Gå til hovedindhold

Socialisering, læring og deltagerforudsætninger

Type: Modul

ECTS: 10

Tilmeld

Lær at inddrage elevernes særlige betingelser i din undervisning og læring

  • Lær at analysere og forstå, hvordan undervisningens fokus på mål og læring påvirker elevernes socialisering og omvendt.

Hvordan rammer du bedst elever med undervisning, og hvordan kan undervisningens målfokuserede tilrettelæggelse tilpasses individernes ønske om valg og frihed? Det lærer du at forstå, analysere og agere efter på modulet Socialisering, læring og undervisning.

Teorier om socialisation i det moderne samfund bliver koblet med teorier om læring, læreprocesser og undervisning, så du får en bedre forståelse for, hvordan læring og undervisning påvirker socialisering og omvendt. Det bliver koblet med din praksiserfaring, så du ikke kun opnår ny viden, men også kan omsætte den til nye færdigheder og kompetencer i dit arbejde som for eksempel pædagog eller lærer.

Det vil ikke kun give dig en bedre forståelse for din praksis, men vil også styrke dine kompetencer i formidling og analyse af de intenderede indre forandringer hos eleverne, som undervisning kan frembringe.  

Det får du indsigt i på dette modul:

  • Hvordan du kan koble forskningsbaseret viden om socialisering, læring og undervisning med din daglige praksis og dermed opnå bedre indsigt i elevernes betingelser og udfordringer i læringssituationer.
  • Hvordan du anvender og formidler viden om undervisning.
  • Hvordan du demonstrerer, hvordan der indgribende og udefra kan frembringes intenderede indre forandringer hos de lærende.

Modulet er et valgmodul på Diplom i pædagogik men kan også tages selvstændigt.

Hvem henvender modulet sig til?

Internatet er for dig, der ønsker at blive klogere på koblingen mellem socialisering og de krav, som undervisning stiller til elever, og hvordan du kan tilpasse undervisningen, så den frembringer de ønskede indre forandringer hos eleverne. Modulet er fortrinsvis for dig, der arbejder som pædagog, lærer eller konsulent.

Adgangskrav

For at følge dette modul skal du mindst have en relevant uddannelse på niveau med en akademiuddannelse (KVU) eller en relevant videregående voksenuddannelse (VVU) samt mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført uddannelse.

Det står der i studieordningen

Den studerende

  • har indsigt i forholdet mellem moderne socialisationsvilkår og betingelserne for undervisning og læring.
  • kan analysere og vurdere kompleksitetsforskellen mellem undervisningens intentionalitet og de lærendes autonomi.
  • kan anvende og formidle viden om undervisning.
  • kan demonstrere, hvordan der indgribende og udefra kan frembringes intenderede indre forandringer hos eleverne.

Indhold

  • Teorier om socialisation i det moderne samfund.
  • Teorier om læring og læreprocesser.
  • Teorier om kommunikation og undervisning.
  • Undervisningens etik og funktionalitet.