Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

Case: Socialrådgiver

Casens titel: Ida på 10 år har ansvaret for sine tre mindre søskende efter skole

Casens titel

Ida på 10 år har ansvaret for sine tre mindre søskende efter skole. 

Resumé af casen

Ida er 10 år og går i 4. klasse. Hun bor sammen med sin mor og far, men far er ikke hjemme i hverdagene på grund af arbejde langt væk.

Hendes mor arbejder til sent, så Ida har ansvaret for at hente og passe sine tre yngre søskende på 2, 4 og 8 år. Skolen er bekymret for det store ansvar.

Beskrivelse af casen 

Ida er 10 år og går i 4. klasse. Hun bor sammen med sin mor, far og tre mindre søskende i Udkantsdanmark. Familien er fattige. Idas far arbejder langt væk hjemmefra og er kun hjemme i weekenderne. 

Moren har været arbejdsløs i en årrække. Da hendes dagpengeperiode ophører, finder jobcentret et arbejde til hende i en butik. Moderen er af økonomiske årsager nødsaget til at starte arbejde, selvom butikken ligger langt fra familiens bopæl. Da hun er underlagt butiksåbningstider og det tager hende to timer med offentlig transport at tage frem og tilbage fra arbejde, kan hun ikke nå at hente sine børn. De har ikke familie eller venner i nærheden, som kan hjælpe med at hente børnene. 

Det betyder, at Ida på 10 år får til opgave at hente sine tre mindre søskende tre dage om ugen. Efter skole skal Ida først hente sin lillebror på 8 år i SFO’en, derefter tager de to børn bussen hen til deres 4-årige lillebrors børnehave og henter ham. Derefter hjem, hvor hun efterlader de to drenge på 8 og 4 år, for herefter at tage bussen hen og hente sin 1-årige lillesøster i dagplejen. Ida laver mad klar, imens hun passer de tre mindre søskende. Hendes mor kommer hjem ved 19-tiden. 

Moderen og faderen har begyndende samlivskonflikter om børnenes opdragelse, økonomi og faderens lange fravær fra hjemmet, herunder hans omgang med kammerater og byture.

Idas skole er blevet gjort opmærksomme på dette og er bekymret for Ida. De synes, at det er et stort ansvar for en pige på 10 år. Derfor vælger skolelederen at rejse problematikken i kommunens tværprofessionelle team (her er daginstitutionsleder, skoleleder, psykolog, socialrådgiver og sundhedsplejerske tilstede). Skolelederen fortæller om sagen og der er tvivl om, hvordan de skal gribe problematikken an. 

De forstår, at moren føler sig nødsaget til at arbejde, at det ikke har været muligt hverken for faderen eller moderen at finde et job, der passer ind i familielivet. De overvejer om, der skal laves en underretning til kommunen, for spørgsmålet er, om Ida og hendes søskende er udsatte og i risiko for svigt. Men de beslutter, at familien først skal indkaldes til samtale, hvor Idas klasselærer vil fortælle, hvordan Ida trives i skolen både socialt, personligt og fagligt. Ida er nemlig begyndt at sakke bagud i dansk og hun ser heller ikke veninderne efter skole mere. Klasselæreren vil endvidere informere om, at der er åben rådgivning på skolen en gang om ugen, hvor kommunens socialrådgiver kan træffes for at rådgive forældre og børn, der oplever vanskeligheder. 

Pensummateriale 

Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje, Systime. 

Casens faglige områder 

  • Fattigdom 
  • Krydspres ml. samfundets krav og normer (arbejde) og børns behov.
  • Samarbejde ml. skole og socialforvaltning 
  • Underretningspligt jf. serviceloven 
  • Samlivsproblemer og skilsmisse
  • Barnets udvikling socialt og fagligt
  • Marginalisering
  • Risiko- og beskyttelsesfaktorer
  • Hvad er udsathed og hvornår er der tale om omsorgssvigt?

Casen som PDF

Hent casen som PDF her.

Bliv klogere på socialrådgiveren

Hvad laver en socialrådgiver egentlig? Og hvordan bliver man socialrådgiver?
På UC SYD kan du læse til socialrådgiver i Esbjerg og Aabenraa.