Gå til hovedindhold

Metoder og planlægning

UC SYD Videreuddannelse

Type: Modul

Uddannelse: Voksenunderviseruddannelsen

ECTS: 10

Tilmeld

Lær at planlægge voksenundervisning med en forståelse for pædagogik og didaktik  

  • Lær om pædagogiske og didaktiske teorier og brug dem til at tilrettelægge din undervisning. 
  • Forstå voksenpædagogiske problemstillinger og brug dem til at styrke din undervisning og praksis. 

Hvordan tilrettelægger du voksenundervisning med forståelse for didaktik og pædagogik? Det lærer du på dette modul, hvor du kommer omkring alle aspekter af den praktiske voksenundervisning; fra planlægning til gennemførsel og evaluering. 

Voksenundervisning har særlige problemstillinger, som kan løses pædagogisk og didaktisk. Derfor bliver du på dette modul introduceret til teorier og metoder, som skal styrke din egen praksis og få dig til at reflektere over rollen som voksenunderviser. 

Du vil komme til at stifte bekendtskab med nye fagområder, som fx kommunikation og IT, så du kan inddrage dem i din undervisning. Konkret vil du på modulet arbejde med planlægning af undervisning, metoder i voksenundervisning samt de pædagogiske og didaktiske overvejelser, som ligger til grund for din praksis.  

Det får du indsigt i på dette modul:  

  • Hvordan du planlægger undervisning med hensyntagen til pædagogik og didaktik. 
  • Lær om voksenpædagogiske problemstillinger, teorier og metoder. 
  • Lær at inddrage nye fagområder og kompetencer i din undervisning af voksne. 
  • Bliv bedre til at bruge elektroniske medier i en undervisnings- og læringssammenhæng. 

Modulet er et obligatorisk modul på Voksenunderviseruddannelsen, men kan også tages selvstændigt.

Hvem henvender modulet sig til?  

Dette modul er for dig, der underviser voksne eller arbejder med voksnes læring. På dette modul lærer du at arbejde struktureret med planlægning af voksenundervisning samt de metodiske overvejelser, som ligger til grund for din undervisning. 

Adgangskrav 

For at følge dette modul skal du mindst have en relevant uddannelse på niveau med en akademiuddannelse (KVU) eller en relevant videregående voksenuddannelse (VVU) samt mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført uddannelse.  

Det står der i studieordningen 

Læringsmål 

At den studerende opnår indsigt i pædagogiske og didaktiske teorier samt forståelse for, hvorledes pædagogiske og didaktiske teorier og metoder anvendes inden for forskellige voksenundervisningsmæssige praksisser. Endvidere er målet, at den studerende gennem voksenpædagogiske problemstillinger kan planlægge, gennemføre og evaluere undervisningsforløb samt forholde sig til egen praksis. 

Indhold 

Her arbejdes der bl.a. med undervisningsplanlægning, undervisningsmetoder og de bagvedliggende pædagogiske og didaktiske overvejelser, herunder kommunikationsteorier og IT, som en del af undervisningen, samt refleksion over disse.  

Hvilken bedømmelsesform benyttes på modulet? 

Modulet afsluttes med en obligatorisk skriftlig opgave med intern censur.