Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Efter- og videreuddannelse
  • Forskning
  • Om UC SYD
  • Uddannelser og kurser For dig, der leder efter et kursus, et modul eller en uddannelse på diplom-, akademi- eller masterniveau
  • Skræddersyede forløb For kommuner og organisationer, der ønsker skræddersyede videreuddannelsesforløb til medarbejdere og ledere

Ved du, hvad du leder efter, kan du søge direkte i vores database

  • Om UC SYD Hvem er vi? Læs alt om UC SYD her.
  • Find os Adresser og kontaktoplysninger - du finder det hele her.
  • Job ved UC SYD Find ledige stillinger, og hør hvordan det er at arbejde på UC SYD.
  • Presse Vi giver dig oversigten over alle vores pressehistorier.

Teknologiforståelse online

Ideer til teknologiforståelse i onlineundervisningen

Her kommer vi med bud på hvordan teknologiforståelse kan indgå i onlineundervisningen. 


 

Tinkercad

Tinkercad er et 3D tegne program, der kan tegne i den rigtige grafik, vektor, til 3D printernes slicer, fx Cura, men også til papirprint. Tinkercad er gratis og kan køre i en online udgave eller hentes ned. Har man lyst til rigtig at lege kan man lave animationspræsentationer, ved at manøvrere rundt i tegnefladen, med Screencast-O-Matic. 

Hvis Screencast-O-Matic, er ny for dig kan du blive introduceret for det her:

Eksempel: Create your new ”Homeclassroom” with Tinkercad.
Hvordan ville dit hjemmeklasseværelse se ud, hvis det skulle være ”klar” til alle fag?
Alt kan tegnes I Tinkercad, hvis man har tid 😊

Introduktion til Tinkercad, video tuturial, denne video giver en fin indføring i værktøjet Tinkercad:

 

Tinkercad
Tinkercad

Opgaveeksempler

Opgave 1:
Tegn en boks til at opbevare dine gode ideer i. Helt enkelt, tegn en kasse til at putte fx. dine ide post-its i.

Opgave 2: 
Tegn et ”hønsehus” og have omkring det.

 

Tegn kredsløb og udvidelser i Tinkercad

Tinkercad har et simuleringsværktøj, til afprøvning af elektriske kredsløb, elektronikkonstruktioner, hvor eleverne kan arbejde med alt fra simple serieforbindelser til logiske kredsløb.

Den klassiske AMV som diagram og tegnet i TinkerCad
Den klassiske AMV som diagram og tegnet i TinkerCad

I forbindelse med fx Micro Bit, kan man lave sine egne breadboard udvidelser.

Tinkercad kan ikke tegne diagrammer. Til gengæld kan den simulere resultatet og der er mulighed for at indsætte samt programmere en MicroBit eller Arduino

Opgave 3: 
Konstruer en dobbelt AMV, hvor den langsomme styrer den hurtige, fx 1 sek og 0,00227 sek, svingningstiden for kammertonen 440 hZ. (Tip Brug den langsomme som strømforsyning til den hurtige).

Svingningstiden S er bestemt af R og C, hvis man justere dem i Tinkercad justerer man frekvensen. Dette gælder selvfølgelig også hvis man gør det i virkeligheden.

 


 

micro:bit

På makecode.com, den side man normalt koder micro:bitten, kan man simulere en stor del af de programmer man koder på den. Dette betyder at man, hvis man holder sig til de muligheder der er på selve boardet og enkelte komponenter, kan få eleverne evt. i grupper, breakoutrooms, til at udvikle værktøjer på micro:bitten som de selv kan afprøve.

Vil man gøre det mere virkelighedsnært, kan læreren fremskaffe en micro:bit og evt. udvidelser, på hvilken man afprøver de scripts, koder, som eleverne afleverer til en. Det nemmeste er hvis de uploader filen til de platforme de plejer at aflevere på, fx Google drev.

Hvis du / eleverne ikke har arbejdet med micro:bit / ultra:bot, er god hjælp at hente her:

- hvor du både kan få viden om selve micro:bitten og introduktion til programmeringsværktøjet MakeCode.

Opgave 1: Lav et navneskilt
Få eleverne til at vise deres navn, når man ryster micro:bitten. Den kan fx løses sådan:

Løsningsforslag opgave 1
Løsningsforslag opgave 1

Opgave 2: Lav en aktivitetsalarm
Lav en aktivitetsalarm med motioncensoren på micro:bitten og en løkke

Løsningsforslag opgave 2
Løsningsforslag opgave 2

 

Lær at udbygge din micro:bit

Ofte er der behov for at udvide micro:bitten, med forskellige former for hardware enten i form af færdige shields: Robotarme, led’er, højtalere m.m. eller egne konstruktioner på breakoutboards. Nogle af shieldsne er plug and play, der er sågar blokke til dem i MakeCode, mens andre skal konstrueres fra bunden af.

Til hjælp med det sidste kan jeg anbefale PhET simulationerne.

PhET: Kredsløbs-konstruktion: DC - virtuelt laboratorium
PhET: Kredsløbs-konstruktion: DC - virtuelt laboratorium

For overbygningseleverne kan man inddrage faglig viden, som: Ohms lov, elektriske koblinger, bølgelære etc.

Hvis nogen af eleverne skulle blive helt ramt af det, kan de finde uddybende litteratur her: http://www.crassus.dk/nw/elektronik/

Med mindre du kan det på fingrene, fx gennem tidligere uddannelse, eller har virkelig god tid til at sætte dig ind i det, kan en disclaimer om graden af support være på sin plads. Ikke at det er svært, det tager bare tid.