Gå til hovedindhold

Mette skiftede karriere og fandt sit kald som lærer

Mød Mette, der er digital lærerstuderende

42-årige Mette Gustavson tog et karriereskifte og læser nu til lærer på den digitale læreruddannelse. Samtidig arbejder hun som lærervikar på den lokale folkeskole i Lunderskov. Hun bor lige bag skolen sammen med sin mand og to børn på 16 og 19 år, og hun skal blot en tur igennem hegnet og tværs over fodboldbanen, så står hun klar til at undervise.

Foto af digital lærerstuderende

Det føles som mit kald at blive lærer.

Mette Gustavson

Digital lærerstuderende

For fem år siden var der dog ingen tegn på, at det var denne karrierevej, hun skulle gå. Dengang arbejdede hun i salgsbranchen, men hun hoppede hurtigt videre til nye udfordringer og kunne ikke finde ro i sine forskellige job lang tid ad gangen.
Hun søgte nye udfordringer og tog en coachuddannelse. Men at undervise voksne var heller ikke det rigtige for hende.

Måtte omprioritere sit liv

Da Mette blev ramt af stress og blev tvunget til at tage en pause fra salgsbranchen, var der tid til at overveje nye muligheder. Hun gik hen på den lokale skole, smed en jobansøgning og snart fik hun job som lærervikar. Men fagforeningens regler tvang hende til at sige sit nye job op.

Jeg tudbrølede. Aldrig før har jeg været ked af at sige et job op.

Mette Gustavson

Digital lærerstuderende

Det blev dog det første skridt på den nye karrierevej mod drømmen om at blive folkeskolelærer. Nu har Mette valgt at omprioritere sit liv for at gøre det muligt at være på SU og læse i fire år. Og hun var nødt til at tage nogle hf-enkeltfag for overhovedet at kunne søge om optagelse på den digitale læreruddannelse.

Det har været en lang rejse. Men det har været det hele værd.

Mette Gustavson

Digital lærerstuderende

Et andet sted i sit liv

Foto af digital lærerstuderende

Den digitale læreruddannelse har vist sig at være det helt rigtige valg for Mette. Hun blev hurtigt klar over, at hun var et helt andet sted i sit liv end de yngre studerende på den ordinære læreruddannelse. Det sociale aspekt fylder mindre på den digitale læreruddannelse, og det passer Mette rigtigt fint. I stedet har hun roen til at fordybe sig og friheden til selv at strukturere og planlægge sin studietid og øvrige dagligdag. Men det kræver også selvdisciplin og evnen til at kunne navigere på egen hånd.

Opstarten på studiet har været lidt udfordrende. Den store frihed var skræmmende i starten. Jeg skulle selv vælge, hvad jeg ville læse, hvornår jeg ville læse det, og selv sætte mine deadlines. Men da jeg lærte at navigere i det, blev det en kæmpe fordel.

Mette Gustavson

Digital lærerstuderende

De betænkeligheder, Mette havde inden studiet om manglen på den tætte kontakt med underviserne, forsvandt også hurtigt.

Underviserne er sindssygt seje til at svare tilbage, når man sender dem et spørgsmål. De er en kanon backup og en bærende del af, at man ikke føler sig alene.

Mette Gustavson

Digital lærerstuderende

Foto af digital lærerstuderende

En lys fremtid

Den digitale læreruddannelse giver Mette mulighed for at arbejde som lærervikar ved siden af studiet. Og det giver hende mulighed for hver dag at praktisere alt det, hun lærer på studiet.

Når hun er færdiguddannet folkeskolelærer drømmer hun om at undervise på 7.-10. klassetrin. Her vil hun gøre alt, hvad hun kan, for at give de unge mennesker de bedste forudsætninger for at lykkes på den anden side af folkeskolen.

I min tidligere karriere oplevede jeg ingen former for stolthed over mine salgspræstationer. Det gør jeg til gengæld i jobbet som lærer. Jeg mærker det hver gang, jeg ser lys i øjnene på mine elever.

Mette Gustavson

Digital lærerstuderende

Læs mere om den digitale læreruddannelse

På UC SYD har du mulighed for at læse på den digitale læreruddannelse. Udover praktikopholdene foregår uddannelsen helt digitalt. Det giver dig mulighed for at tilpasse uddannelsen til dig og dine ønsker. Vi tilbyder også den delvis digitale læreruddannelse.