Gå til hovedindhold

Sprogfitness stimulerede både børn og pædagogstuderende

27 studerende fra pædagoguddannelsen i Aabenraa fik fredag 330 børnehavebørn til at lege sproget ind. Børnene havde det sjovt og fik øget opmærksomhed på sproget. Og de studerende øvede sig i at lave sprogaktiviteter med en børnegruppe, som de meget snart skal møde i praktik.  

Publiceret:

De kom hoppende, løbende og grinende rundt i hele Kongevejsparken. 330 børn i fire-fem-årsalderen indtog fredag parken i Sønderborg. Ord og bogstaver og 27 studerende fra pædagoguddannelsen på UC SYD i Aabenraa fik leg og latter frem. De studerende styrede sammen med bibliotekarer, en læsekonsulent og pædagoger slagets gang til sprogfitness, som arrangementet i Kongevejsparken blev kaldt. 

Her fik de kommende pædagoger børnene til tænke på ord og bogstaver, mens de havde de legede. Og de studerende havde det lige så skægt som børnene, afslører pædagogstuderende Jonas Gravler. 

Pædagogstuderende Jonas Gravler omringet af børn

- Det har været skidesjovt, og alle har kunnet deltage, som vi havde forventet. Vi ramte målgruppen godt, så det har været en fornøjelse, og det har været med til at give nogle idéer til nogle aktiviteter, jeg kan lave i praktikken, sagde Jonas Gravler, da han var færdig med at få børn til at lægge ord på græsset i et tøndebånd.   

 

Sprogudvikling er vigtig

Men det er ikke kun sjov, fortalte Hanne Nogel, der som kommunens sprog- og læsekonsulent også deltog på dagen. 

- Vi skærper opmærksomheden på sproget, og så begynder børnene selv at lave nye ord. Hvis man er med til at skabe forudsætninger for læring, har de bedre forudsætninger for at komme i gang. Jo mere sprog vi kan få ind, jo bedre. Jeg håber, at det sætter gang i mere sprogarbejde ude i børnehaverne, sagde Hanne Nogel, da dagens dont som heksemutter, der skulle brygge heksebryg af sammensatte ord, var slut. 

Kloge på målgruppen

Til juni skal de pædagogstuderende i praktik. De har alle valgt specialisering i dagtilbud, hvorfor arrangementet lå lige til højrebenet for dem. I løbet af de sidste par måneder har de lært en masse teori om, hvordan man udvikler sproget hos børn i børnehavealderen. Derfor passede arrangementet godt i forhold til at lade de studerende omsætte teori til praksis, siger Marie Weber, der som lektor på pædagoguddannelsen har haft ansvaret for arrangementet fra UC SYD’s side. 

- De bliver kloge på målgruppen og omsætter teori til praksis. Og de er gode til at tilpasse aktiviteten de børn de møder. De har haft et legemanuskript at gå efter, men de får mulighed for at justere på det og lave en anden leg ud af det løbende, fortæller Marie Weber. 

Vil bruge det i praktik

Og at tilpasse aktiviteterne til børnene vil de få masser af brug for både i praktik og i arbejdet som pædagoger. Arrangementet har givet blod på tanden i forhold til at komme ud og arbejde som pædagog, siger pædagogstuderende Nana Holm. 

- Det har været fedt at se, at børnene har været så engagerede. Det er en sjov måde for dem at lære bogstaver på. Det har været genialt. Det er en oplevelse, som jeg vil bruge i min praktik, fortalte Nanna Holm, som selv ivrigt hoppede med børnehavebørnene, når de skulle hinke hen og finde et bestemt bogstav i græsset. 

FAKTA


Sønderborg Biblioteket var vært ved Sprogfitness-arrangementet. Ud over biblioteket og UC SYD var Børnehaven Kløverhusene, Sprog- og læsekonsulenten Sønderborg Kommune og House of Citizenship VidensBy Sønderborg også medarrangører.

Ideen er udviklet af Aalborg Bibliotekerne og Pædagoguddannelsen UCN. I år er det første gang Sønderborg er med. Men planen er, at det skal blive et årligt tilbagevendende arrangement. 

Kontakt

Marie K. Monrad Weber
Lektor på pædagoguddannelsen i Aabenraa
Tlf. 7266 5644 – mkmw@ucsyd.dk