil kombinere læring og praksis i dit undervisningsfag. De 80 undervisningstimer er fordelt over hele skoleåret, og er en oplagt mulighed for at arbejde med egne aktiviteter såsom afprøvning i egen praksis og arbejde i studiegrupper.
Forløbet er rettet både mod idræt i indskoling og mellemtrin samt mellemtrin og udskoling. Det er derfor vigtigt, at du ved tilmelding tilkendegiver hvilken aldersspecialisering, du ønsker. Nogle fag går nemlig igen, imens andre er specifikke for bestemte aldersgrupper.
Din undervisning dækker elementer fra de fire kompetenceområder:
- Kompetenceområde 1: Alsidig idrætsudøvelse
- Kompetenceområde 2: Krop, træning og trivsel
- Kompetenceområde 3: Idrætsfaget i indskolingen og på mellemtrinnet
- Kompetenceområde 3: Idrætsfaget på mellemtrinnet og i udskolingen
- Kompetenceområde 4: Idrætskultur og relationer
Det får du indsigt i på dette modul:
- Få en bred forståelse for idrætsfagets basis, kultur og værdier.
- Lær om alsidig idrætspraksis – læring, udvikling og fysisk træning.
På Idrætsfaget i indskoling og mellemtrinnet lærer du derudover om:
- Forskellige legeaktiviteter og tværfaglige undervisningsforløb.
- Hvordan børns motoriske udvikling foregår.
- Hvordan du inddrager motorisk læring.
- Lær at anvende test som evalueringsværktøj.
På idrætsfaget på mellemtrinnet og i udskolingen lærer du specifikt om:
- Den alsidige idrætspraksis.
- Hvordan du laver tematisk undervisning, herunder 9. klassesprøven i idræt.
- Hvordan du kan analysere bevægelsesfærdigheder.
- Få forståelse for sammenhænge mellem krop, identitet og samfund i en didaktisk sammenhæng.
Tilmeld dig her
Idræt, Specielt tilrettelagt forløb
Nedenfor kan du se hvor og hvornår, vi udbyder modulet. Tryk på + for mere information
- Tidspunkt: Torsdage kl. 12-16
- Slutdato: 07.04.2022
- Pris: kr. 13.500
- Kursusnummer: EH16-21010
Beskrivelse
Idræt som specialtilrettelagt forløb er til dig som arbejder på en skole, har en læreruddannelse, men mangler formelle kompetencer i faget. Målgruppe: Lærere som underviser i faget, men mangler formel undervisningskompetence. Idræt: Undervisningsfaget idræt udbydes som et særligt tilrettelagt studieforløb med en halv studiedag om ugen hele skoleåret. Forløbet udbydes med 80 undervisningstimer, fordelt på i alt 20 gange i skoleåret 2021/22. Forløbet er rettet både mod idræt indskoling og mellemtrin og mellemtrin og udskoling. Nogle timer samlæses og andre timer er retningsbestemt. Man skal ved tilmelding tilkendegive, hvilken aldersspecialisering man ønsker. Hvis man ønsker at gå til kompetencemålsprøve, fortsættes der med forberedelse til prøven. Studiedagen placeres om: torsdag kl. 12.00 – 16.00. Undervisningssted: campus Esbjerg. Studiestart: torsdag den 2. september 2021. Kursusforløbet forventes afsluttet den 7. april 2022. Undervisningen er placeret på følgende måde: Efterår 2021: 10 undervisningsgange i perioden 2. september – 16. december. Forår 2022: 10 undervisningsgange i perioden 6. januar – 7. april. Kursusgange til dem, der ønsker at gå til kompetencemålsprøve: Torsdag den 21. april og torsdag den 19. maj. Prøven afholdes i juni. Datoer følger. Struktur: Forløbet vil være en kombination af dage med undervisning med undervisere fra læreruddannelse og studiedage uden undervisning, hvor der arbejdes med egne aktiviteter såsom afprøvning i egen praksis og evt. arbejde i studiegrupper. Der udstedes et bevis for deltagelse i undervisningsforløbet. Fremmødeprotokol føres og der stilles i løbet af kurset krav til deltagerne om opgaveaflevering. Opgaverne bliver vurderet og der gives feedback til deltagerne. Der forventes og kræves således et studiearbejde ud over de egentlige undervisningstimer. Bemærk: det er en forudsætning for at blive optaget at man er uddannet lærer og har undervisningserfaring i faget. Indholdet i undervisningen vil have fokus på fagdidaktik og praksistilknytning. Der vil indgå emner fra de fire kompetenceområder i idræt. Tilknytningen til lærernes egen praksis, sikres gennem de forløb som skal afprøves mellem undervisningsgangene. Forløbets indhold: Undervisningen dækker elementer fra de fire kompetenceområder: Kompetenceområde 1: Alsidig idrætsudøvelse Kompetenceområde 2: Krop, træning og trivsel Kompetenceområde 3: Idrætsfaget i indskolingen og på mellemtrinnet Kompetenceområde 3: Idrætsfaget på mellemtrinnet og i udskolingen Kompetenceområde 4: Idrætskultur og relationer I forløbet bliver der arbejdet med følgende faglige og fagdidaktiske temaer rettet mod idrætsfaget med fokus på henholdsvis idræt indskoling og mellemtrin yngste og idræt mellemtrin og udskoling. Indhold på fælles forløb for idræt: Forløbet kvalificerer dig til at planlægge, gennemføre og evaluere en varieret og fagligt udbytterig undervisning i faget på folkeskoleniveau, hvor der er fokus på udvikling af elevens kompetencer inden for elevers alsidige kropslige, idrætslige kompetencer, alsidige idrætskulturers strukturer, normer og værdier og sammenhæng med elevers sociale og personlige udvikling. Der arbejdes blandt andet med: ' Idrætsfagets basis, kultur og værdier ' Alsidig idrætspraksis – læring, udvikling og fysisk træning ' Idrætsfaget i indskoling og mellemtrinnet, herunder ' legeaktiviteter og tværfaglige undervisningsforløb ' børns motoriske udvikling, ' motorisk læring ' test som evalueringsværktøj. ' Idrætsfaget på mellemtrinnet og i udskolingen, herunder ' alsidig idrætspraksis ' tematisk undervisning herunder 9. klassesprøven i idræt ' analyser af bevægelsesfærdigheder samt ' forståelse for sammenhænge mellem krop, identitet og samfund i en didaktisk sammenhæng
