Gå til hovedindhold

Undersøgelse af pædagogisk praksis

UC SYD Videreuddannelse

Type: Modul

Uddannelse: Pædagogisk Diplomuddannelse

ECTS: 5

Tilmeld

Udbyg din metodiske værktøjskasse med kompetencer til at undersøge og dokumentere pædagogisk praksis

  

  • Lær at begrunde og argumentere for dit metodevalg i forhold til undersøgelser af pædagogisk praksis. 

Hvordan undersøger man den daglige pædagogiske praksis på en videnskabelig måde, som faktisk giver brugbare og valide data? Det lærer du på modulet Undersøgelse af pædagogisk praksis.  

Med modulet får du udviklet en værktøjskasse, som faktisk gør dig i stand til at designe empiriske undersøgelser af pædagogisk praksis - både internt og eksternt i organisationen. Du lærer ikke kun undersøgelsesdesign, men du vil også lære at håndtere de forskellige skridt og processer i en empirisk undersøgelse fra tese til teori. 

Som en del af din uddannelse på modulet bliver du introduceret til både kvalitative og kvantitative metoder, og du lærer om de muligheder og begrænsninger, som ligger i begge metodiske tilgange. Ved modulets afslutning er du klædt på til at foretage empiriske undersøgelser og frembringe brugbare data om pædagogisk praksis. 

Det får du indsigt i på dette modul:  

  • Hvilke metoder du kan bruge til at frembringe data og hvilke muligheder og begrænsninger, der ligger i dem. 
  • Hvordan du foretager en undersøgelse af pædagogisk praksis fra metodedesign til udførelse. 
  • Du lærer at argumentere for dine metodiske og teoretiske valg i forhold til undersøgelser af pædagogisk praksis. 

Modulet er et obligatorisk modul på Diplom i pædagogik men kan også tages selvstændigt. 

Hvem henvender modulet sig til? 

Modulet er for dig, der arbejder med pædagogik eller ønsker at supplere med pædagogisk viden.  

Adgangskrav

For at følge dette modul skal du mindst have en relevant uddannelse på niveau med en akademiuddannelse (KVU) eller en relevant videregående voksenuddannelse (VVU) samt mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført uddannelse.  

Det står der i studieordningen

Mål for læringsudbytte 

Kompetencemål 

Det er målet, at den studerende gennem integration af praksiserfaring og udviklingsorientering opnår kompetencer til at  

  • udvikle et metodisk begrundet design for undersøgelse af pædagogisk praksis. 
  • håndtere arbejdsprocesserne i forbindelse med at gennemføre en mindre empirisk undersøgelse.  

For at opnå disse kompetencer skal den studerende 

Viden 

  • have viden om muligheder og begrænsninger ved forskellige kvantitative og kvalitative metoder til undersøgelse af pædagogisk praksis. 
  • kunne identificere og reflektere over metodiske problemstillinger, der knytter sig til undersøgelse af pædagogisk praksis. 

Færdigheder 

  • kunne begrunde metodevalg i relation til undersøgelse af pædagogisk praksis.