Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Efter- og videreuddannelse
  • Forskning
  • Om UC SYD
  • Uddannelser og kurser For dig, der leder efter et kursus, et modul eller en uddannelse på diplom-, akademi- eller masterniveau
  • Skræddersyede forløb For kommuner og organisationer, der ønsker skræddersyede videreuddannelsesforløb til medarbejdere og ledere

Ved du, hvad du leder efter, kan du søge direkte i vores database

  • Om UC SYD Hvem er vi? Læs alt om UC SYD her.
  • Find os Adresser og kontaktoplysninger - du finder det hele her.
  • Job ved UC SYD Find ledige stillinger, og hør hvordan det er at arbejde på UC SYD.
  • Presse Vi giver dig oversigten over alle vores pressehistorier.

Efter- og videreuddannelse

Master-, diplom- og akademiuddannelser, fagmoduler, kurser og temadage

Skabende processer med børn og unge

Udbyder: Modul

Uddannelse: Diplomuddannelse i Formidling af kunst og kultur for børn og unge

ECTS: 10

Fagområde: Valgmoduler: Formidling af kunst og kultur

Tilmeld

Corona-info om undervisning på campus

Vi har igen åbnet dørene for undervisning på campus. Tilmelder du dig et modul med undervisning på campus, sørger vi selvfølgelig for at følge sundhedsmyndighedernes gældende retningslinjer.

Lær hvordan du får børn og unge til at skabe og formidle kunst og kultur

  • Dyk ned i skabende processer for børn og unge, og få nye metoder til formidling af kunst og kultur

Hvordan gør du kunst og kultur levende og relevant for børn og unge? Den oplagte måde er at lade dem engagere sig i en skabende proces. På den måde bliver formidlingen både levende og personlig. Efter du har gennemført dette modul, vil du vide, hvordan det kan gøres.

Du vil på modulet lære, hvad børn og unge får ud af kunstnerisk skabende aktiviteter. Det vil gøre dig i stand til ikke bare at tilrettelægge og strukturere skabende processer men også at lede og udvikle dem, så børn og unge er deltagende.

Hvis du gerne vil udvikle og anvende skabende processer i din formidling, så er dette modul det rette valg. Det er underordnet, om din interesse ligger inden for kunst, kultur eller pædagogik, fordi metoder og teorier er universelle i forhold til at udvikle og anvende skabende processer med børn og unge. 

Det får du indsigt i på dette modul:

  • Lær, hvordan du udvikler og anvender skabende processer i formidling af kunst og kultur for børn og unge.
  • Forstå teorier om skabende processer.
  • Hvilken betydning børn og unges deltagelse kan have af deltagelse i kunstnerisk skaben.
  • Lær at tilrettelægge, igangsætte, lede og motivere en skabende proces med børn og unge.

Modulet er et valgfrit modul på Diplom i formidling af kunst og kultur for børn og unge, men kan også tages selvstændigt.

Hvem henvender modulet sig til?

Dette modul er skræddersyet dig, der brænder for at gøre formidling mere engagerende og levende for børn og unge. Du arbejder formentlig som museumsansat, bibliotekar, kulturkonsulent, lærer eller pædagog.

Adgangskrav

For at blive optaget på modulet skal du som minimum have afsluttet en kort videregående uddannelse på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en akademiuddannelse, som f.eks. administrationsøkonom, miljøteknolog eller akademiuddannelse i beskæftigelse.
En professionsbacheloruddannelse eller universitetsbachelor giver dig derfor også adgang til modulerne på diplomniveau.

Derudover forudsætter optagelse på diplomuddannelserne mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.

Har du andre eller tilsvarende forudsætninger, kan du optages på baggrund af en individuel kompetencevurdering. Læs mere om individuel kompetencevurdering.

Det står der i studieordningen

Formål
Det er formålet at den studerende får indblik i og erfaring med skabende processer med børn og unge, på et kunstnerisk praktisk og formidlingsteoretisk grundlag.

Mål for læringsudbytte
Kompetencemål
Det er målet, at den studerende gennem integration af praksiserfaring og udviklingsorientering opnår kompetencer til at

  • udvikle skabende processer som formidlingspraksis

For at opnå disse kompetencer skal den studerende have viden og færdigheder
Viden

  • Indsigt i teorier om skabende processer
  • Viden om børn og unges deltagelse i og udbytte af kunstnerisk skabende arbejde

Færdigheder

  • Kan tilrettelægge, igangsætte, styre og motivere en skabende proces med børn og unge
  • Kan anvende skabende processer som formidlingsmetode af kunst og kultur for børn og unge.
Hvilken bedømmelsesform benyttes på modulet?

Du vil på modulet blive vurderet med ekstern censur efter 7-trins skalaen.