Rikke vandt 2.000 kr. på innovation

04.01.17

Af  Niels Rysz

Rikke Hille Eriksen var med til at udvikle et undervisningsmateriale om vindenergi på en innovationscamp i Esbjerg. Det gav både nye kontakter og kolde kontanter.

Der er brug for ny viden om vindenergi. Og i fremtiden bliver der brug for mennesker med naturvidenskabelig baggrund for at skaffe det. Derfor havde Esbjerg og Varde kommune sammen med Vattenfall indkaldt til innovationscamp midt i november. Målet var at udvikle et nyt undervisningsmateriale til folkeskolen med vind i centrum, og der var 10.000 kr. på højkant til den vindende gruppe.

-Vi lavede et undervisningsforløb om bl.a. vindmøllens historie og om vindkraft i Danmark. Målet var at give eleverne en helhedsforståelse af, hvad vindmøller er og hvad vi får ud af dem, siger Rikke, som læser til lærer på UC SYD i Esbjerg.

Som lærerstuderende var Rikke optaget af, at undervisningsmaterialet levede op til folkeskolens krav. Klik for fuldt format. Fotos: Niels Rysz.

Også studerende fra Aalborg Universitet og elever fra de lokale ungdomsuddannelser deltog.

Gik i dybden

Hendes gruppe vandt, fordi deres materiale på 17 sider var udførligt og direkte til at bruge. Det gælder eksempelvis afsnittet om, hvad vindmøller er lavet af.

-Vi fandt blandt andet ud af, hvor man kan få fat i plasticprøver, som eleverne kan arbejde med. Vi delte os op, så én gik i dybden med vindmøllens historie, en anden lavede grafer og som lærerstuderende gik jeg ind og kiggede på videns- og færdighedsmålene i natur- og teknologifaget i skolen, siger Rikke.

Mening med fagene

Hun mener, at forudsætningen for at øge interessen for de naturvidenskabelige fag er, at eleverne i høj grad kan se meningen med fagene. Det bliver lettere, når de kobles til konkrete, lokale erhverv som vindmølleindustrien.

For Rikke var konkurrencen også en mulighed for at møde andre med interesse for naturfag.

-Man vil gerne have flere inden for de naturvidenskabelige fag, fordi der bliver mangel på dem. Og hvis du ved, hvorfor du skal lære stoffet, er der også en øget forståelse for det. Måske en øget interesse, fordi man bliver mere nysgerrig.

På UC SYD er der netop oprettet en særlig naturvidenskabelig læreruddannelse for at imødekomme behovet.

Kloge folk

Rikke valgte at bruge en lørdag på innovationscampen af både faglige og personlige grunde.

-Jeg synes, det er sjovt at deltage i sådan noget. Sammen med en veninde har jeg også meldt mig til Big Bang-konferencen (afholdes i Odense i marts, red.). Vi skal være frivillige hjælpere, og så håber vi også at komme ind og møde nogle af de her kloge folk, der holder foredrag. Det er jo en kuvøsetilværelse, vi lever i her på skolen, så når der er nogle muligheder, er det bare med at gribe dem.

Og det gjorde Rikke da også: Hun mødte to på innovationscampen, som hun kan bruge, når hun skal i gang med at indsamle empiri til det bachelorprojekt, hun skal skrive her i foråret.

Nå ja, så var der jo også en anden gevinst.

-Vi fik 2.000 kr. hver i en kuvert, så det var en rigtigt dejlig julegave.

 

Bonusinfo

  • Læreruddannelsen på UC SYD er med i et samarbejde om naturfag og matematik, der skal styrke uddannelsen af naturfaglige lærere som Rikke. Det hedder Laboratorium for sammenhængende uddannelse og læring ( LSUL ).

  • Vinderprojektet bliver omsat til et undervisningsmateriale, som skal ligge klar til det kommende skoleår.

Rikke løber hurtigt de 17 siders undervisningsmateriale igennem.

Kommentarer

Sig din mening


CAPTCHA image for SPAM prevention Hvis du ikke kan læse teksten, klik her.
Har du læst Retningslinjerne for brug af bloggen?
Klik for tid og stedKom og besøg os
Cxense Display

Accepter cookies

På ucsyd.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra ucsyd.dk.

Læs mere om cookies her

Accepter cookies