Gå til hovedindhold

Pædagogerne tager stort ansvar for udsatte børns og unges trivsel

Pædagogerne i de danske fritidsinstitutioner er gode til, helt af sig selv, at udvide samarbejdet med forældrene til gavn for børnenes trivsel.

Publiceret:

Pædagogerne i de danske fritidsinstitutioner er gode til, helt af sig selv, at udvide samarbejdet med forældrene til gavn for børnenes trivsel. Det har stor betydning for især udsatte børn og unge.

BUPL har bevilliget penge til et forskningsprojekt på UC SYD, som netop undersøger betydningen af dette udvidede forældresamarbejde.

Når pædagogerne i dit barns SFO, klub eller anden fritidsinstitution for eksempel arrangerer Halloween-fest for børn og forældre, så ligger det ikke i deres jobbeskrivelse. Det er noget, de gør helt af sig selv, og det har stor betydning for børnenes trivsel – især de udsatte børn.

Midler til at undersøge det betydningsfulde udvidede forældresamarbejde

Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund, BUPL, har givet midler til et projekt under Forskningssporet for inklusion og eksklusion på UC SYD.

Projektet undersøger, hvordan pædagogerne i de danske fritidsinstitutioner varetager dette betydningsfulde udvidede og til tider upåagtede forældresamarbejde omkring de udsatte børn og unge mellem 6 og 18 år.

Forskningsprojektet tager sit afsæt i et for nyligt afsluttet projekt om signalement af specialpædagogisk faglighed, hvor forskerne blev opmærksomme på denne ekstra dimension i pædagogernes arbejde.

- Det er faktisk ikke en del af pædagogernes jobbeskrivelse, men mange svarer os, at ”det jo bare er noget, de gør”. Denne indsats er generelt underbelyst, og italesættes kun meget begrænset af pædagogerne selv. Men det udvidede forældresamarbejde, hvor pædagogerne måske rådgiver forældre, hjælper med at huske praktiske ting omkring børnene eller laver fælles arrangementer, har meget stor værdi. Især for de udsatte børn, siger Ole Steen Nielsen, der er chefkonsulent hos UC SYD.

Vigtigt at tydeliggøre betydningen af det pædagogiske arbejde

Forskningsprojektet sigter derfor efter at undersøge og kortlægge pædagogernes udvidede forældresamarbejde, så det bliver synligt og man kan udvikle videre på området.

- Det er spændende, hvilke kompetencer, pædagogerne sætter i spil i dette samarbejde. Man har forskning på dette område på børnehave- og skole-hjem-samarbejde, men det er helt nyt, at vi dykker ned i pædagogerne i fritidsinstitutionerne, som for eksempel også indeholder pædagoger, der arbejder på gadeplan. I en tid, hvor man mange steder skærer ned på det pædagogiske arbejde, er det netop meget vigtigt at tydeliggøre betydningen og værdien af deres vigtige og udvidede forældresamarbejde, fortæller Ole Steen Nielsen.

NVIE har udvalgt et antal institutioner, hvor pædagogerne udfører det udvidede forældresamarbejde, og videncenteret følger dem igennem et halvt år.

Fakta
Forskningsprojektet hedder: Pædagogers udvidede forældresamarbejde om udsatte børn og unge i fritidsinstitutioner (6-18 år)

Projektperiode: Start august 2017 med afslutning december 2018

Yderligere oplysninger:

Ole Steen Nielsen, senior advisor, NVIE, UC SYD: telefon: 72 66 25 13 eller mail: osni@ucsyd.dk