Gå til hovedindhold

Online kan man mobbe uden at få tæv

De unges digitale vaner giver både nye muligheder og problemer i skolen. Tre nyuddannede lærere konkluderer: Læreren må tage ansvar for den digitale dannelse

Publiceret:

Én ud af otte elever i folkeskolen har ingen voksne, de kan snakke med om digital mobning. Det viser en spørgeskemaundersøgelse blandt over 100 elever, som tre lærerstuderende ved UC SYD gennemførte som led i deres bachelorprojekt, Unges digitale vaner i udskolingen.

Projektet viste, at de nye digitale vaner skaber mange problemer i skolen.

Rasmus, Kristine og Mikkel har skrevet bachelorprojekt om digitale vaner i udskolingen

-Vi fandt ud af, at den fysiske verden og den digitale er flettet sammen for eleverne. Så hvis du bliver mobbet online, tager du det med i skolen. Til gengæld ved de også, at man kan sidde i sikkerhed bag skærmen og mobbe uden at få en lammer eller én på hovedet, siger Mikkel Ohrt som har forfattet opgaven sammen med Kristine Nordenbæk og Rasmus Copsø.

Usynligt univers

De digitale medier fylder i dag så meget i elevernes hverdag, at det er svært for skoler, lærere og forældre at følge med.

-I min praktik i en 10. klasse bed jeg mærke i, at mange elever ikke syntes, lærerne var gode nok til at gribe ind. Det digitale univers er simpelthen usynligt for de voksne, siger Kristine Nordenbæk.

Men konsekvenserne er til gengæld både synlige og håndgribelige: For eksempel oplyste mange i undersøgelsen, at de har svært ved at lægge telefonen fra sig, når de skal sove. Men bare én times mindre søvn i fire dage i træk betyder, at elevernes præstationer dykker to klassetrin ned ifølge forskning, som de tre studerende har anvendt i deres opgave.

Voksne må tage ansvar

Derfor må forældre og lærere komme mere på banen og definere spillereglerne tydeligere for de unge.

-Elever og forældre er enige om, at det primært er forældrenes ansvar. Men forældrene indrømmede, at de ikke tog det, siger Mikkel Ohrt.

For at komme problemerne til livs mener de tre studerende, at der er behov for bedre uddannelse af lærerne.

-Man skal både efteruddanne lærerne og også lave et modul her på læreruddannelsen om det. Det er vigtigt, at alle fagfolk har viden om emnet, fordi det fylder så meget i deres hverdag, siger Rasmus Copsø.

Lyt til dem

De tre er skeptiske over for idéen om, at man helt skal bandlyse smartphones i skolen. Dermed mister man nemlig samtidig muligheden for at påvirke, hvordan de unge bruger dem.

-Eleverne beder om, at man skal anerkende dem og lytte til dem frem for bare at bede dem om at slukke for telefonen. Det teknologiske univers er uundgåeligt – det tog er kørt. Så alle lærere bør uanset linjefag kunne undervise, danne og uddanne deres elever i brugen af digitale medier, siger Kristine Nordenbæk.

Alternativt bliver gabet mellem elevernes verden online og de voksnes offline bare endnu større.

-Vi kan ikke bare give op og lade stå til. Næste år kommer der igen en ny app, vi skal forholde os til. Det er en verden der rykker sig hele tiden, siger Rasmus Copsø.

Fakta

  • Bachelorprojektet blev afleveret i juni og udvalgt til publikation på lærerprofession.dk. Det er også omtalt på folkeskolen.dk.
  • Opgaven viste også, at mange elever er stærke i brugen af digitale medier, men ikke nødvendigvis i forståelsen af dem eller i etikken.
  • Ca. hver tredje elev i undersøgelsen svarede, at de mindst én gang havde tjekket deres telefon om natten.
  • Trods udfordringerne ser de tre forfattere mange positive aspekter ved brugen af digitale medier, også i skolen.