Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

Værksteder 2023

Naturvidenskabsfestival 2023 på UC SYD

Her finder du en oversigt over dette års værksteder på Naturvidenskabsfestivalen på UC SYD.

Bland dit eget raketbrændstof - Og affyr raketten
Titel:
Bland dit eget raketbrændstof - Og affyr raketten

Emne:
Byg din egen raket ud af en plastikflaske, bland dit raketbrændstof og affyr raketten. Se om du kan slå rekorden.

Mål:
Målet for elevernes udbytte er, at skabe nysgerrighed for fysik/kemi herunder kemiske reaktioner.

Arbejdsform:
Undersøgende

Tidsramme:
30 minutter

Byg din raket - Fly en tur i rummet.
Titel:
Byg din raket - Fly en tur i rummet.

Emne:
Byg din raket, ud af balloner og se hvem der først når ud i rummet.

Mål:
Målet for elevernes udbytte er, er de har det sjovt, og lærer at få et mere indblik i science. De lærer mere hvordan en størrelse og hældning har en betydning for rakettens hurtige fart.

Arbejdsform:
Kreative

Tidsramme:
Alt den tid det tager

Chance Champion
Titel:
Chance Champion

Emne:
Regler:
Spillets formål er at få 3 på stribe i spillerens egen farve (lodret, vandret eller diagonalt). Spillerne slår på skift med 2 terninger, og kan vælge at addere eller subtrahere øjnene for at lægge en brik på resultatet. (som i 4 på stribe)


Mål:
Formålet med aktiviteten er at elever for en forståelse af sandsynligheden at få 3 på stribe. Og hvad for en udfordringen det bliver når man enten skal vælge at spille sit eget spil eller prøve og ødelægge modstandernes chancer for at få 3 på stribe.

Arbejdsform:
gruppespil. 2-4 personer

Tidsramme:
ca 10-20 minutter pr spil.

Det mørke univers under angreb
Titel:
Det mørke univers under angreb

Emne:
Rumskibet er blevet angrebet, strømmen er gået og alt er kaos. Alle rumpistoler er blevet spredt over det hele, i skal sammen finde alle ti pistoler så alle er forberedt, når rumvæsenerne kommer. Alle Pistoler skal ligges ind i våbenskabet igen. Der er bare en ting galt, jorden er giftig og rumskibet bliver beskudt.

Mål:
Balanceevne og sanserne styrkes

Arbejdsform:
samarbejde

Tidsramme:
10-15 minutter

Eksperimenter med æg
Titel:
Eksperimenter med æg

Emne:
Eksperimenter med æg, ægget styrke, centrifugerende æg, få et æg til at hoppe, sølv æg.

Mål:
At eleverne forholder sig nysgerrige, eksperimenterende, og får fremmet det kognitive niveau på naturdannelsens 5 grund elementer. Aktiviteterne ligger op til dialog mellem de involverede, via forudsigelse, hypoteser og kategorisere hvad der sker under eksperimenterne.

Arbejdsform:
Eksperimenter

Tidsramme:
2-20 min

Find dit eget bjørnedyr
Titel:
Find dit eget bjørnedyr

Emne:
Eleverne skal, forsøge at finde bjørnedyr i mos prøver ved hjælp af et microskop.

Mål:
Eleverne skal lære, at anvende et microskop samt opsamle prøver til undersøgelse.

Arbejdsform:
Laboratoriearbejde.

Tidsramme:
20-30 min.

Find og undersøg et dyr
Titel:
Find og undersøg et dyr

Emne:
Eleverne får mulighed for at finde forskellige krible krable dyr og undersøge dem med vores stereolup.

Mål:
At undersøge og skabe deres egne hypoteser, samt fremme deres interesse for de dyr der lever iblandt os.

Arbejdsform:
Gruppe/individuelt

Tidsramme:
15 - 30min

Funky grøntsagsquiz
Titel:
Funky grøntsagsquiz

Emne:
Test jeres viden i dyst om grøntsager



Mål:
Eleverne skal lære noget om frugt og grønt, bla. hvor de vokser og hvorfor de er gode for kroppen

Arbejdsform:
eleverne bliver inddelt i hold og quizzer imod hinanden

Tidsramme:
15 min

Gå en tur i Solsystemet
Titel:
Gå en tur i Solsystemet

Emne:
Plantet rækken i Vores Solsystem og information omkring de forskellige planeter

Mål:
viden omkring vores solsystem

Arbejdsform:
selv opdagelse ved at læse infomation tavler

Tidsramme:
10 min

Hvordan kan man komme ud i rummet?
Titel:
Hvordan kan man komme ud i rummet?

Emne:
Opgaven er at konstruere og afprøve en fascinerende ballonraket. I dette projekt vil vi lære, hvordan tryk kan bruges til at sende en hjemmelavet raket op i luften. Vi vil bruge forskellige materialer og teknikker til at optimere flyveegenskaberne.

Mål:
De vigtigste mål med opgaven er at fremme videnskabelig forståelse, fremme problemløsningsevner og fremme teamwork og kommunikation.

Arbejdsform:
Gruppearbejde (4-6 elever)

Tidsramme:
30 min.

Kast og regn
Titel:
Kast og regn

Emne:
Statistik: Størsteværdi, mindsteværdi og middeltallet

Mål:
Gennem leg skal eleverne blive klogere på tre matematiske begreber fra emnet: Statistik.

Arbejdsform:
Leg

Tidsramme:
5-10 min

Kender du kostrådene?
Titel:
Kender du kostrådene?

Emne:
Quiz på din telefon om kostrådene. Er du klogest?

Mål:
De lærer om de officielle kostråd og emner og mærkningsordninger, som relaterer sig til dem.

Arbejdsform:
Online quiz på telefonen.

Tidsramme:
5 min

Kroppen i rummet
Titel:
Kroppen i rummet

Emne:
Forskellige små forsøg, der kan perspektiveres til astronautens krop i rummet

Mål:
Viden om tryk og rensning i rummet

Arbejdsform:
Små forsøg

Tidsramme:
5-10 min

Liv i jordprøver
Titel:
Liv i jordprøver

Emne:
I får muligheden for at undersøge to forskellige jordprøver fra en anden planet, hvor i skal se om der er liv i jordprøven.

Mål:
Hvad celler er og er opbygget af.
Hvordan eleverne kan se om der er celler i prøverne.
Kemiske reaktioner og hvordan de fungere.

Arbejdsform:
Undersøgende gruppearbejde

Tidsramme:
30 min

Liv i rummet
Titel:
Liv i rummet

Emne:
Hvad er levevilkårende for dit dyr? Hvilke dyr og organsimer kan leve ude i rummet? Hvad skal der til for de kan leve ude i rummet?

Mål:
Eleverne skal opnå viden om små dyr og deres levevilkår. De skal selv være undersøgende på emnet og åbne op for dialog.

Arbejdsform:
Undersøgende og interaktivt

Tidsramme:
9:00-13:00

Madens Univers - Bælgfrugter i madpakken
Titel:
Madens Univers - Bælgfrugter i madpakken

Emne:
Lær at gøre bælgfrugter spændene

Mål:
At få viden om hvad bælgfrugter er, hvorfor vi skal spise dem og hvordan man kan bruge dem på spændende måder fx i madpakken

Arbejdsform:
Fordybelse, smagning og afstemning

Tidsramme:
Løbende indtag (5-10 min)

Madens univers - Energi i mad
Titel:
Madens univers - Energi i mad

Emne:
Hvor meget energi er der i vores mad, og hvor lang tid tager det at forbrænde det?


Mål:
Kendskab til energiindholdet i forskellige madvarer og hvor lang tid det tager at forbrænde det


Arbejdsform:
Fysisk aktivitet, smagning og samtale om energi indhold i fødevarer

Tidsramme:
10 min

Madens univers - Smagsprøve på lækker kage
Titel:
Madens univers - Smagsprøve på lækker kage

Emne:
At gøre grøntsager og frugter mere spændende, og at vi skal spise mere af det i dagligdagen.

Mål:
Læring og inspiration til hvordan frugter og grøntsager kan indgå i kage.


Arbejdsform:
Små smagsprøver på kage – børnene skal gætte hvilke frugter/grøntsager der er i.

Tidsramme:
Eleverne må komme og gå som de har lyst.

Madens Univers - Til hverdag og fest - frugt og grønt er bedst
Titel:
Madens Univers - Til hverdag og fest - frugt og grønt er bedst

Emne:
At spise mere frugt og grønt på en sjovere måde.

Mål:
At bruge deres sanser og opleve at frugt og grønt kan smage lige så godt f.eks. chips og slik, samt skære ned på salt, sukker og fedt og spise mere frugt og grønt.

Arbejdsform:
En snak om sanser og et sundt alternativ til søde sager samt får udleveret smagsprøver.

Tidsramme:
8-12 minutter

Matematik -Sjove med sandsynlighed
Titel:
Matematik -Sjove med sandsynlighed

Emne:
Du kan spille et sjovt terningespil med din ven, i vores værksted, hvor det handler om at vinde ved hjælp af sandsynlighed.

Mål:
Få en dybere forståelse for sandsynlighedsregning.

Arbejdsform:
Pararbejde

Tidsramme:
10-20 min.

NASA' balancetest
Titel:
NASA' balancetest

Emne:
Idræts opgave, som har fokus på astronauter/elevers balance efter hjemkomst fra rummet.

Mål:
Styrke balance og motoriske færdigheder.

Arbejdsform:
Individuel på udfordringsbane

Tidsramme:
10-15 minutter

Pak en madkasse til rummet
Titel:
Pak en madkasse til rummet

Emne:
Workshoppen kommer til at bestå i at eleverne skal pakke en madkasse, de kan tage med ud i rummet.
Her laver vi et stykke papir hvor eleverne skal krydse tre madvarer af, når eleverne har krydset tre af, så viser vi dem et stykke papir med facit.
Her skal eleverne så vælge og fravælge hvad de tænker der giver mening at tage med ud i rummet.


Mål:
Mad og sundhed:
Eleven kan træffe begrundede madvalg i forhold til sundhed.
Fødevare Bevidsthed:
Eleven kan træffe begrundede madvalg i forhold til kvalitet, smag og bæredygtighed.
Elever kan bevidst vælge mellem fødevarer og begrunde deres valg


Arbejdsform:
Undersøgende

Tidsramme:
5-7 min

Pas på skallen
Titel:
Pas på skallen

Emne:
Vores aktivitet ‘’Pas på Skallen’’, udfordrer børnene til at tænke kreativt og anderledes. De bliver udfordret i at skulle benytte deres viden om at skulle beskytte noget skrøbeligt. Ved at arbejde i hold skal børnene designe og konstruere beskyttende strukturer, der kan forhindre et æg i at gå i stykker, når det tabes fra en vis højde. Denne aktivitet kombinerer sjov og videnskab, og børnene lærer om materialers styrke, at skabe innovative løsninger og styrker deres samarbejdsevner.

Mål:
Børnenes udbytte at aktiviteten ‘’Pas på Skallen’’ er både lærerigt og berigende på flere måder:
Pas på Skallen:
Børnene får flere fordele gennem aktiviteten "Pas på Skallen":
Kreativ tænkning: De udfordres med at finde kreative løsninger for at beskytte et æg mod at gå i stykker.
Problemløsning: Børnene lærer at identificere problemer og finde løsninger gennem praktiske forsøg.
Samarbejde: Holdarbejde styrker deres evne til at arbejde sammen og kommunikere.
Videnskabelig tilgang: De opdager grundlæggende videnskabelige begreber som styrke og beskyttelse på en praktisk måde.
Kreativitet: Børnene udtrykker deres kreativitet ved at designe beskyttelses strukturer.
Selvtillid: Når deres design lykkes, opbygger det deres selvtillid og tror på deres evner.
Kort sagt giver "Pas på Skallen" børnene sjov læring med praktisk erfaring i problemløsning og samarbejde.


Arbejdsform:
Vi vil lægge op til, at børnene er i grupper, da de kan lære af hinanden og komme med input, der bidrager til et bedre resultat.

Tidsramme:
Vi har arbejdet på at lave aktiviteter, hvor børnene har mulighed for både at fordybe sig eller blot snuse til det. Derfor påtæn

Pas på solen brænder
Titel:
Pas på solen brænder

Emne:
Fangeleg

Mål:
Fysisk aktivitet

Arbejdsform:
Idræt

Tidsramme:
10-15min

Rummissionen
Titel:
Rummissionen

Emne:
Idræt - Ud i rummet

Mål:
Teamwork, konkurrence, motorik, boldspil, balance,

Arbejdsform:
Samarbejde

Tidsramme:
10 min

Sjov med græshoppen
Titel:
Sjov med græshoppen

Emne:
Vores værksted handler om græshoppen, kom og få viden og se græshoppen samt lad os udforske din egen viden om græshoppen. Lad os se hvordan græshoppen hopper og prøv det selv, samt lad os se hvor modig du er, tør du smage på græshoppen.

Mål:
Få viden omkring græshoppen, og udforsk dine egne grænser.


Arbejdsform:
Små grupper vil være fint, men man kan sagtens komme selv og vi hjælper med gruppedannelse.

Tidsramme:
Omkring 10-15 min

Skakværksted
Titel:
Skakværksted

Emne:
Skak

Mål:
Have det sjovt og lære om skak

Arbejdsform:
Spil

Tidsramme:
Komme og gå efter lyst

Space Mice
Titel:
Space Mice

Emne:
Tag en tur til rummet men musene. Hjælp musene med at blive klar til deres livs rejse ud i rummet. Sørger for at musene sendes sikkert afsted gennem forhindringerne i rumstationens labyrinten.

Mål:
Læring om mus samt musenes egenskaber og levevilkår

Arbejdsform:
Grupper 4-6 personer

Tidsramme:
15 min

Spis med Andreas Mogensen
Titel:
Spis med Andreas Mogensen

Emne:
Spis med Andreas Mogensen.
Eleverne skal vælge mellem forskellige fødevarer, og skal indsætte det i deres madplan og dermed skal de se om de har ramt det "rigtige" kalorieantal.
Det "rigtige" kalorieantal i forhold til det Andreas Mogensen skal indtage

Mål:
• Eleverne får viden om kalorier.
• Eleverne får viden om mængden af kalorier i rummet
• Eleverne kan skelne mellem forskellige fødevarer

Arbejdsform:
Praktisk

Tidsramme:
5 - 10 min

Stjerneløb i rummet
Titel:
Stjerneløb i rummet

Emne:
Faget er idræt. Eleverne skal rundt til forskellige poster, hvor de skal løse opgaver.

Mål:
Få en basal viden om rummet og samtidig få noget motion.

Arbejdsform:
Pararbejde

Tidsramme:
15 min

Tivoli
Titel:
Tivoli

Emne:
Vi har i dette tivoli, tre aktiviteter som eleverne, kan få glæde af.

Mål:
Styrke elevernes matematiske evner.

Arbejdsform:
Spil

Tidsramme:
Komme og gå

Universet for 10 millioner år siden
Titel:
Universet for 10 millioner år siden

Emne:
Dette tilbud er palæontologi og geologisk tid i øjenhøjde. Her kan du finde spor fra Universets dyreliv og gøre dit næste fund af 10 millioner år gamle fossiler.
Du skal arbejde for sagen for at kunne nå frem til dine fund. Brug dine øjne i stereoluppen og opdag Universets dyreliv, som det så ud for 10 millioner år siden.


Mål:
Gennem elevernes egne erfaringer og udførelse af øvelsen vil de gøre nye fund af fossiler i varierende størrelser. De skal anvende udstyr og en naturvidenskabelig arbejdsmetode og det kan kræve fordybelse og blik for detaljer.

Arbejdsform:
Øvelsen er meget praktisk orienteret. Man kan få vand og ler på fingrene.

Tidsramme:
5 min - 5 timer

Vej dit slik
Titel:
Vej dit slik

Emne:
Vægtfornemmelse

Mål:
Vores mål er at stimulere og teste barnets vægtfornemmelse og paratviden.

Arbejdsform:
Stationsarbejde

Tidsramme:
15 til 20 minutter

“Rummets forskellige smage”
Titel:
“Rummets forskellige smage”

Emne:
Rummet

Mål:
Eleven kan beskrive forskellige smage.
Eleven skal blindsmage og beskrive smagen.
Eleven skal pege på, hvor i tungen, smagen forekommer
Eleven skal forbinde smagen med farver.



Arbejdsform:
Madkundsskab

Tidsramme:
9-13