Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Efter- og videreuddannelse
  • Forskning
  • Om UC SYD
  • Uddannelser og kurser For dig, der leder efter et kursus, et modul eller en uddannelse på diplom-, akademi- eller masterniveau
  • Skræddersyede forløb For kommuner og organisationer, der ønsker skræddersyede videreuddannelsesforløb til medarbejdere og ledere

Ved du, hvad du leder efter, kan du søge direkte i vores database

  • Om UC SYD Hvem er vi? Læs alt om UC SYD her.
  • Find os Adresser og kontaktoplysninger - du finder det hele her.
  • Job ved UC SYD Find ledige stillinger, og hør hvordan det er at arbejde på UC SYD.
  • Presse Vi giver dig oversigten over alle vores pressehistorier.

Efter- og videreuddannelse

Master-, diplom- og akademiuddannelser, fagmoduler, kurser og temadage

Karrierevejledning af voksne

Udbyder: Modul

Uddannelse: Diplom i uddannelses-, erhvervs- og karrierevejledning

ECTS: 10

Fagområde: Valgmodul DUEK

Tilmeld

Læs online, hvis corona-pandemien fortsætter i efteråret  

Du kan trygt tilmelde dig de moduler eller kurser, du gerne vil læse i efteråret. Vi tilpasser undervisningen, så den kan gennemføres online eller lever op til de sundhedsfaglige retningslinjer, der gælder på det tidspunkt, hvis vi kan undervise dig på campus.

Du vil blive orienteret om undervisningsformen inden første undervisningsdag.

Lær at vejlede voksne om muligheder, karriereveje og valg

  • Lær teorier om karriereudvikling, -valg og vejledning af voksne. 
  • Lær at bruge forståelsen om livslang læring, realkompetencevurdering og voksenvejledning i forskellige kontekster. 

Hvilke særlige udfordringer er der, når du skal vejlede voksne om deres muligheder for karriereudvikling?

Voksnes valgprocesser er ofte komplekse, da der er flere faktorer i spil, når voksne skal træffe valg. På modulet får du indsigt i, hvordan man kan identificere både ressourcer og barrierer og sammenholde dem med de muligheder, der er i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet.

Voksnes livssituation er bestemmende for de muligheder, der er. Det stiller krav til vejledningen om at kunne klarlægge behov og muligheder.

Livslang læring er et vilkår for alle voksne, hvorfor vejlederen da også må se vejledningsprocessen som en læringsproces.

Det får du indsigt i på dette modul:

  • Lær at identificere, beskrive og vurdere mennesker med særlige vejledningsbehov og tag højde for behovene i din udformning af vejledningspraksis. 
  • Lær en række teoretiske og metodiske tilgange til at analysere og vurdere voksnes ressourcer, barrierer og vejledningsbehov.

Modulet er et valgmodul på Diplom i uddannelses-, erhvervs- og karrierevejledning, men kan også tages selvstændigt.

Hvem henvender modulet sig til? 

Modulet er for dig, der arbejder professionelt med eller er interesseret i karrierevejledning af voksne.  

Adgangskrav

For at følge dette modul skal du mindst have en relevant uddannelse på niveau med en akademiuddannelse (KVU) eller en relevant videregående voksenuddannelse (VVU) samt mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført uddannelse.  

Det står der i studieordningen

Læringsmål: 
Viden 

  • Skal have viden om teorier og metoder, der relaterer sig til karrierevejledning af voksne. 
  • Skal have viden om faktorer af betydning for voksnes karriereudvikling og -valg. 
  • Skal kunne forstå og reflektere over, hvordan forskellige voksnes livssituation kan påvirke deres valg- og udviklingsmuligheder. 

Færdigheder 

  • Skal kunne anvende karrierevejledningsmetoder, der understøtter forskellige voksnes valg og valgprocesser. 
  • Skal kunne analysere og vurdere voksnes læringsforudsætninger og karriereudviklingsmuligheder. 
  • Skal kunne formidle og begrunde egne teori- og metodevalg og relatere disse til en konkret voksen vejledningspraksis. 

Kompetencer 

  • Skal kunne håndtere forskellige teoretiske og metodiske tilgange til analyse og vurdering af voksnes forudsætninger og vejledningsbehov. 
  • Skal kunne træffe begrundede valg af vejledningstilgange, der knytter sig til forskellige voksnes ressourcer, barrierer og behov.

Indhold

  • Teorier om karriereudvikling, -valg og- vejledning
  • Teoretiske og metodiske tilgange til analyse og vurdering af voksnes ressourcer, barrierer og vejledningsbehov
  • Voksenuddannelsessystemet, dets struktur, indhold og muligheder
  • Livslang læring, realkompetencevurdering og voksenvejledning i forskellige kontekster
  • Voksnes karriereveje, overgangssituationer og valgmønstre