Forskning, der betyder noget i hverdagen
På UC SYD forsker vi i spørgsmål og udfordringer som lærere, pædagoger, sygeplejersker, jordemødre, fysioterapeuter, ergoterapeuter og socialrådgivere oplever i hverdagen. Vi dykker ned i de spørgsmål og undersøgelsesfelter, som kan forbedre velfærdssamfundets institutioner. Både for de ansatte. For samfundet. Og for alle os, som bruger velfærdsydelser.
Samtidig kvalificerer vi vores professionsuddannelser og videreuddannelser med forskningsbaseret viden. På den måde udvikler vi både professionerne og uddanner dygtigere studerende.
Forskningsprogrammer
PÅ UC SYD er forskningen organiseret i fire forskningsprogrammer. På disse sider kan du skabe dig et overblik over forskningsprogrammerne samt de mange forskningsprojekter, der gennemføres i programmerne.
Vores forskning er bygget op omkring fire forskningsprogrammer:
- Pædagogik og pædagogisk praksis
- Skole og undervisning
- Socialt arbejde, forvaltning og kommunikation
- Sundsfaglig praksis
Læs mere om forskningsprogrammerne herunder. Du finder mere information om konkretet forskningsprojekter under de enkelte programmer.
Forskningsprogrammet for Pædagogik og pædagogisk praksis
Forskningsprogrammet skaber viden om pædagogik og de mangfoldige måder den udspiller sig på. Forskningen understøtter at pædagoger og andre fagprofessionelle kan skabe positive forandringer i menneskers liv og derfor gennemføres forskningen altid tæt på praksis.
Forskningsprogrammet for skole og undervisning
I forskningsprogrammet Skole og undervisning og skole undersøger og skaber vi ny viden om inklusion og eksklusion, børn og unges personlige, faglige og sociale udvikling og den pædagogiske professionsudvikling.
Forskningsprogrammet for socialt arbejde, forvaltning og kommunikation
Børn, unge og voksne i udsatte positioner. Mennesker med funktionsnedsættelse. Velfærdsinstitutioner, beskæftigelse, myndighed og forvaltning. Det er nogle af de felter, som Forskningsprogrammet socialt arbejde, forvaltning og socialpædagogik beskæftiger sig med.
Forskningsprogrammet for sundhedsfaglig praksis
Her skaber vi ny viden om og forsker i de borgernære indsatser inden for det somatiske, de psykiatriske og det sociale område.
Kontakt os
Har du brug for mere information eller viden, er du velkommen til at kontakte os.
Docent
Bodil Bjørnshave Noe (BBNO)
Ekspert i rehabilitering
Bodil Bjørnshave Noe forsker i borgernes rehabiliteringsoplevelser, og afprøver interventioner, der kan understøtte helbred og funktionsevne. Hun undersøger, hvordan det gode, sammenhængende rehabiliteringsforløb kan tilrettelægges og evalueres.
Bodil er oprindelig uddannet sygeplejerske, har undervist på sygeplejerskeuddannelsen på UC SYD og er nu docent i Forskningsprogrammet for sundhedsfaglig praksis
Forskningschef
Jesper von Seelen (JVSE)
Jesper er chef for forskningen på UC SYD og ansvarlig for at UC SYD lever op til den forskningsforpligtigelse, der følger med forskningsmidler. Bl.a. er Jesper ansvarlig for at forskningen på UC SYD lever op til gældende retningslinjer for ansvarlig forskningspraksis.
Docent
Line Togsverd (LTOG)
Ekspert i barndomspædagogik, daginstitutioner og pædagogers faglighed og uddannelse.
Line Togsverd er optaget af børn, barndom og den pædagogik, faglighed, uddannelse og politik, der skal til for at understøtte det gode børneliv og de værdier og fællesskaber, vi værdsætter i vores demokratiske samfund.
Line er docent for Forskningsprogrammet barndomspædagogik, bevægelse og sundhedsfremme.
Docent
Dorthe Carlsen (DCAR)
Docent
Birgitte Folmann (BFOL)
Forsker i menneskers praksis, sanser og erfaring med atmosfære i rum.
I flere år har hun lavet følgeforskning på design- og innovationsprojekter, der udvikler nye standarder for rum på hospitaler. Her har hun fokus på patienter, pårørende og personalets sanseoplevelser og deres forhold til ny teknologi.
Docent
Julie Dalgaard Guldager (JDGU)
Ekspert i sundhedsfremme og forebyggelse blandt børn og unge.
Julie Dalgaard Guldager forsker både kvalitativt og kvantitativt. Hendes forskning er rettet mod mange aspekter af sundhedsfremme, men hun har et specielt fokus på bevægelse, fysisk aktivitet samt idræt i folkeskolen.
Julie er Docent i Sundhedsfremme og Forebyggelse for Forskningsprogrammet Sundhedsfaglig Praksis
Docent
Ane Bjerre Odgaard (ABOD)
Ane forsker i børns muligheder for at være kulturproducerende i deres institutionelt rammesatte hverdagsliv.
Hun er ph.d. og underviser også på pædagoguddannelsen på UC SYD og på UC SYD's diplom- og efteruddannelser indenfor digitale teknologier samt kulturformidling i pædagogisk praksis.