Gå til hovedindhold

TINTIN I CONGO KOLONIALISME OG IMPERIALISME

Publiceret:

PÆDAGOGISK VEJLEDNING
HVORFOR ARBEJDE MED EN TEGNESERIE I OVERBYGNINGEN?
Det at arbejde med moral  og og dømmekompetence i undervisningen er en del af myndighedsopbygningen hos eleverne.  

Tintin i Congo kan være udgangspunktet til at arbejde med hvordan særligt Europa forholdte sig til kolonialisme og imperialisme.

Det er også interessant at følge den nyere tids debat hvorvidt Tintin i Congo er udtryk for racisme.

Men man kan også vende fokusset op danske og internationale udviklingsprojekter og investeringer i Afrika, hvad rummer de af menneskesyn, hvad er deres formål og hvordan ser på lokalbefolkningen?

Der er således mange muligheder for spændende diskussioner og refleksioner.


SE PÆDAGOGISK VEJLEDNING PÅ YOUTUBE

SE OG BOOK MATERIALET PÅ MITCFU


TINTIN I CONGO - KRITIK OG UDGAVER

Det er ikke kun i dag, der er fokus på, hvordan Tintin i Congo er tegnet og fortalt. De forskellige udgaver over tid viser netop en række ændringer i både oversættelsen, men også selve tegningen.

  • Den oprindelige Tintin i Congo blev udgivet i 1931 i Belgien. Udgaven var sort/ hvid og oversat af Niels Søndergaard. Findes i 1 eksemplar i boksen.
  • Siden er den kommet i forskellige udgaver, den som findes i boksen som klassesæt, er udgaven fra 1946 og oversat af Niels Søndergaard.
  • Endelig er der den senest tegnede udgave oversat at Jørgen Sonnergaard. Findes i 1 eksemplar i boksen.

Sammenligner man de tre udgaver med hinanden, er der en række oplagte diskussionsemner som åbner for gode diskussioner og refleksioner.

I forhold til sprogbruget er dette meget nedladende over for afrikanerne i de første udgaver. De taler meget barnligt og dermed fremstår de laverestående og som børn.

Klassiske scener er:

  • Toget kører ind i Tintins bil, da det efterfølgende skal på sporet igen, ses forholdet mellem sorte og hvide, da Tintin selvfølgeligt kommandere med de "dovne" negere.
  • Skolestuen, hvor Tintin skal undervise. I den første udgave er det om deres "Fædreland, Belgien!" hvor der med største selvfølge ses at deres fædreland er et fjern europæisk land. I de nyere udgaver er det den mere harmløse matematikundervisning, som der skal arbejdes med.
  • Sidste side, med afslutningen af tegneserien viser også tydeligt de forskellige oversættelser og vendinger
  • En sjov detalje er Tintins møde med næsehornet i slutningen, hvor der i de to første udgaver ikke er et problem med at sprænge næsehornet i stykker, er der i den sidste udgave valgt en mere politisk korrekt linje.

Der er også rigtig god inspiration at hente hos Rune Engelbreth Larsen i hans artikel: Den hvide mands byrde og Tintin i Congo, som findes på www.humanisme.dk


CONGO - KOLONIALISME OG IMPERIALISME

Hvis man vælger vinklen omkring Kolonialisme og imperialisme kan man sammen med Tintin i Congo  benytte klassesættet:

  •  Udkig fra historiekanon 1800-tallet.

Her er kapitlet

  • Udkig til: Fristaten Congo

meget relevant at benytte som baggrundslæsning for dermed at styrke elevernes evne til at forstå hvordan kolonialismen og imperialismen foregik. Særligt tiden før Congos dannelse er en meget barsk fortælling, men der tegnes også et billede af hele synet bag kolonialisme og imperialisme

Det vil være oplagt at drage paralleller mellem dette klassesæt og Tintin i Congo

Desuden findes der i Frihed og fællesskab, som kan lånes til inspiration i informationssamlingen, et tema omkring Afkolonisering, hvor særligt afsnittet: Mødet mellem Afrika og Europa er interessant. Her får man både vinklen omkring koloniseringen og afkoloniseringen. Ligeledes kan lærervejledningen, med gode kopisider her anbefales til inspiration.

Ønsker man at læse mere omkring problemstillingen kan det anbefales at gå ind på RUC's database http://rudar.ruc.dk/ og søge på "tintin i congo" Der er flere af hitsene, som er både relevante og spændende.


ER TINTIN I CONGO EN RACISTISK TEGNESERIE?
I de senere år har der af flere gange været en debat om hvorvidt Tintin i Congo var en racistisk tegneserie.

Ved at benyttet Infomedia (skoda) på Emu'en: www.skoda.emu.dk/

kan der findes en række artikler som omhandler debatten.

Brug evt. søgeordene: "Tintin Congo Racisme", vælg i "Periode" "Seneste 10 år" og vælg i "Indgår i artiklen" kategorien "Alle ord".

Derved får man en lang række artikler, hvoraf der også er anmeldelser af de forskellige udgaver af tegneserien. Alene af de 20 første artikler er der adskillige, som kunne være relevante.

Undersøg hvorfor nogle vil have have tegneserien dømt for racisme?

Lad eleverne efterfølgende diskutere ud fra deres moralforståelse om de ser Tintin i Congo som værende racistisk.

Bør man forbyde Tintin i Congo? Hvorfor/ hvorfor ikke? Find argumenter.

Evt. kan man undersøge anden børnelitteratur, samt Rudyard Kipling: The White Man's Burden, 1899.