Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

Studieportræt

Mikkel læser til lærer

- Jeg vil gerne betyde noget i børns hverdag 

Publiceret:

Mikkel drømmer om at blive efterskolelærer, når han er færdig med læreruddannelsen.

Inden han startede på UC SYD føjede han en studentereksamen og tre sabbatår til CV’et.

Fakta

Mikkel Almosetoft er 25 år og læser til lærer på UC SYD i Esbjerg.

Som fodboldtræner for børn og unge gennem mange år lå lærergerningen lige til højrebenet for ham.

Han kan nemlig rigtig godt lide at hjælpe børn og unge på vej i deres udvikling uanset om det er på fodboldbanen eller i skolen.  

 

Hvorfor har du valgt at uddanne dig til lærer? 

Jeg gjorde mig mange andre overvejelser på vejen mod beslutningen om at blive lærer. Jeg har været fodboldtræner i mange år og kunne rigtig godt lide at have med børn og unge at gøre og rent faktisk betyde noget i deres hverdag.

Jeg kan godt lide at se og opleve den udvikling, de er i eller hjælpe dem på vej i den, hvis de ikke helt er på rette vej endnu. Så muligheden for at hjælpe og støtte børn og unge blev sammen med mulighederne for at fordybe mig i spændende fag afgørende for mit valg om at blive lærer.  

Hvordan oplever du hverdagen på læreruddannelsen?  

Studiet igennem har der egentlig været flere forskellige hverdage. I starten havde vi flere timer, hvor vi nu – mod slutningen af studiet – er sluppet lidt mere løs.

Generelt er hverdagen på UC SYD rigtig god. Der er utroligt kompetente undervisere, som hjælper en undervejs, hvis man har brug for det. De gør et godt stykke arbejde i forhold til at klæde os på fagligt. Studiet giver også mulighed for at få en god hverdag til at hænge sammen uden for skolen. Flere af mine studiekammerater har haft vikararbejde ved siden af studiet hele vejen igennem, så der er gode muligheder for relevant arbejde ved siden af studiet. Arbejdsmængden på studiet oplever jeg også som passende.

Der er selvfølgelig perioder med mere at se til end andre. Endelig er det også bare godt at have en hverdag på studiet, hvor man hver dag møder andre med samme mindset som en selv. Vi vil alle sammen det her, og det er fedt at være en del af.   

Lærerstuderende, Mikkel, studieportræt 2

Det er godt at have en hverdag på studiet, hvor man hver dag møder andre med samme mindset som en selv. Vi vil alle sammen det her, og det er fedt at være en del af.   

Mikkel Almosetoft

Lærerstuderende

Hvordan har du oplevet sammenhængen mellem teori og praksis på læreruddannelsen? 

Koblingen mellem teori og praksis oplever jeg som god. Jeg har været meget glad for mine praktikperioder med mulighed for at prøve det af i praksis, som vi har lært teoretisk. Jeg kunne godt have tænkt mig flere og længere praktikperioder, men det har fremtidens lærerstuderende jo heldigvis udsigt til med den nye læreruddannelse. 
Det er også min oplevelse, at vores undervisere har været rigtig gode til at finde noget praksissamarbejde med nærliggende skoler. Bl.a. har vi i idræt haft skoler ude, hvor vi har undervist dem i noget af det, vi selv havde lært teoretisk. På svømmemodulet havde vi også hold ude fra en skole, hvor vi fik testet det af, vi havde lært. 

Koblingen mellem teori og praksis oplever jeg som god. Jeg har været meget glad for mine praktikperioder med mulighed for at prøve det af i praksis, som vi har lært teoretisk. 

Mikkel Almosetoft

Lærerstuderende

Hvad drømmer du om at bruge din uddannelse til? 

Jeg har egentlig hele uddannelsen igennem været sikker på, at jeg skulle efterskolevejen og efter min sidste praktik, hvor jeg var på en efterskole, er jeg nu 110 procent sikker på, at der er den vej, jeg skal i mit lærerliv. Jeg kan godt lide, at man har eleverne på en helt anden måde. Relationskompetencerne spiller virkelig ind og det har altid været relationerne med eleverne, der virkelig har tiltalt mig. Den afvekslende hverdag på en efterskole i forhold til i folkeskolen er også lige mig, så jeg er slet ikke i tvivl om, at jeg gerne vil bruge min læreruddannelse på en efterskole.  

Man gør sig mange tanker og forestillinger, inden man starter på en uddannelse. Kan du huske, hvilke forestillinger du gjorde dig og hvad har så overrasket dig mest?   

I starten blev jeg faktisk lidt overrasket over, at det en del af tiden handlede meget om at dygtiggøre os selv og øge vores egen viden inden for et fag fremfor at lære, hvordan vi formidlede viden i faget til eleverne.
Det handlede ret meget om at bygge oven på sin egen viden. Det har klart været anderledes end jeg regnede med, fordi jeg forestillede mig, at det var meget mere didaktisk og med eleverne for øje i alt, hvad der blev gjort. Det har der selvfølgelig også været, men ikke i så høj grad, som jeg havde forestillet mig, inden jeg startede på uddannelsen.

Det er både godt og skidt, for det er selvfølgelig altid et plus at øge sin viden inden for et fag og man er jo nødt til at selv at have viden for at kunne formidle det videre, men jeg kunne måske godt have brugt lidt mere af det andet også.  

Muligheden for at hjælpe og støtte børn og unge blev sammen med mulighederne for at fordybe mig i spændende fag afgørende for mit valg om at blive lærer. 

Mikkel Almosetoft

Lærerstuderende

Skolelærer i skolegård

Lær mere om læreruddannelsen

Bliv lærer

Vil du hjælpe børn og unge godt på vej? Sætte gode rammer for andres læring, og være mester i at formidle din viden videre? Tag uddannelsen til lærer.