Gå til hovedindhold

Mediepædagogisk håndværk

UC SYD Videreuddannelse

Type: Modul

Uddannelse: Pædagogisk Diplomuddannelse

ECTS: 10

Fagområde: Medier og kommunikation

Tilmeld

Hjælp børn og unge med at udtrykke sig kreativt og udvikle deres egne medieproduktioner i skole og institution  

  • Få viden om æstetiske principper og didaktik i medieproduktion.  
  • Vær med til at udvikle organisationens mediepædagogiske principper og didaktiske metoder. 
  • Få indsigt i kommunikation gennem digitale medier og brug den i din formidling og håndværk. 

Medieproduktion giver børn og unge mulighed for at udtrykke sig kreativt, men for nogen kan de mange muligheder også være en udfordring. Med dette modul lærer du både at vejlede de kreative og udvikle kreativiteten hos de forsigtige samt guide kollegerne i, hvordan de kan arbejde med medieproduktioner i deres fag. 

På modulet vil du lære at varetage den didaktiske planlægning af mediepædagogisk arbejde med egne og professionelle produktioner. Det kan du gøre med viden om æstetiske principper i medieproduktion samt en forståelse for, hvordan tekst, kontekst og intertekstualitet har betydning for medieproduktionen. 

Du kan planlægge og gennemføre forløb med medieproduktion ved modulets afslutning, og du vil også være i stand til at vejlede kolleger i arbejdet med medieproduktioner. 

Det får du indsigt i på dette modul:  

  • Hvordan du håndterer arbejdet i skole og institution med børn og unges medieproduktion. 
  • Lær at planlægge, gennemføre og evaluere forløb med medieproduktion ved at inddrage mediepædagogiske principper og didaktiske metoder.  
  • Få viden om æstetiske principper i medieproduktion.  
  • Lær hvordan du identificerer og perspektiverer læringspotentiale i arbejdet med medieproduktion i relation til relevante læringsteorier. 

Modulet er et valgmodul på Pædagogisk diplom, men kan også tages selvstændigt.

Hvem henvender modulet sig til?  

Du drømmer om at arbejde med det mediepædagogiske håndværk i en skole eller institution - eller måske gør du det allerede. Med dette modul får du de faglige forudsætninger for at udvikle en professionel og didaktisk velfunderet praksis, som du kan dele og udvikle med kolleger. 

Adgangskrav 

For at blive optaget på modulet skal du som minimum have afsluttet en kort videregående uddannelse på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en akademiuddannelse, som f.eks. administrationsøkonom, miljøteknolog eller akademiuddannelse i beskæftigelse.
En professionsbacheloruddannelse eller universitetsbachelor giver dig derfor også adgang til modulerne på diplomniveau.

Derudover forudsætter optagelse på diplomuddannelserne mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.

Har du andre eller tilsvarende forudsætninger, kan du optages på baggrund af en individuel kompetencevurdering. Læs mere om individuel kompetencevurdering.

Det står der i studieordningen

Læringsmål 

Den studerende 

  • kan inspirere til og udvikle børn og unges egne medieproduktioner og håndtere arbejdet i skole og institution med andres medieproduktioner. 
  • kan inspirere børn og unge til digital understøttelse af egne læreprocesser gennem samarbejde og deling. 
  • kan varetage didaktisk planlægning af mediepædagogisk arbejde med egne og professionelle produktioner. 
  • kan i samarbejde med kollegaer udvikle organisationens mediepædagogiske principper og didaktiske metoder. 
  • har indsigt i kommunikation gennem digitale medier, herunder perspektivere til betydning for social kontekst. 
  • har viden om æstetiske principper i medieproduktion. 
  • har forståelse for, hvordan tekst, kontekst og intertekstualitet har betydning for medieproduktioner. 
  • kan identificere og perspektivere læringspotentiale i arbejdet med medieproduktion i relation til relevante læringsteorier. 
  • kan planlægge, gennemføre og evaluere forløb med medieproduktion. 
  • kan vejlede kolleger i arbejdet med medieproduktioner. 
Hvilken bedømmelsesform benyttes på modulet? 

På modulet bliver du bedømt ved en intern prøve.