Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

SPOT PÅ

Filosofi i skolen

af Majbritt Sommer, pædagogisk konsulent, dansk og Lasse Hollbaum Vinther, pædagogisk konsulent, kulturfag

Hvert år den tredje torsdag i november fejrer UNESCO verdensfilosofidagen for at understrege filosofiens betydning for udviklingen af den menneskelige tanke. Hvad er det filosofi kan eller nærmere filosofiske dialoger kan? Og kan vi overhovedet bruge filosofien i skolen? 

International forskning tyder på at filosofiske dialoger kan forbedre børns kognitive, sproglige og matematiske evner, fordi det gør dem bedre til at se synspunkter fra flere perspektiver, styrker evnen og modet til at argumentere for og imod et synspunkt og til at diskutere konstruktivt, samtidig med at de giver plads til samtalepartnerne og deres synspunkter.

Hvad er filosofisk dialog? - Syddansk Universitet (sdu.dk)

http://kortlink.dk/sdu/2h3q7

Så svaret på det må være ja… og ”Rum for undren” har lavet et rigtigt fint bud på hvordan.  

Rum for undren
©Rum for undren

Ofte kan man have en tendens til at tænke at filosofi måske ikke lige er til mig fag, men her er materialet meget alsidigt.

Eksempelvis kan man i samfundsfag med kortene TÆNK FRIHED lade elevernes tanker blive indgangsvinklen ind i hvad begrebet frihed er.

Det samme kan man med TÆNK LIGHED og kobler man de to sæt kort sammen kan elever filosofere om forholdet mellem lighed og frihed – altså klassisk samfundsfag, men nu ud fra elevernes livsverden.  

Tjek vores emnekasser

– det er lige til at gå til  

mitCFU90042857