Skoler kan modvirke stigende polarisering blandt elever

06.11.17

Af  Katrine Friisberg

Bevægelse i undervisningen gør, at elever lærer mere. Det og mange andre veje til øget trivsel, læring og sundhed i folkeskolerne var emnet for konferencen: I skolereformens fodspor – trivsel, sundhed og læring. Her fik skolefolk fra hele landet nyeste forskningsviden og anvendelige greb til hverdagen

Skellet mellem elever, som bevæger sig, trives og har en god indlæring, og de som ikke gør, vokser i de danske skoler. Hvad man kan gøre for at fremme læring, trivsel og bevægelse blandt alle elever, blev forskere, idrætskonsulenter, lærere, pædagoger og andre med relation til folkeskolen klogere på til konferencen I skolereformens fodspor – trivsel, sundhed og læring i Uddannelsescenter Kolding.

Gennem ni forskellige workshops, valgte deltagerne på konferencen forskellige vinkler på, hvordan skoler kan øge trivsel, sundhed og læring. Her er det lektor Lise Sønnichsen, som fortæller om børns forskellige roller i skolen. Fotos: Katrine Friisberg

Det nationale videncenter for Kost, Motion og Sundhed, KOSMOS, stod bag konferencen, hvor forfatterne bag en ny bog fremlagde forskningsresultater og afholdt workshops. Her dykkede de ned i, hvordan skolerne rent praktisk kan skabe mere trivsel, sundhed og læring.

Bevægelse giver bedre indlæring
Skolereformen kræver 45 minutters bevægelse for alle børn i løbet af skoledagen. Og det er der en god grund til, for det er dokumenteret, at mere bevægelse giver bedre indlæring, fastslog Jesper von Seelen, som er docent ved UC SYD.

- Vi kan sige på globalt plan, at det virker, sagde han, efter at have fremlagt flere danske og internationale undersøgelser.

Men bevægelse kan være meget mere, end hvad elever, lærere, forældre og andre traditionelt forstår. En vigtig del af bevægelsen vil være at integrere den i undervisningen, hvilket lektor Claus Løgstrup Ottesen foldede ud på sin workshop.

I lektor Claus Løgstrup Ottesens workshop, fik deltagerne lov til at prøve hans eksempler på bevægelse integreret i undervisningen. Deltagerne legede for eksempel håndlegen sten, saks, papir. Men skulle i stedet for symbolerne vise et antal fingre og gange antallet med hinanden. De skulle forme cirkler og trekanter med en snor og gå rundt blandt hinanden og diskutere workshoppens indhold.

Bevægelse integreret i undervisningen foregår ikke for den fysiske sundheds skyld, men for at øge indlæringen hos eleverne.

- Det er vigtigt, at få forståelsen af bevægelse differentieret ud, så det bliver anerkendt, at der eksisterer bevægelse i både et sundhedsperspektiv og i et didaktisk perspektiv, forklarede Claus Løgstrup Ottesen.

Bevægelse mangler et fælles sprog
Det var deltager i hans workshop, Rasmus Larsen, lærer på Petersmindeskolen i Vejle, enig i. Han er i gang med at uddanne sig til bevægelseskonsulent og kunne derfor bruge viden fra konferencen direkte.

- Det er vigtigt, at man kan få et fælles sprog for den form for bevægelse. Mange har en meget traditionel forståelse af, at bevægelse er, når man løber. Vi har som lærere fælles sprog om alt muligt, men ikke om bevægelse, sagde han, da workshoppen var slut.

Som det er i dag, kender han til flere lærere, som ikke har hørt om den forskning, som påviser en sammenhæng mellem indlæring og bevægelse. Og derfor også flere lærere, som ikke bruger bevægelse i undervisningen.

En bog med mange vitaminer
Ligesom de andre forskere på konferencen har lektor Claus Løgstrup Ottesen skrevet et af kapitlerne i bogen, som ligger til grund for konferencen. Ifølge chefkonsulent ved UC SYD, Anette Schultz, som har været redaktør på bogen, betyder det meget, at bogen bliver supplereret af en konference.

- Alle kapitlerne har mange vitaminer. Her får folk mulighed for at få en indgang til at gå hjem og kigge på det og bruge det i praksis, siger hun.

Vil modvirke polarisering
Claus Løgstrup Ottesen håber, at det kan bidrage til, at anbefalingerne og redskaberne fra bogen kommer i brug.

- Vi vil gerne bidrage til øget læring og trivsel, så flere elever bliver inkluderet, og vi modvirker den polarisering, som der desværre er i folkeskolen. Det er en stor udfordring, som vi gerne vil hjælpe med redskaber til at løse. Vi har udviklet didaktiske modeller – en ny tilgang til at bruge bevægelse i skolerne. Og nu er det spændende at prøve det af og diskutere det i praksis, sagde Claus Løgstrup Ottesen efter sin workshop.

Lektor Claus Løgstrup Ottesen fortæller om arbejdet med at øge trivsel og læring i folkeskolen ved hjælp af bevægelse integreret i undervisningen.

At 85 fagpersoner fra hele landet dukkede op til konferencen både overraskede og glædede videncenterchef Børge Koch.

- Jeg er meget glad for, at det er lykkedes at få så mange deltagere til et område, som vi ikke har på fornemmelsen fylder så meget i hverdagen. Forhåbentlig får vi sået nogle frø, som kan sætte endnu mere gang i sundhed i skolerne, sagde han.

Adjunkt ved UCL, Dorte Ruge, holdt workshop om LOMA – et koncept for sund skolemad

Bog og præsentationer

Bogen, En skole i bevægelse – Læring, trivsel og sundhed, er udgivet af Akademisk Forlag.

Kommentarer

Cxense Display

Accepter cookies

På ucsyd.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra ucsyd.dk.

Læs mere om cookies her

Accepter cookies