Gå til hovedindhold

Case: Ergoterapeut og psykomotorisk terapeut

Casens titel: ”Jeg styrtede på cyklen - og alt blev anderledes” - Ninnas kamp med hverdagen.

Gennemgang af casen

Professionsbacheloruddannelser involveret i casen
Ergoterapeutuddannelsen og psykomotorikuddannelsen.

Casens titel
”Jeg styrtede på cyklen - og alt blev anderledes” - Ninnas kamp med hverdagen.

Resumé af casen
Ninna på 23 styrtede på cyklen for 5 måneder siden, brækkede håndleddet og fik en svær hjernerystelse. Ninna skal holde sig i ro og undgå mobil, ipad, tv og installeres hos sin mor. 

Hun er meget træt, får korte besøg, men får hovedpine. Hendes venindekontakt aftager. Ninna er inaktiv, sover, håndleddet er stift og motorikken dårlig. Kollegieværelset opsiges og praktikken aflyses. Hun gør ingenting selv mere.

Beskrivelse af casen
Ninna er 23 år og bor i en større by i Jylland.

Ninna styrtede på sin cykel for lidt over 5 måneder siden. Hun cyklede hjem fra pædagogseminaret og var i godt humør, fordi hun netop havde fået tildelt hendes drømme-praktikplads. 

Ninna kom cyklende ned af en bakke i byen og kom til at ramme fortovskanten med forhjulet, hvilket resulterede i, at cyklen væltede og Ninna fløj hen over cykelstyret. Per refleks tog hun fra med den ene hånd mod fortovet og brækkede derved højre håndled og slog hoved direkte mod fortovet og besvimede. 

Ninna kom hurtigt på sygehuset. Hendes håndled kommer i gips, og der sys en lille flænge på siden af hovedet. Ninnas hoved scannes og hun får at vide, at hun er heldig, selvom hun ikke havde cykelhjelm på. Der ses ingen kraniebrud. Ninna skal holde sig i ro og undgå mobil, ipad, tv, musik m.m. grundet svær hjernerystelse. 

Ninna udskrives efter 2 dage og får besked på, at hun ikke må være alene de næste par dage. Ninna tager ikke hjem på kollegieværelset, men bliver hentet af sin mor og installeret hjemme hos hende på Ninnas gamle børneværelse. Ninna er meget træt i starten og får en del korte besøg af studiekammerater og veninder, men hun får hurtigt hovedpine og kan ikke holde larmen ud, når de snakker og spørger især til den brækkede arm og gipsen. Ninna føler hendes hoved sprænges og Ninnas mor beder ofte gæsterne om at gå hurtigt igen. 

Ninna ligger ofte i sengen og kigger ud i luften. Hovedpinen vil ikke stoppe og håndleddet gør ondt, virker stift og kan næsten ikke gribe om noget. Tankerne snurrer rundt i hovedet. ’Kan jeg overhovedet noget mere, og bliver jeg ikke snart normal igen?’.

Ninna kommer ikke i praktik, får ikke skrevet til uddannelsen og hendes mor har opsagt kollegieværelset. Ninna synes, at hun har svært ved at fokusere med synet og mister balancen, når hun står op og synes gulvet gynger. Motorisk er hun i ubalance. Timerne flyder bare sammen og der er ingen struktur på hverdagen. Måske sover hun bare mest. 

Månederne går og alt føles svært. Ninna har ingen aktiviteter i hverdagen længere. Hun plejede at spille håndbold og gå i fitnesscenteret, men nu føler hun ikke, hun kan noget med sin krop. Hendes veninder ser hun ikke noget til, hun snakker ikke rigtigt med nogen og hun kan ikke holde ud at være på de sociale medier længere. Ninna synes, at hverdagen er blevet en kamp og har bare lyst til at stikke af fra det hele…

Pensummateriale
Bandura, Albert (2012), Selfefficacy I: Kognition og pædagogik 22 (83), s.16-38. 

Casens faglige områder 
Fagene psykologi, psykomotorisk behandling, ergoterapi teori, fysiologi, herunder:

  • Krisehåndtering
  • Forandringsprocesser og selvopfattelse
  • Ansvar for eget liv
  • Selfefficacy
  • Bio-psyko-sociale model
  • Socialt netværk og relationer
  • Sundhedsforståelser
  • Kropsbevidsthed- / kropsoplevelse
  • Motorik og sanseintegration
  • Hverdagsrehabilitering
  • Genoptræning af håndens funktioner
  • Aktivitetsbalance, aktivitetsroller, identitet og vaner
  • Døgnrytme og struktur
  • Betydningsfuld aktivitet, og mening
  • Stigmatisering synlig og usynlig sygdom/handicap

Faglig ansvarlig for casen
Henrik Holm, lektor/Ergoterapeut, VIA
Katrine Nørgaard, adjunkt/ psykomotorisk terapeut, VIA.

Programansvarlige
[Indsæt navn og kontaktoplysninger på ansvarlige for praktikdagen/e lokalt på professionshøjskolen.]

Casen som PDF
Hent casen som PDF her.

Bliv klogere på ergoterapeuten

Hvad laver en ergoterapeut egentlig? Og hvordan bliver man ergoterapeut?
På UC SYD kan du læse til ergoterapeut i Esbjerg.

På UC SYD udbyder vi ikke uddannelsen til psykomotorisk terapeut. 

Lyst til mere information?

Ung mand sidder foran computeren

Dit uddannelsesvalg

Bliv klogere på dit studievalg

Det kan være svært at vælge uddannelse. Vi hjælper dig derfor gerne med at blive klogere på dit valg.
Foto af Campus Aabenraa

Dit uddannelsesvalg

Vores studiebyer

UC SYD's uddannelser ligger i Esbjerg, Kolding, Haderslev og Aabenraa. Læs mere om livet på campus, i byerne og på studierne.
Studerende på UC SYD

Dit uddannelsesvalg

Besøg os til Åbent hus

Kom og mød vores studerende, få en fornemmelse af studielivet og få svar på dine spørgsmål.
To unge piger prøver at være studerende for en dag på UC SYD

Dit uddannelsesvalg

Bliv studerende for en dag

Kom og prøv at være studerende på UC SYD og følg en helt almindelig undervisningsdag.
Ordblind lærerstuderende på UC SYD

Dit uddannelsesvalg

Dine muligheder for studiestøtte

Har du nogle udfordringer, der gør dig i tvivl, om du kan tage en uddannelse? Så bliv klogere på dine muligheder for studiestøtte.
Studerende står og kigger på noget sammen

Dit uddannelsesvalg

Find din uddannelse

Skal du vælge uddannelse? Vi giver dig mange forskellige uddannelser at vælge imellem.