Gå til hovedindhold

The Perks of Being a Wallflower

Filmatiseret roman af Stephen Chbosky

Charlie er lidt af en bænkevarmer. En introvert teenager som betragter livet fra sidelinjen. Han er intelligent, genert og kejtet, og hans eneste ven har lige begået selvmord. I high school skal alting være anderledes.

Denne ungdomsroman er en fortælling om at blive voksen og et stærkt bud på autentisk ungdomslitteratur. Den er skrevet i dagbogens form og er velegnet til undervisning inden for kompetenceområderne, skriftlig kommunikation og kultur og samfund.

Bogen kan anvendes på mange forskellige måder i undervisningen. Den er velegnet til rollelæsning, makkerlæsning eller læsning af en fælles bog på klassen inden for temaer som: Youth Culture, Identity, Bullying, Abuse eller aspekter inden for amerikansk kultur.
Romanen er filmatiseret under samme navn, og derfor er det oplagt at arbejde med film og bog. For de svagere elever vil det være en fordel at se filmen og derefter kun læse uddrag af bogen.

På posten på mitCFU findes en pædagogisk vejledning, der består af en række generelle ideer og opgaver, som kan benyttes til læsning af fiktive tekster. Der er forslag til forskellige konkrete mundtlige og skriftlige tasks, bl.a. opgaver hvor it, bevægelse og kreativitet spiller en rolle.

Her er inspiration til, hvordan du kan stilladsere arbejdet med tekster i engelsk, og alt efter, hvor du ønsker at lægge vægten i arbejdet med teksten, kan du udvælge relevante opgaver. Tilknyttet vejledningen hører en padlet, som indeholder opgaveark og ideer, der kan supplere forløb med fokus på tekstlæsning.