Gå til hovedindhold

Talevanskeligheder

UC SYD Videreuddannelse

Type: Modul

Uddannelse: Pædagogisk Diplomuddannelse

ECTS: 10

Fagområde: Logopædi

Tilmeld

Tag ansvar for den koordinerende indsats i forhold til børn, unge eller voksne med talevanskeligheder   

  • Lær om undersøgelsesmetoder til beskrivelse, analyse og vurdering af talevanskeligheder og brug dem til at facilitere en læringsdifferentieret indsats. 
  • Få viden om forskellige former for og grunde til talevanskeligheder og om den relevante klassifikation, konvention og lovgivning, der hæfter sig til dem. 

Hvordan identificerer du talevanskeligheder, og hvilken metode skal du bruge til at kategorisere dem? Det er ikke de eneste to ting, du finder ud af på dette modul. Du lærer også at lave en differentieret og koordineret indsats for den enkelte, der lider af talevanskeligheder, og inddrage netværket eller andre samarbejdspartnere. 

For at iværksætte den rette indsats må du først kende problemets ophav. Det lærer du på modulet med en gennemgang af forskellige fysiologiske udtalevanskeligheder og undersøgelsesmetoder til beskrivelse, analyse og vurdering af dem. Den viden kan du koble med indsigt i forskellige logopædiske praksisformer samt taleorganernes neurologi, fysiologi og anatomi. Det vil give dig et holistisk billede af årsager til udvikling af talevanskeligheder samt metoder til at undersøge og behandle dem. 

Endelig vil du også lære at inddrage netværket omkring vedkommende med talevanskeligheder med prognoser og hjælpe med råd og vejledning om lovgivning, konventioner og klassifikationer inden for talevanskeligheder.   

Det får du indsigt i på dette modul:  

  • Lær hvordan forskellige talevanskeligheder udvikler sig og kommer til udtryk samt diversiteten og prognosen i de forskellige former.  
  • Hvordan du iværksætter en læringsdifferentieret og koordineret indsats i forhold til den enkelte med talevanskeligheder. 
  • Lær at skelne fysiologiske udtalevanskeligheder i form af dysartri, læsp, snøvl og læbe-, kæbe- og ganespalte, motorisk og neurologisk udviklingsforstyrrelse i form af verbal dyspraksi. 

Modulet er et valgmodul på Pædagogisk diplom, men kan også tages selvstændigt.

Hvem henvender modulet sig til?  

Dette modul er for dig, der gerne vil arbejde teoretisk, metodisk og praktisk med talevanskeligheder hos mennesker. Det kan være i en rådgivende rolle eller også i rollen som for eksempel talepædagog, hvor du også skal håndtere og koordinere indsatsen. 

Adgangskrav 

For at følge dette modul skal du mindst have en relevant uddannelse på niveau med en akademiuddannelse (KVU) eller en relevant videregående voksenuddannelse (VVU) samt mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført uddannelse.  

Det står der i studieordningen 

Læringsmål  

Den studerende  

  • kan iværksætte en læringsdifferentieret og koordineret indsats i forhold til den enkelte med talevanskeligheder og netværket omkring den enkelte, herunder relevante samarbejdspartnere.  
  • kan håndtere undersøgelsesmetoder til beskrivelse, analyse og vurdering af talevanskeligheder.  
  • har viden om årsager til udvikling af talevanskeligheder, deres fremtrædelsesformer, diversitet og prognose. 
  • har kendskab til relevant lovgivning, konventioner og klassifikationer (fx ICF/ICF-CY).  
  • kan reflektere over forskellige logopædiske praksisformer og metoder, coping og kompensationsmuligheder, særligt i relation til stammen, stemmen, dysartrier og indgreb i struben.  
  • kan skelne fysiologiske udtalevanskeligheder i form af dysartri, læsp, snøvl og læbe-, kæbe- og ganespalte, motorisk og neurologisk udviklingsforstyrrelse i form af verbal dyspraksi.  
  • kan anvende viden om stemmens funktioner og dysfunktioner, med vægt på hæse stemmer hos børn, unge og voksne samt ikke flydende tale med særlig vægt på stammen og løbsk tale.  
  • kan anvende grundlæggende viden om forudsætninger for udvikling af talen, hvilket inkluderer: Taleorganernes neurologi, fysiologi og anatomi.  
Hvilken bedømmelsesform benyttes på modulet? 

På modulet bliver du bedømt ved en prøve med ekstern censor.