Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

Forskningsseminar 2024

Konference: Empirisk dannelsesforskning

Fra pædagogik til empirisk dannelsesforskning.

Type: Konference

Hvornår: 22. januar 2024, kl. 09:00 - 23. januar 2024, kl. 15:00

Tilmeldingsfrist: 03. december 2023

Lokation: Vingsted Hotel & Konferencecenter, Vingsted Skovvej 2 , 7182 Bredsted

Tilmeld dig her!

Forholdet mellem teori og praksis er en permanent udfordring i de pædagogiske professioner, i uddannelsen til disse og i forskningen i, med og om disse professioner.

Skal forskningen tættere på skolen, børnehaven og andre pædagogiske institutioner? Eller længere væk? Integreres eller adskilles? Hvorfor eller hvorfor ikke? Eksperimentere og handle med praksis eller iagttage og styre praksis? Hvilke metoder, vidensformer og forskningsstandarder bør være gældende? Empirisk dannelsesforskning forsøger at placere sig i mellemrummet, dilemmaet og tankestregen mellem to ellers modsatrettede traditioner: den normative teoretiske pædagogiske og den evidensbaserede empiriske.

På konferencen Empirisk dannelsesforskning 2024 vil vi gerne diskutere mødet mellem pædagogik, didaktik, dannelse og empirisk forskning set fra mange forskellige perspektiver.

Oplægsholdere

Centerleder for Center for Grundskoleforskning, Prof. Nikolaj Elf (SDU) & postdoc, Center for Grundskoleforskning Martin Hauberg-Lund Laugesen (SDU)

Prof. Dr. phil. Dietrich Benner (Humboldt Universitet) sammen med rektor, Dr.pæd. Alexander von Oettingen (UC SYD)

Prof. Dr.phil. Michael Uljens (Åbo Akademi University)

Prof. Stefan Hopmann (Institut für Bildungswissenschaft. Universität Wien)

Prof. Gert Biesta (Maynooth University and University of Edinburg)

Leder af Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG), Prof. Connie Svabo (SDU)

Docent Dorthe Carlsen (UC SYD)

Program - Mandag d. 22 januar 2024

13:10 – Fællesoplæg v. professor Jan Kampmann fra Roskilde Universitet: Kvalitetsmålinger - en hyperrationalisering af barndommen?

Fællesoplæg: Kvalitetsmålinger - en hyperrationalisering af barndommen?
v. professor Jan Kampmann, RUC

Kvalitetsmålinger, standardisering, dokumentationskrav, datastyring, mm, har gennem de senere år fået en mere og mere central placering i styringen af og rammesætningen for det pædagogiske arbejde. Kan vi i dette se en tendens til optimering, intensivering og acceleration af ikke bare det pædagogiske arbejde, men også barndommen? Hvad skal vi mene om det? Er der alternativer?

14:15 – Oplæg

Oplæg 1: Den nationale kvalitetsmåling – en læsning
v. lektor Kim Jerg

Som en krusning på havoverfladen eller en oversvømmelse? Hvordan blev VIVE-/EVArapporten om kvalitet i dagtilbud modtaget i maj 2023, der hvor du befandt dig? Med et par nærlæsninger vil jeg lægge op til at drøfte træk ved materialet – metode, fund, konklusioner, og hvad en rapport som denne måtte afstedkomme.

Oplæg 2: Kvaliteter i det pædagogfaglige arbejde i skole og fritid med henblik på at skabe skoletilhør og forebygge skolefravær
v. lektor og ph.d Christina Holm Poulsen og lektor Lene Krogstrup Jakobsen

Oplægget tager udgangspunkt i et forskningsprojekt, hvor det undersøges, hvordan pædagoger kan understøtte børns deltagelsesmuligheder i skolens børnefællesskaber og derigennem bidrage til skoletilhør. Med afsæt i observationer fra et børneperspektiv giver oplægget indsigt i, hvordan en vedholdende og pædagogisk opmærksomhed kan gøre en positiv forskel for børn, der har vanskelige skoleliv. Men det viser også, hvordan børn kan lades i stikken, hvis ikke den pædagogiske faglighed kan komme i spil og dermed løfte den pædagogiske opgave.  

Oplæg 3: Kvalitet i samtaler i pædagogisk praksis – fire perspektiver og et refleksivt alternativ
v. lektor og ph.d. Sabine Ellung Jørgensen

Mange af hverdagslivets sociale aktiviteter afvikles gennem samtale, herunder etablering og vedligeholdelse af sociale relationer. I den pædagogiske praksis er samtalen et redskab til at skabe meningsfulde interaktioner og støtte læring og trivsel for børn og voksne. Men hvornår er en samtale god? I oplægget udforsker jeg forskellige perspektiver på kvalitet i samtaler – og et refleksivt alternativt.

15:15 – Værksteder: Bring kvaliteter i spil!

Bolden – som et pædagogisk redskab til leg, bevægelsesglæde og fællesskab
v. Katrine Bertelsen 

Hvordan kan vi som pædagoger gennem enkle kropslige formidlingsformer og roller lege med bolde som det fælles tredje med fokus på at skabe bevægelsesglæde?

Der vil i workshoppen indgå praksisnær viden fra forsknings- og udviklingsprojekter indenfor for temaet og målgruppen.

Billedskabende processer – kunstnerisk praksis på kanten
v. Michael Bjørneboe Korn

En workshop med fokus på Outsider Art og kunstfag i beskyttede beskæftigelses-, aktivitets- og samværstilbud.

Musikalske veje til bevægelse, fællesskab og leg
v. Lærke Nørgård Pallesen og Lise Hostrup Sønnichsen

Hvordan kan vi med enkle musikinstrumenter, sang og bevægelse, skabe fælles stemningsfulde oplevelser, udforskninger og (måske) leg. En workshop med afsæt i sange fra Hoppeline og erfaringer fra forskning- og udviklingsprojekter om leg og musik i samarbejde med pædagogstuderende, pædagoger og børn.

Naturfagspædagogik – udvikling af forundringsmiljøer
v. Ida Guldager

Hvordan udvikles naturfaglige forundringsmiljøer med afsæt i børns perspektiver og med fokus på langsommelighed, fordybelse samt forskellige deltagelses- og erkendelsesmuligheder? En workshop med afsæt i erfaringer fra et samskabelsesprojekt mellem dagtilbud fra Aabenraa Kommune og UC SYD.

16:00 – Flyt-dig-pause

Kaffe- og tepause med mulighed dele erfaringer med øvrige deltagere

17:00 - Tak for i dag

Der vil blive serveret lækker middag, med mulighed for at drøfte dagens oplæg.

Program - Tirsdag d. 23. januar 2024

8.30-9.30 - Fagdidaktiske forfaldsformer: Docent Dorthe Carlsen

Docent Dorthe Carlsen (UC SYD)

Fagdidaktiske forfaldsformer
Formålet med skolen og fagene kan forstås på forskellige måder. Forskellige idealer og forestillinger om skolen og fagene konkurrerer. I oplægget vil jeg præsentere et teoretisk og empirisk funderet bud på læreres forståelser af og gøren danskfag. De fagdidaktiske forståelser rummer idealer om skolen, litteraturen og læsningen. Men de rummer også forfaldsformer. Forfaldsformer er de fagdidaktiske forståelsers skyggeside. Det er spørgsmål som: Hvordan lader vi elever, der hader at læse, udvikle sans for litteratur uden at pådutte dem vores egne oplevelser, selvforglemmelser og kærlighed til litteraturen? Hvordan viser og lærer vi eleverne undervisnings- og samfundsdiskurser og lader dem tilegne sig disse literacies – uden at pådutte dem at overtage bestemte former? Jeg dykker ned i forfaldsformerne for at diskutere idealer, grunde og snubletråde.

9.30-10.30 - Undermining and overmining education: Prof. Gert Biesta

Prof. Gert Biesta (Maynooth University and University of Edinburg)

Undermining and overmining education: Can research be really meaningful for teaching?
The amount of educational research is still increasing. While much research comes out of good intentions, that doesn’t guarantee that it will be helpful for the daily work of teachers. The critical question is whether research is able to support such work or undermines it. One of the ways in which such undermining happens, is in the form of what Graham Harman has called ‘overmining.’ This is the situation where the conception of education that is implied in research is not just at odds with the complexities of education but actually produces a distorted account of it. And such distorted accounts run the risk of distorting the practice of education itself. In my presentation I will explore this problem and will suggest productive alternatives.

10.30-11.00 - Pause

Kaffe- og tepause med mulighed dele erfaringer med øvrige deltagere.

11.00-12.00 - Fagdidaktisk maskebal: Prof. Nikolaj Elf og Postdoc Martin Hauberg-Lund Laugesen

Centerleder Center for Grundskoleforskning, Prof. Nikolaj Elf (SDU) & postdoc, Center for Grundskoleforskning Martin Hauberg-Lund Laugesen (SDU)

Fagdidaktisk maskebal: Gamle og nye perspektiver på økodannelse i skolens bæredygtighedsundervisning
Med afsæt i fund fra forskningsprojektet Grøn omstilling i grundskolen (GO) (2021-2025) vil vi præsentere-performe-diskutere gamle og nye perspektiver på økodannelse i skolen. GO undersøger hvordan lærere, elever og ledere arbejder med grøn omstilling i undervisningen i og på tværs af fag. Projektets teoretiske formål er at udvikle empirisk funderede modeller for god undervisning i grøn omstilling og bæredygtighed. I vores oplæg vil vi præsentere caseeksempler og gennemspille den systemiske model for bæredygtighedsdidaktik, vi har udviklet. Vi vil fremhæve den æstetisk-affektive dimension af undervisning som (måske) særligt væsentlig at arbejde med i bæredygtighedsundervisningen samt udpege visse bæredygtighedsdidaktiske dilemmaer.

12.30-13.30 - Frokost

Der vil være frokost på Vingsted konferencecenter, hvor det er muligt at udveksle erfaringer fra konferencen.

Herefter er der afrejse.

Gruppesamtaler med posters

Et af konferencens formater er modererede gruppesamtaler med posters. Vi opfordrer alle til at indsende abstracts til dette format. Abstracts der på den ene eller anden måde taler sammen (fx tematisk eller metodisk), samles i en Modereret gruppesamtale-session med 3-4 posters.
Formen er dialogisk og delt ind i tre sekvenser.
Først vil moderator kort præsentere de forskellige posters og den sammenhæng de ser ud til repræsentere, dernæst bruges tid på at være ved og få præsenteret og drøftet posters i mindre grupper, hvorefter der til sidst samles op på posterdrøftelser i en dialogisk cirkel med henblik på at identificere fælles opmærksomheder og temaer. Der er plads i programmet til to sessioner med 3-4 posters i hver. Hvis der indsendes flere, vælges der mellem disse ud fra kriterier som kvalitet og tematisk sammenhæng.

Indsendelse af abstract til poster session kan ske til [link følger fra Mette R/SDU].

Max 250 ord (titel, introduktion/baggrund, formål, metode og fund/fortolkning/diskussion). Max 5 referencer (ikke inkluderet i de 250 ord).

Angiv desuden navn og institution samt evt. hvem, der præsenterer på konferencen.

Præsenter dit eget bud på empirisk dannelsesforskning ved at indsende et abstract til mrt@sdu.dk

Det praktiske

Konferencen afholdes af UC SYD i samarbejde med Center for Grundskoleforskning.

Nærmere information om program, invitation til præsentationer og diskussionsformater følger, men sæt allerede nu et stort X i kalenderen den 22.-23. januar 2024.

Sted: Konferencen afholdes på Vingsted Centeret.

Pris: 3.850 kr. inkl. moms og dertil kommer overnatning til 775 kr. inkl. moms. 

Tilmelding

På knappen her kan du tilmelde dig konferencen.