I fokus
Slides fra Regional vejlederdag – DMN SYD
Hent slides fra nogle af oplægsholderne
- Nyt fra NCUM ved Morten Blomhøj (pdf)
- Det Tænkende Klasserum i matematik ved Nick Haugaard (Google Drev-mappe)
- Hvordan kan systematisk arbejde med skoleskak i matematikundervisningen øge både motivation og faglighed hos vores elever? ved Lene Bierbaum (GAMBIT skoleskak.dk)
- Tidlig Algebra ved Thomas Kaas (pdf)
- Nyt fra ministeriet ved Anne Krab (pdf)
Mere fra Thomas Kaas om tidlig algebra
- Algebra på de yngste klassetrin (matematikdidaktik.dk)
- Tidlig algebra (emu.dk)
- Tidlig algebra i grundskolens matematikundervisning. Ph.d.-afhandling (ucviden.dk)
- Kapitel i Håndbog om matematik i grundskolen - Dansk Psykologisk Forlag (dpf.dk)
MasterMatik
MasterMatik er et spil, som er designet med mundtlig matematik in mente. Spillet har til formål at klæde elevene godt på til prøverne i 9. klasse ved at træne deres færdigheder og kompetencer i matematiske emner, men ikke mindst kommunikationen om disse.
For at besvare spørgsmålene skal eleverne samarbejde med hinanden samt anvende og kommunikere matematisk viden, refleksion og kompetencer både indbyrdes i gruppen, men også til modstanderne.
Spillet er med til at styrke et område, som der er lidt fokus på, men som stadig er udfordret på trods af det øgede fokus og kræver lidt mere opmærksomhed .
Spilet ville kunne bruges i hele overbygning, men især i slutning af 8. klasse og i 9. klasse som en del af forberedelsen til den mundtlige prøve i matematik.
Ligninger
Begreberne "ligninger" og "ligninger med ubekendte" kan være svære for elevenerne at forstå.
Derfor sigter materialet efter at introducere emnet for eleverne ved hjælp af forskellige konkrete midler, som kobler begreberne til bl.a. vægtprincippet.
Her kan eleverne overføre deres forståelse af vægten til ligninger, hvor en ligning repræsenterer to mængder på hver sin vægtskål på begge sider af lighedstegnet..
Alle er med. Matematikaktiviteter i børnehaveklassen
Materialet har fokus på matematisk opmærksomhed og er tiltænkt børnehave-klasse og til dels indskolingselever.
Materialet samler en lang række velafprøvede matematikaktiviteter, hvor eleverne får mulighed for, konkret og alsidigt, at arbejde med tal, antal former og det matematematiske sprog. Alle aktiviteter er beskrevet med variationer og kan bidrage til undervisningsdifferentiering.
Med materialet følger adgang til download af 65 sider med materialer til undervisningen og 20 PowerPoint-præsentationer til arbejdet med subitizing.
Brug TV-udsendelser i matematikundervisningen
Økonomi for dummies - med Huxi (og Karen)
I tv-udsendelsen "Økonomi for dummies – forbrug og vækst" er der lavet kapitelmærkninger og tilhørende spørgsmål, som lærerne kan bruge til fjernundervisning. Eleverne kan inddeles i grupper og arbejder i breakoutrooms omkring de stillede spørgsmål under kapitel-mærkningerne.
Jeg foreslår, at eleverne ser hele udsendelsen først og bagefter kan de forskellige kapitler med tilhørende spørgsmål tildeles de forskellige grupper.
Find matematikken
Distance Learning through Play
Forløbet ”Find matematikken” tager sit udgangspunkt i hjemmet med ting som – forventeligt - findes i alle husstande. Det matematiske begreb forskel behandles og eksemplificeres med udgangspunkt centralt i elevernes aktuelle hverdag.
Vi vil med dette forløb iscenesætte en legende, udforskende og fagsproglig tilgang til matematikfaglige ord og begreber.
Talblindhed, matematikvanskeligheder og tidlig indsats
Talblindhed er en meget svær størrelse, og der er hverken enighed om definitionen eller identifikationen af talblindhed blandt forskere.
Ikke desto mindre er begrebet blevet hvermandseje i de seneste år, og det har fyldt/fylder noget i matematiklærernes bevidsthed.
Især efter børne- og undervisningsministeriets forsøg på at udvikle en talblindhedstest for at kunne kortlægge omfanget af problemet i grundskolen og ”fange” de ramte elever i tide.
GeoGebra, undersøgelse og ræsonnement
Matematisk ræsonnement betragtes som en af de vigtigste kompetencer i matematikundervisningen. Ikke alene er det i sig selv et vigtigt mål for læring, det er også afgørende for at lære og forstå matematik generelt.
Forskningen viser, at GeoGebra, et program der bruges flittigt i matematikundervisning af folkeskolelærere, har et stort potentiale til at fremme elevernes matematiske ræsonnement.
Lærerne kan dog misse dette potentiale, hvis de bruger GeoGebra som et tegnings- og regningsredskab til at erstatte papir- og blyantarbejde frem for som et didaktisk værktøj til at udfordre elevernes matematiske tænkning og understøtte deres matematiske ræsonnement.
Kurser og arrangementer
Faglige CFU-dage
Vi tilbyder faglige CFU-dage, så du kan opleve en hel dag fyldt med ny viden og konkrete undervisningsideer, du kan få med hjem til din klasse.
Matematikfagets dag
Målgruppe: Matematiklærere fra 0. – 10. kl.
Sted:
Dato: 2025
Tilmeldingsfrist:
[ Se beskrivelse og tilmeld dig ]
Prøvekurser og gratis kurser
Gratis oplæg til din skole
Gode og gratis tilbud til din skole - oplæg, som du fx kan bestille til dit næste møde i dit fagudvalg. Vi vil nemlig gerne møde dig og dine kolleger og byde ind med inspiration, så du får mulighed for at variere din undervisning med forskellige læremidler.
Styrket indsats i skolen?
Har I brug for særligt tilrettelagte forløb, skræddersyede temadage, pædagogiske arrangementer, udviklingsprojekter, målrettede kurser m.m. står vi klar som samarbejdspartner.
I tæt samarbejde med jer kan vi tilbyde kurser og forløb, som understøtter lige præcis jeres kompetence- og skoleudviklingsplaner.
Kontakt mig og lad os få en snak om hvordan vi kan hjælpe.
Tina Kolding
CFU leder
Telefon: 7266 5935
E-mail: tkch@ucsyd.dk
Læs mere om hvordan vi hjælper med skoleudvikling på
https://ucsyd.dk/skole
Ideer til året
Udvalgte læremidler du kan låne på CFU
Se nye materialer til matematik undervisningen fra forlagene. Du kan låne enkelteksemplarer til gennemsyn, men vi har dem normalt ikke som klassesæt. Du kan altid henvende dig til konsulenten. hvis du ønsker et materiale som klassesæt.
Nedenfor er der nogle tematiserede lister:
Afgangsprøven
CFU konsulenten
Kontakt CFU
CFU's åbningstider
Alle skoledage:
- Mandag - Torsdag: 8:00-16:00
- Fredag: 8:00-13:00
Besøg os i informationssamlingen, hvor vi har et eksemplar af næsten alle de boglige læremidler, du kan købe fra forlagene. Hvis du vil, kan du låne et eksemplar med hjem. Du kan også se et eksemplar af mange af de læremider, du kan låne i klassesæt.
Informationssamlingen er åben alle skoledage og du er meget velkommen til at besøge os i vores åbningstid.
Du finder os i både Esbjerg og Haderslev på følgende adresser:
- Degnevej 16, 6705 Esbjerg Ø
- Lembckesvej 7, 6100 Haderslev
Udlånssamlingen
Langagervej 5B, Jels
6630 Rødding
Få hjælp til dit lån
Lån læremidler til din undervisning i mitCFU og få dem bragt ud til dig på skolen. I vores udlånssamling har vi mange forskellige typer læremider, som spænder over fysiske læremidler i klassesæt til e-bøger og tv-udsendelser fra CFU Film & TV.
Vi hjælper dig med alt omkring dit lån af læremidler på CFU: Har du ikke fået leveret, det du har bestilt, eller har du brug for hjælp til at forlænge et lån, så kontakt os. Vi kan også hjælpe, hvis du ønsker at tegne abonnement på CFU Film& TV, hvis du har problemer med dit lån af e-bøger eller streaming af tv-udsendelser.
Nyhedsbrev
Du kan tilmelde dig CFUs nyhedsbrev, hvor du kan markere interesseområdet matematik, så får du en nyhedsmail en gang i mellem.