Lyshøjskolen vil lære sammen med studerende

10.02.17

Af  Niels Rysz

Som led i et EU-projekt underviser lærerstuderende fra UC SYD i denne uge flere klasser på Lyshøjskolen. Alle parter lærer af det.

-Det var nogle meget gode lektioner, Fenja. Du er meget tydelig i din kommunikation med eleverne, og målet er tydeligt for dem. Du er også god til at bruge tavlen.

Karina Schwencke Nielsen har stået i baggrunden og observeret, mens lærerstuderende Fenja Brodersen har overtaget undervisningen af hendes klasse, 6.D på Lyshøjskolen i Kolding. Nu giver hun feedback.

Fenja Brodersen holder god struktur på timerne og høster positiv feedback. Klik på billederne for fuld størrelse. Fotos: Niels Rysz.

Undervisning under lup

Lærerstuderende har været i gang på skolen hele ugen. Det handler om et internationalt forskningsprojekt med partnere fra Rusland, Tyskland og Norge. Målet er at bringe studerende, lærere og lektorer fra UC SYD sammen ude i skolen og lade dem lære af hinanden.

De studerende får feedback i tre minutter efter hver lektion, og de veksler mellem at undervise og at reflektere over, hvad der gik godt og skidt. Så justerer de undervisningen bagefter, og til sidst skal de alle mødes til en ’læringscafé’ for at drøfte resultaterne.

Frikvarter er lig med mobilhygge under halvtaget.

Fenja har fint styr på både klassen og det stof, de skal igennem denne torsdag. Det handler om, hvad en Robinsonade er. Og Fenja er næsten selv ude i sådan én, for hun står helt på egne ben her i 6.D.

-Det var lidt hårdt i starten af ugen. VI underviser 37 timer, og man er helt smadret, når man kommer hjem, siger Fenja.

Vi lærer dem at kende

Skoleleder Annette Hartøft er glad for samarbejdet med UC SYD og de internationale partnere.

To elever i 6.D søger efter mere viden om Robinsonader.

-For det første giver det vores lærere en mulighed for at efteruddanne sig i disse dage, fordi de har skemafri. For det andet udvikler vores undervisere sig ved at observere og diskutere med de studerende. Efterhånden som man bliver en rutineret lærer, kan teorierne ellers godt glide lidt i baggrunden. Og for det tredje søger de studerende måske job her en dag, og så kender vi dem allerede, siger hun.

I mellemtiden har Fenja givet eleverne frikvarter, og et par af de store piger har taget hul på en sneboldkamp, mens andre står under et halvtag med mobilerne. De fleste af drengene spiller fodbold.

Efter pausen gælder det næste runde undervisning, denne gang i faget engelsk.

Maja har gjort lidt ekstra ud af sit navneskilt.

-Er der nogen, der ved, hvad et ’action verb’ er? Agnes?

-Er det ikke hvis fx man hopper eller løber?

Emnet er stadig Robinsonader, selv om vi har bevæget os over i et andet fag. Klokken er ti på Lyshøjskolen, og Fenja har stadig et stykke arbejde foran sig i 6.D. Men sådan kan man også lære at blive lærer.

Vil du også være lærer? Så læs om optagelse her.

FAKTA

  • Projektet hører under EU’s Erasmus-ordning. Det løber over tre år.
  • De danske erfaringer skal bruges i partnerlandene, når de senere skal i gang med skoleovertagelser som den på Lyshøjskolen.
  • Det er lektorer på UC SYD’s læreruddannelse i Haderslev, der er tovholdere på projektet.

Mere information

Lektor Anette Krenzen, læreruddannelsen, UC SYD
7266 5023 | akre@ucsyd.dk

Annette Hartøft, afdelingsleder, Lyshøjskolen
5135 7933 | anht@kolding.dk

Mærker er ikke helt ligegyldige i sjette klasse. "Det' en lille og krukket dille", som Shubidua sang.

Kommentarer

Sig din mening


CAPTCHA image for SPAM prevention Hvis du ikke kan læse teksten, klik her.
Har du læst Retningslinjerne for brug af bloggen?
Klik for tid og stedKom og besøg os
Cxense Display

Accepter cookies

På ucsyd.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra ucsyd.dk.

Læs mere om cookies her

Accepter cookies