Gå til hovedindhold

Pædagogiske aktiviteter

UC SYD Videreuddannelse

Type: Modul

Uddannelse: Akademiuddannelse i ungdomspædagogik

ECTS: 10

Fagområde: Valgmodul Ungdomspædagogik

Tilmeld

Bliv god til at skabe pædagogiske aktiviteter, som rammer plet 

  • Forstå, hvordan du på en god måde planlægger, gennemfører og evaluerer pædagogiske aktiviteter. 
  • Få indsigt i, hvordan du inkluderer målgruppen og udvikler aktiviteter i forhold til deltagernes forudsætninger.  

Vi kender nok alle følelsen af at deltage i en aktivitet, som ikke giver mening for os. Når du arbejder med unge, er det vigtigt, at du kan sætte en pædagogisk aktivitet i søen, som kan støtte dem i deres trivsel, udvikling og læring. Og samtidig give mening for de unge.  

Det kræver, at du har et godt kendskab til pædagogiske aktiviteter, kan udvikle aktiviteter i forhold til deltagernes forudsætninger og ved, hvordan du inddrager deltagerne. 

Den viden får du på modulet Pædagogiske aktiviteter. Her lærer du at vurdere og begrunde aktiviteters relevans for målgruppen. Du får viden om at udvikle aktiviteter og at planlægge, gennemføre og evaluere dem, så du lærer af dine erfaringer. Og du får indsigt i, hvordan du inkluderer, så alle kan være med.  

Pædagogiske aktiviteter er en forudsætning for god ungdomspædagogik. Derfor er det vigtigt, at du er ordentligt klædt på til at gennemføre dem.  

Det lærer du på modulet: 

  • Hvad pædagogiske aktiviteter er, gør godt for og kan bestå af. 
  • Hvad det betyder, når du inddrager deltagerne i valg og planlægning af aktivitet. 
  • Om gennemførelsen af pædagogiske aktiviteter fra planlægning til evaluering. 
  • At vurdere og begrunde aktiviteters relevans og målgruppens deltagelsesmuligheder. 

Modulet er et valgmodul på Akademiuddannelsen i ungdomspædagogik, men kan også tages selvstændigt.

Hvem henvender modulet sig til? 

Uddannelsen i ungdomspædagogik er et godt supplement, hvis du arbejder i fritids- og ungdomsklubber, opholdssteder og kommunale institutioner med unge eller som opsøgende medarbejder og SSP-medarbejder. Men uddannelsen er målrettet alle, der arbejder med unge med for eksempel psykiske vanskeligheder, nedsat funktionsevne, efterværn af unge eller unge i risikogrupper, der skal bruge støtte til at forebygge misbrug eller kriminalitet. 

Adgangskrav 

For at blive optaget på modulet skal du have gennemført en studie- eller erhvervsforberedende uddannelse, som for eksempel en gymnasial uddannelse eller en erhvervsuddannelse (EUD).
Derudover skal du have mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.

Har du andre eller tilsvarende forudsætninger, kan du optages på baggrund af en individuel kompetencevurdering. Læs mere om individuel kompetencevurdering.

Det står der i studieordningen

Læringsmål:  

Kompetencemål 

Det er målet, at den studerende gennem integration og praksiserfaring og udviklingsorientering opnår kompetencer til at:  

  • kunne begrunde og gennemføre en pædagogisk aktivitet i samarbejde med deltagerne. 
  • kunne udvikle aktiviteter i forhold til deltagerforudsætninger og kontekst. 

For at opnå disse kompetencer skal den studerende:  

Viden 

  • have indsigt i pædagogiske aktiviteter.  
  • have viden om betydningen af at inddrage deltagerne i valg og planlægning af aktiviteter.  
  • have viden om planlægning, gennemførelse og evaluering af pædagogiske aktiviteter. 

Færdigheder 

  • kunne udvikle og anvende aktiviteter i en inkluderende praksis. 
  • kunne vurdere og begrunde aktiviteters relevans for målgruppens deltagelsesmuligheder. 
Hvilken bedømmelsesform benyttes på modulet? 

Du afslutter modulet med en intern prøve.