Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Efter- og videreuddannelse
  • Forskning
  • Om UC SYD
  • Uddannelser og kurser For dig, der leder efter et kursus, et modul eller en uddannelse på diplom-, akademi- eller masterniveau

Ved du, hvad du leder efter, kan du søge direkte i vores database

  • Om UC SYD Hvem er vi? Læs alt om UC SYD her.
  • Job ved UC SYD Find ledige stillinger, og hør hvordan det er at arbejde på UC SYD.
  • Presse Vi giver dig oversigten over alle vores pressehistorier.

”Forskning er mere fedt, end det er farligt”

For første gang nogensinde blev UC SYDs studerende inviteret med som gæst til den årlige Forskningsdag. Og nu er de to pædagogstuderende Celina Hougaard og Trine Moltke Nielsen enige om, at forskning faktisk er mere fedt, end det er farligt.

Publiceret:

Normalt er det kun medarbejdere, som suger til sig på UC SYDs årlige forskningsdag. Men i år har de studerende også haft mulighed for at vælge og vrage mellem de i alt 49 forskningsoplæg, som UC SYDs forskere står bag. Oplæg, der har handlet om alt fra garderobens lydunivers til hjernerystelser til alkoholforebyggelse med virtual reality

To af de studerende, som har deltaget, er Celina Hougaard og Trine Moltke Nielsen, der begge er i gang med deres andet år på pædagoguddannelsen i Esbjerg.

Da jeg blev præsenteret for forskningsdagen, nåede jeg lige at tænke: ’Forskningsdag, hvad foregår der? Er det noget, man skal være helt vildt klog for at høre?’. Men så læste både Trine og jeg de små tekster til hvert oplæg og fandt ud af, at vi faktisk forstod, hvad der stod, og at der var meget, som lød rigtig spændende og relevant for os som pædagogstuderende.

Celina Hougaard

Pædagogstuderende

Forskningsdag på skemaet

Forskningsoplæggene plejer at blive holdt i UC SYDs mange lokaler, hvor der ikke er plads til både medarbejdere og studerende. Men på grund af coronasituationen er årets Forskningsdag blevet afholdt online, og derfor har det været muligt også at invitere UC SYDs studerende med. Og dét har nogle af underviserne set som en oplagt mulighed til at lægge forskningsdagen ind i de studerendes skema. Én af dem er Jette Lindgaard, som underviser Celina og Trine i valgfaget ”Sundhedsfremme og bevægelse” på pædagoguddannelsen.

Jeg har lagt forskningsdagen ind i skemaet, fordi en dag som i dag kan være med til at afmystificere forskning og gøre den nærværende for de studerende. Der er mange ting ved forskning, som svarer til dét at være studerende – at forholde sig til et opgaveemne, vælge teori og undersøgelsesmetoder, lave interviewguides og analysere data og formidle det.

Jette Lindgaard

Lektor og forsker

-Forskningsdagen passer også perfekt med, at vi lige nu i undervisningen arbejder med forskningsbaseret viden. Så tanken har været, at de studerende selv skulle designe, hvad de gerne ville høre af forskningsoplæg. Og forhåbentlig kan det også give dem en nysgerrighed på at gå på konferencer, når de engang er færdiguddannede. At de får lysten til at få nye indspark, som de kan tage med hjem, og at det bliver en måde at se sig selv på som professionel, tilføjer hun.

Studerende bidrager til forskningen

Ved siden af undervisningen er Jette selv aktiv forsker, og hun har netop lagt sidste hånd på ét af de projekter, der er blevet præsenteret på forskningsdagen. Også her har hun haft fokus på at involvere de studerende, og derfor har hele 59 pædagogstuderende været med til at undersøge, hvordan pædagoger kan bruge uderummet til at understøtte borgeres trivsel – og i sidste ende været med til at udvikle en didaktisk trivselsmodel. Nogle har indsamlet empiri, nogle har været med til at gøre sig erfaringer med at analysere datamateriale, og andre har været med til at kvalificere modellen, mens Trines og Celinas årgang har afprøvet den i praksis.

Om forskningsprojektet

  • Titel: : ”Projekt: Pædagogen i uderummet – pædagogens didaktiske kompetence til understøttelse af borgeres trivsel”
  • Forskningsprogram: : Projektet er en del af UC SYDs forskningsprogram for barndomspædagogik, bevægelse og sundhedsfremme.
  • Finansiering: : Projektet er støttet af UC SYD.

Det har været mega fedt at få lov til at være en del af forskningsprocessen. Ikke alene gør det forskning mere spiseligt, det er også ret stort at være med til at skabe noget og være blandt de første, der prøver det af.

Trine Moltke Nielsen

Pædagogstuderende

-Den her trivselsmodel er et konkret redskab, som kommer til at ændre nogle ting og lave om på noget, vi pædagoger gør i praksis, og den kommer til at få betydning for mange børn og unge. Så jeg bliver lidt stolt af at have været med, fortsætter hun.

For Jette har der været flere gode grunde til at gøre de studerende til en aktiv del af forskningsprojektet. Helt åbenlyst har det givet hende og kollegaen Bent Vigsø mulighed for at indsamle en større mængde empiri, men hun har også kunnet se idéen i at vise de studerende, hvordan forskning bliver til – fra A til Å. 

De studerende er kommet helt med ind i maskinrummet, og det, tror jeg, gør dem bedre til at forstå andre former for forskning. Og måske det også får dem til at tillægge forskning stor værdi og relevans. Med udviklingen og afprøvningen af trivselsmodellen kan de se, at forskning kan have en afsmittende effekt på pædagogisk praksis.

Jette Lindgaard

Lektor og forsker

Forskning, der kan bruges i praksis

Til juni skal Trine og Celina igen i praktik. Og de er både glade for, at de har afprøvet trivselsmodellen, og at Jette er ekspert i, hvordan den skal bruges. For de føler sig sikre på, at modellen vil få særligt stor betydning i en coronatid, hvor børns trivsel er udfordret, og hvor uderummet er blevet pædagogens vigtigste arbejdsrum.

-Det er fedt at vide, at vi kan tage trivselsmodellen med ud i praktikken. For vi kan selv få stor glæde af den, men samtidig kan vi også tage den med som noget nyt, vi kan give videre til de pædagoger, vi skal arbejde sammen med. Og hvis vi har et spørgsmål til modellen, kan vi altid spørge Jette, forklarer Celina.

Men det er ikke kun Jettes forskningsprojekt, som Trine og Celina kan se idéen i at bruge, når de skal ud i praktik, og når de engang er færdiguddannede pædagoger. 

Jeg hørte også et spændende oplæg om, hvordan skoler skaber attraktive ungdomsmiljøer, og det er virkelig relevant for én som mig, der specialiserer sig i ”Skole og fritidspædagogik”. Det var positivt at finde ud af, at forskningen generelt er så konkret, at vi kan bruge den i praksis.

Trine Moltke Nielsen

Pædagogstuderende

Frisk på forskning i fremtiden

Efter at have hørt forskningsoplæggene har de to pædagogstuderende fået et nyt syn på selv at kaste sig ud i forskning. Selvfølgelig ikke i nær fremtid, for først er der en masse, som de skal ud at prøve af og blive klogere på.

-Jo længere tid du er derude som pædagog, jo mere bliver du også opmærksom på hvad, som kan være spændende at dykke ned i. Og fordi jeg selvfølgelig gerne vil være med til at forbedre praksis og vilkår for børn og unge, så tænker jeg på sigt, at forskning er noget, jeg godt kunne finde på. For en dag som i dag har gjort, at jeg ikke længere er skræmt over selv at skulle forske, siger Trine og bliver suppleret af Celina:

Da forskningsdagen sluttede, tænkte jeg: ’Det der forskning er måske ikke så farligt, som det lyder. Det er faktisk mere fedt, end det er farligt’. Og det lyder bare mega spændende, at man kan få lov til at dykke ned i et emne, som virkelig interesser én og være med til at udvikle noget, som rent faktisk vil blive brugt ude i praksis.

Celina Hougaard

Pædagogstuderende

Og én ting er Jette, Trine og Celina helt enige i. Der er et stort potentiale i at have de studerende med til UC SYDs Forskningsdag.

-Jeg føler ikke længere, det er farligt at melde mig på et webinar eller et kursus, og jeg skal jo bruge den nye viden, hvis jeg skal blive ved med at udvikle mig. Jeg tror, at når vi bliver præsenteret for det på uddannelsen, har vi interesse i at blive ved med at opsøge ny viden og turde at gøre det, når vi er færdiguddannede, slutter Trine.

Vil du vide mere om UC SYD Forskning?

På UC SYD forsker vi i spørgsmål og udfordringer, som lærere, pædagoger, sygeplejersker, jordemødre, fysioterapeuter, ergoterapeuter og socialrådgivere oplever i hverdagen.