Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Efter- og videreuddannelse
  • Forskning

Efter- og videreuddannelse

Master-, diplom- og akademiuddannelser, fagmoduler, kurser og temadage

30 timers praksisorienteret kursus for pædagoger i dagtilbud og børnehaveklasseledere om forebyggelse af skriftsprogsvankeligheder

Type: Kursus

Uddannelse: Kurser i Undervisning og pædagogik

Tilmeld

Underviser: Charlotte Christiansen

Undervisningsdage: Intromøde tirsdag den 17. september kl. 13-15, undervisning tirsdag den 22. oktober, tirsdag den 26. november, onsdag den 8. januar, torsdag den 2. april og torsdag den 23. april 2020.

Undervisningssted og tidspunkt: Campus Esbjerg, Stengårdsvej 144. kl. 9.00–15.00

Undervisningsplan

1. undervisningsgang. De lange linjer – opmærksomhed på det enkelte barn

  • Tidlige tegn på forøget risiko for at udvikle alvorlige afkodningsvanskeligheder, herunder ordblindhed.
  • Tidlige tegn på forøget risiko for at udvikle andre skriftsprogsvanskeligheder.
  • Hvordan får man øje på de børn, som ikke har forsinket taleudvikling, men alligevel udviser disse tegn?
  • Struktureret observation i den daglige pædagogiske praksis – og andre former for afdækning som ikke er test.

2. undervisningsgang. De lange linjer – tiltag der beviseligt forebygger afkodningsvanskeligheder og andre skriftsprogsvanskeligheder

  • Hvad er det, der virker ved alle de tiltag, I gør? Hvad er det der virker ved rim, remser, dialogisk læsning og alt det andet?
  • Udvikling af værksteder.

3. undervisningsgang. Børn med dansk som andetsprog og forebyggelse af afkodningsvanskeligheder og andre skriftsprogsvanskeligheder

  • Resultater og konkrete ideer fra projekt ”Tegn på sprog” og andre projekter.

4. undervisningsgang. IT, apps og legende læring i forebyggelsen af afkodningsvanskeligheder og andre skriftsprogsvanskeligheder

  • Udvikling af værksteder.

5. undervisningsgang. Minioplæg fra hver institution om netop denne institutions indsatsområde

  • Oversigt om de enkelte institutioners indsatsområder får Charlotte fra Henriette.
  • Charlotte faciliterer oplæggenes form og giver feedback.