Her finder du en oversigt over dette års værksteder på Naturvidenskabsfestivalen på UC SYD.
Bland dit eget raketbrændstof - Og affyr raketten
Titel:
Bland dit eget raketbrændstof - Og affyr raketten
Emne:
Byg din egen raket ud af en plastikflaske, bland dit raketbrændstof og affyr raketten. Se om du kan slå rekorden.
Mål:
Målet for elevernes udbytte er, at skabe nysgerrighed for fysik/kemi herunder kemiske reaktioner.
Arbejdsform:
Undersøgende
Tidsramme:
30 minutter
Bland dit eget raketbrændstof - Og affyr raketten
Emne:
Byg din egen raket ud af en plastikflaske, bland dit raketbrændstof og affyr raketten. Se om du kan slå rekorden.
Mål:
Målet for elevernes udbytte er, at skabe nysgerrighed for fysik/kemi herunder kemiske reaktioner.
Arbejdsform:
Undersøgende
Tidsramme:
30 minutter
Byg din raket - Fly en tur i rummet.
Titel:
Byg din raket - Fly en tur i rummet.
Emne:
Byg din raket, ud af balloner og se hvem der først når ud i rummet.
Mål:
Målet for elevernes udbytte er, er de har det sjovt, og lærer at få et mere indblik i science. De lærer mere hvordan en størrelse og hældning har en betydning for rakettens hurtige fart.
Arbejdsform:
Kreative
Tidsramme:
Alt den tid det tager
Byg din raket - Fly en tur i rummet.
Emne:
Byg din raket, ud af balloner og se hvem der først når ud i rummet.
Mål:
Målet for elevernes udbytte er, er de har det sjovt, og lærer at få et mere indblik i science. De lærer mere hvordan en størrelse og hældning har en betydning for rakettens hurtige fart.
Arbejdsform:
Kreative
Tidsramme:
Alt den tid det tager
Chance Champion
Titel:
Chance Champion
Emne:
Regler:
Spillets formål er at få 3 på stribe i spillerens egen farve (lodret, vandret eller diagonalt). Spillerne slår på skift med 2 terninger, og kan vælge at addere eller subtrahere øjnene for at lægge en brik på resultatet. (som i 4 på stribe)
Mål:
Formålet med aktiviteten er at elever for en forståelse af sandsynligheden at få 3 på stribe. Og hvad for en udfordringen det bliver når man enten skal vælge at spille sit eget spil eller prøve og ødelægge modstandernes chancer for at få 3 på stribe.
Arbejdsform:
gruppespil. 2-4 personer
Tidsramme:
ca 10-20 minutter pr spil.
Chance Champion
Emne:
Regler:
Spillets formål er at få 3 på stribe i spillerens egen farve (lodret, vandret eller diagonalt). Spillerne slår på skift med 2 terninger, og kan vælge at addere eller subtrahere øjnene for at lægge en brik på resultatet. (som i 4 på stribe)
Mål:
Formålet med aktiviteten er at elever for en forståelse af sandsynligheden at få 3 på stribe. Og hvad for en udfordringen det bliver når man enten skal vælge at spille sit eget spil eller prøve og ødelægge modstandernes chancer for at få 3 på stribe.
Arbejdsform:
gruppespil. 2-4 personer
Tidsramme:
ca 10-20 minutter pr spil.
Det mørke univers under angreb
Titel:
Det mørke univers under angreb
Emne:
Rumskibet er blevet angrebet, strømmen er gået og alt er kaos. Alle rumpistoler er blevet spredt over det hele, i skal sammen finde alle ti pistoler så alle er forberedt, når rumvæsenerne kommer. Alle Pistoler skal ligges ind i våbenskabet igen. Der er bare en ting galt, jorden er giftig og rumskibet bliver beskudt.
Mål:
Balanceevne og sanserne styrkes
Arbejdsform:
samarbejde
Tidsramme:
10-15 minutter
Det mørke univers under angreb
Emne:
Rumskibet er blevet angrebet, strømmen er gået og alt er kaos. Alle rumpistoler er blevet spredt over det hele, i skal sammen finde alle ti pistoler så alle er forberedt, når rumvæsenerne kommer. Alle Pistoler skal ligges ind i våbenskabet igen. Der er bare en ting galt, jorden er giftig og rumskibet bliver beskudt.
Mål:
Balanceevne og sanserne styrkes
Arbejdsform:
samarbejde
Tidsramme:
10-15 minutter
Eksperimenter med æg
Titel:
Eksperimenter med æg
Emne:
Eksperimenter med æg, ægget styrke, centrifugerende æg, få et æg til at hoppe, sølv æg.
Mål:
At eleverne forholder sig nysgerrige, eksperimenterende, og får fremmet det kognitive niveau på naturdannelsens 5 grund elementer. Aktiviteterne ligger op til dialog mellem de involverede, via forudsigelse, hypoteser og kategorisere hvad der sker under eksperimenterne.
Arbejdsform:
Eksperimenter
Tidsramme:
2-20 min
Eksperimenter med æg
Emne:
Eksperimenter med æg, ægget styrke, centrifugerende æg, få et æg til at hoppe, sølv æg.
Mål:
At eleverne forholder sig nysgerrige, eksperimenterende, og får fremmet det kognitive niveau på naturdannelsens 5 grund elementer. Aktiviteterne ligger op til dialog mellem de involverede, via forudsigelse, hypoteser og kategorisere hvad der sker under eksperimenterne.
Arbejdsform:
Eksperimenter
Tidsramme:
2-20 min
Find dit eget bjørnedyr
Titel:
Find dit eget bjørnedyr
Emne:
Eleverne skal, forsøge at finde bjørnedyr i mos prøver ved hjælp af et microskop.
Mål:
Eleverne skal lære, at anvende et microskop samt opsamle prøver til undersøgelse.
Arbejdsform:
Laboratoriearbejde.
Tidsramme:
20-30 min.
Find dit eget bjørnedyr
Emne:
Eleverne skal, forsøge at finde bjørnedyr i mos prøver ved hjælp af et microskop.
Mål:
Eleverne skal lære, at anvende et microskop samt opsamle prøver til undersøgelse.
Arbejdsform:
Laboratoriearbejde.
Tidsramme:
20-30 min.
Find og undersøg et dyr
Titel:
Find og undersøg et dyr
Emne:
Eleverne får mulighed for at finde forskellige krible krable dyr og undersøge dem med vores stereolup.
Mål:
At undersøge og skabe deres egne hypoteser, samt fremme deres interesse for de dyr der lever iblandt os.
Arbejdsform:
Gruppe/individuelt
Tidsramme:
15 - 30min
Find og undersøg et dyr
Emne:
Eleverne får mulighed for at finde forskellige krible krable dyr og undersøge dem med vores stereolup.
Mål:
At undersøge og skabe deres egne hypoteser, samt fremme deres interesse for de dyr der lever iblandt os.
Arbejdsform:
Gruppe/individuelt
Tidsramme:
15 - 30min
Funky grøntsagsquiz
Titel:
Funky grøntsagsquiz
Emne:
Test jeres viden i dyst om grøntsager
Mål:
Eleverne skal lære noget om frugt og grønt, bla. hvor de vokser og hvorfor de er gode for kroppen
Arbejdsform:
eleverne bliver inddelt i hold og quizzer imod hinanden
Tidsramme:
15 min
Funky grøntsagsquiz
Emne:
Test jeres viden i dyst om grøntsager
Mål:
Eleverne skal lære noget om frugt og grønt, bla. hvor de vokser og hvorfor de er gode for kroppen
Arbejdsform:
eleverne bliver inddelt i hold og quizzer imod hinanden
Tidsramme:
15 min
Gå en tur i Solsystemet
Titel:
Gå en tur i Solsystemet
Emne:
Plantet rækken i Vores Solsystem og information omkring de forskellige planeter
Mål:
viden omkring vores solsystem
Arbejdsform:
selv opdagelse ved at læse infomation tavler
Tidsramme:
10 min
Gå en tur i Solsystemet
Emne:
Plantet rækken i Vores Solsystem og information omkring de forskellige planeter
Mål:
viden omkring vores solsystem
Arbejdsform:
selv opdagelse ved at læse infomation tavler
Tidsramme:
10 min
Hvordan kan man komme ud i rummet?
Titel:
Hvordan kan man komme ud i rummet?
Emne:
Opgaven er at konstruere og afprøve en fascinerende ballonraket. I dette projekt vil vi lære, hvordan tryk kan bruges til at sende en hjemmelavet raket op i luften. Vi vil bruge forskellige materialer og teknikker til at optimere flyveegenskaberne.
Mål:
De vigtigste mål med opgaven er at fremme videnskabelig forståelse, fremme problemløsningsevner og fremme teamwork og kommunikation.
Arbejdsform:
Gruppearbejde (4-6 elever)
Tidsramme:
30 min.
Hvordan kan man komme ud i rummet?
Emne:
Opgaven er at konstruere og afprøve en fascinerende ballonraket. I dette projekt vil vi lære, hvordan tryk kan bruges til at sende en hjemmelavet raket op i luften. Vi vil bruge forskellige materialer og teknikker til at optimere flyveegenskaberne.
Mål:
De vigtigste mål med opgaven er at fremme videnskabelig forståelse, fremme problemløsningsevner og fremme teamwork og kommunikation.
Arbejdsform:
Gruppearbejde (4-6 elever)
Tidsramme:
30 min.
Kast og regn
Titel:
Kast og regn
Emne:
Statistik: Størsteværdi, mindsteværdi og middeltallet
Mål:
Gennem leg skal eleverne blive klogere på tre matematiske begreber fra emnet: Statistik.
Arbejdsform:
Leg
Tidsramme:
5-10 min
Kast og regn
Emne:
Statistik: Størsteværdi, mindsteværdi og middeltallet
Mål:
Gennem leg skal eleverne blive klogere på tre matematiske begreber fra emnet: Statistik.
Arbejdsform:
Leg
Tidsramme:
5-10 min
Kender du kostrådene?
Titel:
Kender du kostrådene?
Emne:
Quiz på din telefon om kostrådene. Er du klogest?
Mål:
De lærer om de officielle kostråd og emner og mærkningsordninger, som relaterer sig til dem.
Arbejdsform:
Online quiz på telefonen.
Tidsramme:
5 min
Kender du kostrådene?
Emne:
Quiz på din telefon om kostrådene. Er du klogest?
Mål:
De lærer om de officielle kostråd og emner og mærkningsordninger, som relaterer sig til dem.
Arbejdsform:
Online quiz på telefonen.
Tidsramme:
5 min
Kroppen i rummet
Titel:
Kroppen i rummet
Emne:
Forskellige små forsøg, der kan perspektiveres til astronautens krop i rummet
Mål:
Viden om tryk og rensning i rummet
Arbejdsform:
Små forsøg
Tidsramme:
5-10 min
Kroppen i rummet
Emne:
Forskellige små forsøg, der kan perspektiveres til astronautens krop i rummet
Mål:
Viden om tryk og rensning i rummet
Arbejdsform:
Små forsøg
Tidsramme:
5-10 min
Liv i jordprøver
Titel:
Liv i jordprøver
Emne:
I får muligheden for at undersøge to forskellige jordprøver fra en anden planet, hvor i skal se om der er liv i jordprøven.
Mål:
Hvad celler er og er opbygget af.
Hvordan eleverne kan se om der er celler i prøverne.
Kemiske reaktioner og hvordan de fungere.
Arbejdsform:
Undersøgende gruppearbejde
Tidsramme:
30 min
Liv i jordprøver
Emne:
I får muligheden for at undersøge to forskellige jordprøver fra en anden planet, hvor i skal se om der er liv i jordprøven.
Mål:
Hvad celler er og er opbygget af.
Hvordan eleverne kan se om der er celler i prøverne.
Kemiske reaktioner og hvordan de fungere.
Arbejdsform:
Undersøgende gruppearbejde
Tidsramme:
30 min
Liv i rummet
Titel:
Liv i rummet
Emne:
Hvad er levevilkårende for dit dyr? Hvilke dyr og organsimer kan leve ude i rummet? Hvad skal der til for de kan leve ude i rummet?
Mål:
Eleverne skal opnå viden om små dyr og deres levevilkår. De skal selv være undersøgende på emnet og åbne op for dialog.
Arbejdsform:
Undersøgende og interaktivt
Tidsramme:
9:00-13:00
Liv i rummet
Emne:
Hvad er levevilkårende for dit dyr? Hvilke dyr og organsimer kan leve ude i rummet? Hvad skal der til for de kan leve ude i rummet?
Mål:
Eleverne skal opnå viden om små dyr og deres levevilkår. De skal selv være undersøgende på emnet og åbne op for dialog.
Arbejdsform:
Undersøgende og interaktivt
Tidsramme:
9:00-13:00
Madens Univers - Bælgfrugter i madpakken
Titel:
Madens Univers - Bælgfrugter i madpakken
Emne:
Lær at gøre bælgfrugter spændene
Mål:
At få viden om hvad bælgfrugter er, hvorfor vi skal spise dem og hvordan man kan bruge dem på spændende måder fx i madpakken
Arbejdsform:
Fordybelse, smagning og afstemning
Tidsramme:
Løbende indtag (5-10 min)
Madens Univers - Bælgfrugter i madpakken
Emne:
Lær at gøre bælgfrugter spændene
Mål:
At få viden om hvad bælgfrugter er, hvorfor vi skal spise dem og hvordan man kan bruge dem på spændende måder fx i madpakken
Arbejdsform:
Fordybelse, smagning og afstemning
Tidsramme:
Løbende indtag (5-10 min)
Madens univers - Energi i mad
Titel:
Madens univers - Energi i mad
Emne:
Hvor meget energi er der i vores mad, og hvor lang tid tager det at forbrænde det?
Mål:
Kendskab til energiindholdet i forskellige madvarer og hvor lang tid det tager at forbrænde det
Arbejdsform:
Fysisk aktivitet, smagning og samtale om energi indhold i fødevarer
Tidsramme:
10 min
Madens univers - Energi i mad
Emne:
Hvor meget energi er der i vores mad, og hvor lang tid tager det at forbrænde det?
Mål:
Kendskab til energiindholdet i forskellige madvarer og hvor lang tid det tager at forbrænde det
Arbejdsform:
Fysisk aktivitet, smagning og samtale om energi indhold i fødevarer
Tidsramme:
10 min
Madens univers - Smagsprøve på lækker kage
Titel:
Madens univers - Smagsprøve på lækker kage
Emne:
At gøre grøntsager og frugter mere spændende, og at vi skal spise mere af det i dagligdagen.
Mål:
Læring og inspiration til hvordan frugter og grøntsager kan indgå i kage.
Arbejdsform:
Små smagsprøver på kage – børnene skal gætte hvilke frugter/grøntsager der er i.
Tidsramme:
Eleverne må komme og gå som de har lyst.
Madens univers - Smagsprøve på lækker kage
Emne:
At gøre grøntsager og frugter mere spændende, og at vi skal spise mere af det i dagligdagen.
Mål:
Læring og inspiration til hvordan frugter og grøntsager kan indgå i kage.
Arbejdsform:
Små smagsprøver på kage – børnene skal gætte hvilke frugter/grøntsager der er i.
Tidsramme:
Eleverne må komme og gå som de har lyst.
Madens Univers - Til hverdag og fest - frugt og grønt er bedst
Titel:
Madens Univers - Til hverdag og fest - frugt og grønt er bedst
Emne:
At spise mere frugt og grønt på en sjovere måde.
Mål:
At bruge deres sanser og opleve at frugt og grønt kan smage lige så godt f.eks. chips og slik, samt skære ned på salt, sukker og fedt og spise mere frugt og grønt.
Arbejdsform:
En snak om sanser og et sundt alternativ til søde sager samt får udleveret smagsprøver.
Tidsramme:
8-12 minutter
Madens Univers - Til hverdag og fest - frugt og grønt er bedst
Emne:
At spise mere frugt og grønt på en sjovere måde.
Mål:
At bruge deres sanser og opleve at frugt og grønt kan smage lige så godt f.eks. chips og slik, samt skære ned på salt, sukker og fedt og spise mere frugt og grønt.
Arbejdsform:
En snak om sanser og et sundt alternativ til søde sager samt får udleveret smagsprøver.
Tidsramme:
8-12 minutter
Matematik -Sjove med sandsynlighed
Titel:
Matematik -Sjove med sandsynlighed
Emne:
Du kan spille et sjovt terningespil med din ven, i vores værksted, hvor det handler om at vinde ved hjælp af sandsynlighed.
Mål:
Få en dybere forståelse for sandsynlighedsregning.
Arbejdsform:
Pararbejde
Tidsramme:
10-20 min.
Matematik -Sjove med sandsynlighed
Emne:
Du kan spille et sjovt terningespil med din ven, i vores værksted, hvor det handler om at vinde ved hjælp af sandsynlighed.
Mål:
Få en dybere forståelse for sandsynlighedsregning.
Arbejdsform:
Pararbejde
Tidsramme:
10-20 min.
NASA' balancetest
Titel:
NASA' balancetest
Emne:
Idræts opgave, som har fokus på astronauter/elevers balance efter hjemkomst fra rummet.
Mål:
Styrke balance og motoriske færdigheder.
Arbejdsform:
Individuel på udfordringsbane
Tidsramme:
10-15 minutter
NASA' balancetest
Emne:
Idræts opgave, som har fokus på astronauter/elevers balance efter hjemkomst fra rummet.
Mål:
Styrke balance og motoriske færdigheder.
Arbejdsform:
Individuel på udfordringsbane
Tidsramme:
10-15 minutter
Pak en madkasse til rummet
Titel:
Pak en madkasse til rummet
Emne:
Workshoppen kommer til at bestå i at eleverne skal pakke en madkasse, de kan tage med ud i rummet.
Her laver vi et stykke papir hvor eleverne skal krydse tre madvarer af, når eleverne har krydset tre af, så viser vi dem et stykke papir med facit.
Her skal eleverne så vælge og fravælge hvad de tænker der giver mening at tage med ud i rummet.
Mål:
Mad og sundhed:
Eleven kan træffe begrundede madvalg i forhold til sundhed.
Fødevare Bevidsthed:
Eleven kan træffe begrundede madvalg i forhold til kvalitet, smag og bæredygtighed.
Elever kan bevidst vælge mellem fødevarer og begrunde deres valg
Arbejdsform:
Undersøgende
Tidsramme:
5-7 min
Pak en madkasse til rummet
Emne:
Workshoppen kommer til at bestå i at eleverne skal pakke en madkasse, de kan tage med ud i rummet.
Her laver vi et stykke papir hvor eleverne skal krydse tre madvarer af, når eleverne har krydset tre af, så viser vi dem et stykke papir med facit.
Her skal eleverne så vælge og fravælge hvad de tænker der giver mening at tage med ud i rummet.
Mål:
Mad og sundhed:
Eleven kan træffe begrundede madvalg i forhold til sundhed.
Fødevare Bevidsthed:
Eleven kan træffe begrundede madvalg i forhold til kvalitet, smag og bæredygtighed.
Elever kan bevidst vælge mellem fødevarer og begrunde deres valg
Arbejdsform:
Undersøgende
Tidsramme:
5-7 min
Pas på skallen
Titel:
Pas på skallen
Emne:
Vores aktivitet ‘’Pas på Skallen’’, udfordrer børnene til at tænke kreativt og anderledes. De bliver udfordret i at skulle benytte deres viden om at skulle beskytte noget skrøbeligt. Ved at arbejde i hold skal børnene designe og konstruere beskyttende strukturer, der kan forhindre et æg i at gå i stykker, når det tabes fra en vis højde. Denne aktivitet kombinerer sjov og videnskab, og børnene lærer om materialers styrke, at skabe innovative løsninger og styrker deres samarbejdsevner.
Mål:
Børnenes udbytte at aktiviteten ‘’Pas på Skallen’’ er både lærerigt og berigende på flere måder:
Pas på Skallen:
Børnene får flere fordele gennem aktiviteten "Pas på Skallen":
Kreativ tænkning: De udfordres med at finde kreative løsninger for at beskytte et æg mod at gå i stykker.
Problemløsning: Børnene lærer at identificere problemer og finde løsninger gennem praktiske forsøg.
Samarbejde: Holdarbejde styrker deres evne til at arbejde sammen og kommunikere.
Videnskabelig tilgang: De opdager grundlæggende videnskabelige begreber som styrke og beskyttelse på en praktisk måde.
Kreativitet: Børnene udtrykker deres kreativitet ved at designe beskyttelses strukturer.
Selvtillid: Når deres design lykkes, opbygger det deres selvtillid og tror på deres evner.
Kort sagt giver "Pas på Skallen" børnene sjov læring med praktisk erfaring i problemløsning og samarbejde.
Arbejdsform:
Vi vil lægge op til, at børnene er i grupper, da de kan lære af hinanden og komme med input, der bidrager til et bedre resultat.
Tidsramme:
Vi har arbejdet på at lave aktiviteter, hvor børnene har mulighed for både at fordybe sig eller blot snuse til det. Derfor påtæn
Pas på skallen
Emne:
Vores aktivitet ‘’Pas på Skallen’’, udfordrer børnene til at tænke kreativt og anderledes. De bliver udfordret i at skulle benytte deres viden om at skulle beskytte noget skrøbeligt. Ved at arbejde i hold skal børnene designe og konstruere beskyttende strukturer, der kan forhindre et æg i at gå i stykker, når det tabes fra en vis højde. Denne aktivitet kombinerer sjov og videnskab, og børnene lærer om materialers styrke, at skabe innovative løsninger og styrker deres samarbejdsevner.
Mål:
Børnenes udbytte at aktiviteten ‘’Pas på Skallen’’ er både lærerigt og berigende på flere måder:
Pas på Skallen:
Børnene får flere fordele gennem aktiviteten "Pas på Skallen":
Kreativ tænkning: De udfordres med at finde kreative løsninger for at beskytte et æg mod at gå i stykker.
Problemløsning: Børnene lærer at identificere problemer og finde løsninger gennem praktiske forsøg.
Samarbejde: Holdarbejde styrker deres evne til at arbejde sammen og kommunikere.
Videnskabelig tilgang: De opdager grundlæggende videnskabelige begreber som styrke og beskyttelse på en praktisk måde.
Kreativitet: Børnene udtrykker deres kreativitet ved at designe beskyttelses strukturer.
Selvtillid: Når deres design lykkes, opbygger det deres selvtillid og tror på deres evner.
Kort sagt giver "Pas på Skallen" børnene sjov læring med praktisk erfaring i problemløsning og samarbejde.
Arbejdsform:
Vi vil lægge op til, at børnene er i grupper, da de kan lære af hinanden og komme med input, der bidrager til et bedre resultat.
Tidsramme:
Vi har arbejdet på at lave aktiviteter, hvor børnene har mulighed for både at fordybe sig eller blot snuse til det. Derfor påtæn
Pas på solen brænder
Titel:
Pas på solen brænder
Emne:
Fangeleg
Mål:
Fysisk aktivitet
Arbejdsform:
Idræt
Tidsramme:
10-15min
Pas på solen brænder
Emne:
Fangeleg
Mål:
Fysisk aktivitet
Arbejdsform:
Idræt
Tidsramme:
10-15min
Rummissionen
Titel:
Rummissionen
Emne:
Idræt - Ud i rummet
Mål:
Teamwork, konkurrence, motorik, boldspil, balance,
Arbejdsform:
Samarbejde
Tidsramme:
10 min
Rummissionen
Emne:
Idræt - Ud i rummet
Mål:
Teamwork, konkurrence, motorik, boldspil, balance,
Arbejdsform:
Samarbejde
Tidsramme:
10 min
Sjov med græshoppen
Titel:
Sjov med græshoppen
Emne:
Vores værksted handler om græshoppen, kom og få viden og se græshoppen samt lad os udforske din egen viden om græshoppen. Lad os se hvordan græshoppen hopper og prøv det selv, samt lad os se hvor modig du er, tør du smage på græshoppen.
Mål:
Få viden omkring græshoppen, og udforsk dine egne grænser.
Arbejdsform:
Små grupper vil være fint, men man kan sagtens komme selv og vi hjælper med gruppedannelse.
Tidsramme:
Omkring 10-15 min
Sjov med græshoppen
Emne:
Vores værksted handler om græshoppen, kom og få viden og se græshoppen samt lad os udforske din egen viden om græshoppen. Lad os se hvordan græshoppen hopper og prøv det selv, samt lad os se hvor modig du er, tør du smage på græshoppen.
Mål:
Få viden omkring græshoppen, og udforsk dine egne grænser.
Arbejdsform:
Små grupper vil være fint, men man kan sagtens komme selv og vi hjælper med gruppedannelse.
Tidsramme:
Omkring 10-15 min
Skakværksted
Titel:
Skakværksted
Emne:
Skak
Mål:
Have det sjovt og lære om skak
Arbejdsform:
Spil
Tidsramme:
Komme og gå efter lyst
Skakværksted
Emne:
Skak
Mål:
Have det sjovt og lære om skak
Arbejdsform:
Spil
Tidsramme:
Komme og gå efter lyst
Space Mice
Titel:
Space Mice
Emne:
Tag en tur til rummet men musene. Hjælp musene med at blive klar til deres livs rejse ud i rummet. Sørger for at musene sendes sikkert afsted gennem forhindringerne i rumstationens labyrinten.
Mål:
Læring om mus samt musenes egenskaber og levevilkår
Arbejdsform:
Grupper 4-6 personer
Tidsramme:
15 min
Space Mice
Emne:
Tag en tur til rummet men musene. Hjælp musene med at blive klar til deres livs rejse ud i rummet. Sørger for at musene sendes sikkert afsted gennem forhindringerne i rumstationens labyrinten.
Mål:
Læring om mus samt musenes egenskaber og levevilkår
Arbejdsform:
Grupper 4-6 personer
Tidsramme:
15 min
Spis med Andreas Mogensen
Titel:
Spis med Andreas Mogensen
Emne:
Spis med Andreas Mogensen.
Eleverne skal vælge mellem forskellige fødevarer, og skal indsætte det i deres madplan og dermed skal de se om de har ramt det "rigtige" kalorieantal.
Det "rigtige" kalorieantal i forhold til det Andreas Mogensen skal indtage
Mål:
• Eleverne får viden om kalorier.
• Eleverne får viden om mængden af kalorier i rummet
• Eleverne kan skelne mellem forskellige fødevarer
Arbejdsform:
Praktisk
Tidsramme:
5 - 10 min
Spis med Andreas Mogensen
Emne:
Spis med Andreas Mogensen.
Eleverne skal vælge mellem forskellige fødevarer, og skal indsætte det i deres madplan og dermed skal de se om de har ramt det "rigtige" kalorieantal.
Det "rigtige" kalorieantal i forhold til det Andreas Mogensen skal indtage
Mål:
• Eleverne får viden om kalorier.
• Eleverne får viden om mængden af kalorier i rummet
• Eleverne kan skelne mellem forskellige fødevarer
Arbejdsform:
Praktisk
Tidsramme:
5 - 10 min
Stjerneløb i rummet
Titel:
Stjerneløb i rummet
Emne:
Faget er idræt. Eleverne skal rundt til forskellige poster, hvor de skal løse opgaver.
Mål:
Få en basal viden om rummet og samtidig få noget motion.
Arbejdsform:
Pararbejde
Tidsramme:
15 min
Stjerneløb i rummet
Emne:
Faget er idræt. Eleverne skal rundt til forskellige poster, hvor de skal løse opgaver.
Mål:
Få en basal viden om rummet og samtidig få noget motion.
Arbejdsform:
Pararbejde
Tidsramme:
15 min
Tivoli
Titel:
Tivoli
Emne:
Vi har i dette tivoli, tre aktiviteter som eleverne, kan få glæde af.
Mål:
Styrke elevernes matematiske evner.
Arbejdsform:
Spil
Tidsramme:
Komme og gå
Tivoli
Emne:
Vi har i dette tivoli, tre aktiviteter som eleverne, kan få glæde af.
Mål:
Styrke elevernes matematiske evner.
Arbejdsform:
Spil
Tidsramme:
Komme og gå
Universet for 10 millioner år siden
Titel:
Universet for 10 millioner år siden
Emne:
Dette tilbud er palæontologi og geologisk tid i øjenhøjde. Her kan du finde spor fra Universets dyreliv og gøre dit næste fund af 10 millioner år gamle fossiler.
Du skal arbejde for sagen for at kunne nå frem til dine fund. Brug dine øjne i stereoluppen og opdag Universets dyreliv, som det så ud for 10 millioner år siden.
Mål:
Gennem elevernes egne erfaringer og udførelse af øvelsen vil de gøre nye fund af fossiler i varierende størrelser. De skal anvende udstyr og en naturvidenskabelig arbejdsmetode og det kan kræve fordybelse og blik for detaljer.
Arbejdsform:
Øvelsen er meget praktisk orienteret. Man kan få vand og ler på fingrene.
Tidsramme:
5 min - 5 timer
Universet for 10 millioner år siden
Emne:
Dette tilbud er palæontologi og geologisk tid i øjenhøjde. Her kan du finde spor fra Universets dyreliv og gøre dit næste fund af 10 millioner år gamle fossiler.
Du skal arbejde for sagen for at kunne nå frem til dine fund. Brug dine øjne i stereoluppen og opdag Universets dyreliv, som det så ud for 10 millioner år siden.
Mål:
Gennem elevernes egne erfaringer og udførelse af øvelsen vil de gøre nye fund af fossiler i varierende størrelser. De skal anvende udstyr og en naturvidenskabelig arbejdsmetode og det kan kræve fordybelse og blik for detaljer.
Arbejdsform:
Øvelsen er meget praktisk orienteret. Man kan få vand og ler på fingrene.
Tidsramme:
5 min - 5 timer
Vej dit slik
Titel:
Vej dit slik
Emne:
Vægtfornemmelse
Mål:
Vores mål er at stimulere og teste barnets vægtfornemmelse og paratviden.
Arbejdsform:
Stationsarbejde
Tidsramme:
15 til 20 minutter
Vej dit slik
Emne:
Vægtfornemmelse
Mål:
Vores mål er at stimulere og teste barnets vægtfornemmelse og paratviden.
Arbejdsform:
Stationsarbejde
Tidsramme:
15 til 20 minutter
“Rummets forskellige smage”
Titel:
“Rummets forskellige smage”
Emne:
Rummet
Mål:
Eleven kan beskrive forskellige smage.
Eleven skal blindsmage og beskrive smagen.
Eleven skal pege på, hvor i tungen, smagen forekommer
Eleven skal forbinde smagen med farver.
Arbejdsform:
Madkundsskab
Tidsramme:
9-13
“Rummets forskellige smage”
Emne:
Rummet
Mål:
Eleven kan beskrive forskellige smage.
Eleven skal blindsmage og beskrive smagen.
Eleven skal pege på, hvor i tungen, smagen forekommer
Eleven skal forbinde smagen med farver.
Arbejdsform:
Madkundsskab
Tidsramme:
9-13