Ordblinde Rikke læser op for børnene

08.02.17

Af  Niels Rysz

Rikke måtte kæmpe med bogstaverne i skolen og på HF. Men med nye programmer i rygsækken klarer hun studiet til pædagog. Også når børnene i børnehaven vil have læst op.

Rikke Moldt Hansen stod forleden alene med en hel gruppe børn i den børnehave, hvor hun er i praktik. Den bedste måde at få lidt ro på var at læse en historie op. Der var bare lige ét lille problem: Rikke er ordblind.

-Når de spørger, om jeg vil læse op, går jeg nærmest i panik. Jeg begynder at svede og får næsten, hvad der minder om et angstanfald.

Rikke Moldt Hansen har fået styr på læsningen med de rigte redskaber. Foto: Carlo Grevy.

Hvad gør man så? Det får du svar på til sidst i artiklen. Tidligere i livet har Rikke kompenseret for sit handicap ved at lave sine egne huskeregler for stavning. Nogle gange har hun også selv fundet på sætninger, når hun ikke kunne læse, hvad der stod.

De andre grinede

Det betød, at de andre grinede af hende, når hun læste op i skolen. Hendes forældre var søde til at hjælpe, når hun havde brug for det, men de læste og skrev ikke selv særligt godt.

Rikke havde også ADHD, og der var ikke så meget viden om det og ordblindhed dengang. Hun fik ekstra dansktimer, men man opdagede ikke, at hun var ordblind.

Som voksen blev hun testet for det på VUC, men var få points fra at få diagnosen ordblind. Derfor var det først ved studiestart på pædagoguddannelsen ved UC SYD, at det gik op for hende, hvad der var årsagen til hendes læse- og staveproblemer.

Nye programmer

Som ordblind har hun fået en såkaldt it-rygsæk, og det har betydet meget.

-Min kæreste har hjulpet mig ekstremt meget indtil jeg fik it-rygsæk. Han læste højt og forklarede mig de sværeste ord. Vi har været sammen i 7½ år, så han hjalp mig også igennem min HF. Den var jeg aldrig kommet igennem uden hans hjælp, siger hun.

It-rygsækken indeholder programmer, der hjælper Rikke ved at læse tekster op for hende. Hun kan også stave et ord sådan, som hun tror, det skal staves. Så læser programmet en række ord op, som det gætter på, hun mener, og så kan hun vælge det rigtige.

-Der er meget at læse på uddannelsen, og der kan man ikke sidde og digte sætningerne selv. Så jeg er rigtigt glad for den hjælp, jeg får.

Læser måske videre

Hjælpen har betydet så meget, at Rikke nu ser lyst på mulighederne for en dag at læse videre. Først fokuserer hun på pædagoguddannelsen, hvor hun mangler to år, men hun kunne godt forestille sig at læse specialpædagogik eller pædagogisk psykologi senere hen. For i dag går det rigtigt godt med studierne.

-I forhold til mine medstuderende går det også fint. Jeg er åben om det og siger, at jeg helst ikke vil læse højt, og det er fint nok. Så læser vi hver især i stedet. Vi får det til at virke.

Og hvad gjorde Rikke så, da børnene ville have læst op den anden dag?

-Så kiggede vi på billederne, og jeg læste de korteste sætninger – og så fyldte jeg hullerne ud ved selv at digte noget og lave mine egne sætninger.

Med de rigtige redskaber og lidt kreativitet går det altså at tage pædagoguddannelsen, selv om man er ordblind. Det er Rikke et levende bevis på.

Vil du også være pædagog? Læs mere om optagelse her.

Fakta

Kommentarer

Sig din mening


CAPTCHA image for SPAM prevention Hvis du ikke kan læse teksten, klik her.
Har du læst Retningslinjerne for brug af bloggen?
Klik for tid og stedKom og besøg os
Cxense Display

Accepter cookies

På ucsyd.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra ucsyd.dk.

Læs mere om cookies her

Accepter cookies