Gå til hovedindhold

Videnstemaer

UC SYD Forskning sætter fokus på særlige videnstemaer. Mød vores eksperter. Læs om vores forskning og hvordan du kan bruge den i praksis.

Videnstemaer i fokus

Vi sætter et særligt fokus på de spørgsmål og udfordringer, velfærdsprofessionerne oplever, med vores videnstemaer.

Vores forskere har en dyb forskningsviden i hvert enkelt tema. Målet er at hjælpe lærere, pædagoger, sygeplejersker, jordemødre, fysioterapeuter, ergoterapeuter og socialrådgivere med kvalificerede løsninger på aktuelle udfordringer.

Mød vores eksperter, læs mere om vores forskning og hvordan du kan bruge den i praksis.

Aktive børn

Videnstema

Fysisk aktivitet og læring

Vi ved, hvordan fysisk aktivitet kan øge læring og trivsel hos børn, unge og voksne, fordi vi sammen med kommuner, skoler, daginstitutioner og erhvervsskoler udvikler og arbejder med at implementere fysisk aktivitet som et didaktisk værktøj i praksis.
Videnstema mindretalpædagogik. Lærer ved tavlen

Videnstema

Mindretalspædagogik

Mindretalspædagogik er situeret i en særlig historisk, kulturel og sproglig kontekst. Det stiller en række særlige krav til den måde pædagoger og lærere tilrettelægger det pædagogiske og didaktiske arbejde på.
Skolebørn

Videnstema

Professionelle læringsfællesskaber

Forskning i professionelle læringsfællesskaber viser, at et løsningsorienteret samarbejde med systematiske undersøgelser af praksis kan have en gavnlig indvirkning på forandring og nytænkning i den lokale pædagogik.
Velfærdsteknologi

Videnstema

Velfærdsteknologi

Implementering af velfærdsteknologi i sundhedsvæsnet er ofte forbundet med udfordringer. Forskning viser, at inden en velfærdsteknologisk løsning fungerer i praksis, er der en række forhold, der skal medtænkes, før teknologien introduceres.