Publiceret:
Salen var fyldt, da UC SYD’s prorektor, Alexander von Oettingen, bød velkommen med et citat fra Rousseau: ”Vi kender ikke barndommen”.
Så var scenen sat for oplæg og diskussioner om, hvordan vi skal indrette pædagoguddannelsen fremover, og hvad de kommende læreplaner for dagtilbud vil betyde. De forventes vedtaget ved lov til sommer.
-Vi samler alle interessenter om uddannelsen, fordi det er vigtigt at drøfte med undervisere, aftagere, faglige organisationer og studerende: Er der det helt rigtige vidensgrundlag på pædagoguddannelsen i forhold til tidens og fremtidens behov? sagde Anne Krogh, som er uddannelseschef for pædagoguddannelsen på UCN i Nordjylland.
Flere af deltagerne på mødet var fra landets kommuner, som forbereder sig på at implementere læreplaner for dagtilbud i år.
-Jeg er kommet af nysgerrighed og for at suge information til mig. Jeg står for processen med læreplaner i dagtilbuddene i Stevns Kommune, og jeg tænker, at hvis nogen må vide, hvad der kommer, er det professionshøjskolerne, sagde Birgit Bjørkman fra sin plads midt i salen.
Men også oplæg fra kontorchefen for dagtilbud i Børne og socialministeriet, Christina Barfoed-Høj, bidrog til at kaste lys på, hvad der er på vej.
-Vi er ved at spore os ind på, hvad der kommer, og vi skal lave en udviklingsplan til politikerne frem mod lovens forventede vedtagelse i juni, sagde Birgit Bjørkman.
Desuden bød dagen på faglige oplæg fra pædagogiske eksperter og workshops om eftermiddagen for alle deltagerne, som i pauserne kunne netværke og se sig om på ’markedspladsen’.
På den måde fik pædagoguddannelserne og deres interessenter torsdag kastet et langt blik frem i tiden og drøftet, hvad pædagoger fremover skal kunne.
-Det er centralt ikke kun for os i sektoren eller for kommunerne og institutionerne, men også for de børn, der begynder i dagtilbud i morgen, i overmorgen og i fremtiden, sagde Alexander von Oettingen.